Zamiast trzymać się utartych zależności między różnymi komponentami, oferujemy większą różnorodność układów podwozia. Obecnie możemy kompletować podwozie, zaczynając od przedniej części tylnej osi, na przykład umieszczając tam zbiornik paliwa. Może to oznaczać poprawę ładowności dzięki lepszemu rozłożeniu masy, a jednocześnie zyskanie miejsca na przykład na dodatkowy schowek czy umieszczenie nóg podporowych bliżej kabiny
– wyjaśnia Ola Brantefors, odpowiedzialny za układ i montaż podwozi w dziale badawczo-rozwojowym.
Wykorzystać paliwo do ostatniej kropli
Debiutuje również nowa gama zbiorników na olej napędowy – o pojemności od 165 do 700 litrów. Firma oferuje zbiorniki w trzech pojemnościach (S, M, L), które różnią się długością. Wszystkie mają nową, pomysłową konstrukcję w kształcie litery D, która podnosi ich wytrzymałość. Wszystkie też mocowane są do ramy za pomocą wsporników w kształcie litery C.Niskociśnieniową pompę paliwa, główny filtr paliwa i filtr usuwający wodę z oleju napędowego odsunięto od silnika i zespolono w wyodrębnioną jednostkę optymalizacji paliwa montowaną z boku głównego zbiornika. W ten sposób rozwiązano klasyczny problem braku możliwości wykorzystania całego paliwa w zbiorniku. Użytkownik pojazdu może się cieszyć większymi zasięgami przy mniejszej ilości paliwa w zbiorniku. Taka konfiguracja zapewnia też łatwy dostęp serwisantowi.
Układ paliwowy w silnikach Diesla nigdy nie powinien zasysać samego powietrza, co może się zdarzać w przypadku długich zbiorników i jazdy pod górę lub w dół, gdy paliwo przez pewien czas znajduje się na końcu zbiornika. Nasza nowa jednostka optymalizacji paliwa sama działa jak zbiornik, przechowując wystarczającą ilość paliwa do zasilania układu wysokiego ciśnienia w silniku. Dzięki temu byliśmy w stanie zwiększyć użyteczną pojemność paliwa w zbiorniku, ponieważ nie trzeba już utrzymywać poziomu rezerwy w celu unikania zasysania powietrzaOpracowano również inteligentne rozwiązanie zabezpieczające przepływ paliwa między zbiornikami. Dzięki połączeniu typu T, z odrębnym i stałym (choć bardzo ograniczonym) doprowadzeniem paliwa do jednostki optymalizacji, powstaje efekt zwężki Venturiego, eliminujący powstawanie bąbli powietrza, które mogłyby blokować dopływ paliwa do zbiornika głównego.
– wyjaśnia Ola Brantefors.
Nie ma rzeczy niemożliwych
Na ramie można montować również parę nowych zbiorników AdBlue o większej objętości. Do oferty wprowadzono także nowe zbiorniki układu hydrauliki do urządzeń pomocniczych (takich jak dźwigi) o takiej samej konstrukcji w kształcie litery D, co zbiorniki paliwa. Dostępne są też nowe opcje zbiorników powietrza, ze wspornikami i orurowaniem, które w pełni wykorzystują nowe układy otworów modułowego układu podwozia. Koła zapasowe czy schowki na narzędzia można teraz umieszczać w nowych pozycjach montażowych. To rozwiązanie docenią zarówno klienci, jak i producenci zabudów.Układ oczyszczania spalin można zamontować w trzech standardowych pozycjach z możliwością wyboru wylotu spalin w różnych kierunkach. Wszystkie wyloty są większe niż wcześniej, co zmniejsza prędkość spalin i potencjalny problem z kurzeniem. A jeśli te standardowe pozycje nie wystarczą, układ oczyszczania spalin można w istocie zamontować w dowolnej pozycji na ramie – Scania wspiera specjalistów od nadwozi wytycznymi dotyczącymi nietypowych pozycji montażowych. Do nowego układu podwozia dostosowano również gamę zmodernizowanych bocznych osłon zabezpieczających przed wjechaniem pod pojazd oraz osłon typu „side skirts”.
Źródło: Scania