Konsekwentnie realizujemy naszą wizję transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Napęd na ogniwa paliwowe zasilane wodorem będzie w przyszłości nieodzowny, zwłaszcza w ramach neutralnego pod względem emisji CO2 transportu dalekobieżnego z wykorzystaniem ciężkich samochodów ciężarowych. Wspólnie z BP chcemy zbudować w Wielkiej Brytanii niezbędną infrastrukturę wodorową, a przez to wesprzeć dekarbonizację brytyjskiego transportu towarowego. Jednak w przyspieszeniu rozwoju infrastruktury dla wodoru oraz umożliwieniu naszym klientom opłacalnej eksploatacji ciężarówek z napędem na ogniwa paliwowe niezbędne jest wsparcie ze strony decydentów politycznychDaimler Truck wyznaczył sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować tylko nowe samochody neutralne pod względem emisji CO2 („tank to wheel”). Producent koncentruje przy tym swoją uwagę zarówno na akumulatorach, jak i wodorowych ogniwach paliwowych. Przeprowadza właśnie na niemieckich drogach publicznych testy udoskonalonego prototypu pojazdu Mercedes-Benz GenH2 Truck – w roku 2027 zamierza dostarczyć klientom pierwsze seryjne egzemplarze tej ciężarówki. Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego, który w tym stanie skupienia ma znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Dzięki temu zbiorniki ciekłego wodoru w samochodzie ciężarowym napędzanym ogniwami paliwowymi mogą być znacznie mniejsze, a ze względu na niższe ciśnienie – także dużo lżejsze. Pozwala to na uzyskanie większej przestrzeni ładunkowej i zwiększenie ładowności ciężarówek. Jednocześnie można zatankować więcej wodoru, dzięki czemu wzrasta zasięg pojazdu. Seryjny GenH2 Truck, podobnie jak konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym, będzie przystosowany do realizacji wielodniowych operacji transportowych na długich dystansach.
– zauważyła Karin Rådström z zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za markę Mercedes-Benz Trucks.
Dla dekarbonizacji określonych sektorów gospodarki zastosowanie wodoru ma kluczowe znaczenie, a w transporcie dalekobieżnym, realizowanym przez wysokotonażowe ciężarówki, jest to niekiedy jedyna droga. Dzięki współpracy z wiodącym producentem, jakim jest Daimler Truck, możemy przyspieszyć wprowadzenie zarówno pojazdów, jak i infrastruktury, co będzie pionierskim krokiem w kierunku zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w brytyjskiej branży transportowej. Od produkcji wodoru po budowę stacji tankowania – BP ma duże możliwości wpływania na transformację transportu i tworzenia lepszej przyszłości w dziedzinie energiiFirma BP chce uruchomić sieć stacji tankowania wodoru w Europie i już realizuje plany ich budowy w Niemczech. W podpisanym protokole ustaleń spółka po raz pierwszy zadeklarowała zaangażowanie na rzecz zastosowania wodoru w branży transportowej. BP zamierza odgrywać wiodącą rolę w produkcji i dostawach wodoru. W Teesside w Wielkiej Brytanii planuje budowę zakładu wytwarzania tzw. niebieskiego wodoru z gazu ziemnego z jednoczesnym wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla. Firma analizuje również potencjał zielonego wodoru w tym regionie, m.in. pod kątem ewentualnego wsparcia dla Teesside jako pierwszego w Wielkiej Brytanii węzła transportowego dla wodoru. Działania te wspierają cel rządu brytyjskiego, jakim jest rozwój produkcji wodoru o mocy 5 GW do 2030 r.
– skomentowała Emma Delaney, Executive Vice President ds. klientów i produktów w BP.
Źródło: Daimler Truck