Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wierzą w potencjał wodoru i dali temu wyraz

Utworzona: 2021-10-30


Firmy Daimler Truck AG i BP Advanced Mobility Limited podpisały porozumienie, na mocy którego połączą siły, aby wspólnie przyspieszyć rozwój infrastruktury wodorowej dla potrzeb brytyjskiej sieci towarowego transportu drogowego.

Firmy zamierzają przyspieszyć zarówno rozwój infrastruktury wodorowej, jak i wprowadzenie na drogi Wielkiej Brytanii ciężarówek z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Jak przewiduje podpisany wspólnie protokół ustaleń, firma BP zbada m.in. możliwość zbudowania i uruchomienia w Zjednoczonym Królestwie nawet 25 stacji tankowania wodoru do 2030 r. Natomiast Daimler Truck od 2025 r. zamierza dostarczać klientom w Wielkiej Brytanii samochody ciężarowe napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Konsekwentnie realizujemy naszą wizję transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Napęd na ogniwa paliwowe zasilane wodorem będzie w przyszłości nieodzowny, zwłaszcza w ramach neutralnego pod względem emisji CO2 transportu dalekobieżnego z wykorzystaniem ciężkich samochodów ciężarowych. Wspólnie z BP chcemy zbudować w Wielkiej Brytanii niezbędną infrastrukturę wodorową, a przez to wesprzeć dekarbonizację brytyjskiego transportu towarowego. Jednak w przyspieszeniu rozwoju infrastruktury dla wodoru oraz umożliwieniu naszym klientom opłacalnej eksploatacji ciężarówek z napędem na ogniwa paliwowe niezbędne jest wsparcie ze strony decydentów politycznych
– zauważyła Karin Rådström z zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za markę Mercedes-Benz Trucks.
Daimler Truck wyznaczył sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować tylko nowe samochody neutralne pod względem emisji CO2 („tank to wheel”). Producent koncentruje przy tym swoją uwagę zarówno na akumulatorach, jak i wodorowych ogniwach paliwowych. Przeprowadza właśnie na niemieckich drogach publicznych testy udoskonalonego prototypu pojazdu Mercedes-Benz GenH2 Truck – w roku 2027 zamierza dostarczyć klientom pierwsze seryjne egzemplarze tej ciężarówki. Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego, który w tym stanie skupienia ma znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Dzięki temu zbiorniki ciekłego wodoru w samochodzie ciężarowym napędzanym ogniwami paliwowymi mogą być znacznie mniejsze, a ze względu na niższe ciśnienie – także dużo lżejsze. Pozwala to na uzyskanie większej przestrzeni ładunkowej i zwiększenie ładowności ciężarówek. Jednocześnie można zatankować więcej wodoru, dzięki czemu wzrasta zasięg pojazdu. Seryjny GenH2 Truck, podobnie jak konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym, będzie przystosowany do realizacji wielodniowych operacji transportowych na długich dystansach.

Dla dekarbonizacji określonych sektorów gospodarki zastosowanie wodoru ma kluczowe znaczenie, a w transporcie dalekobieżnym, realizowanym przez wysokotonażowe ciężarówki, jest to niekiedy jedyna droga. Dzięki współpracy z wiodącym producentem, jakim jest Daimler Truck, możemy przyspieszyć wprowadzenie zarówno pojazdów, jak i infrastruktury, co będzie pionierskim krokiem w kierunku zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w brytyjskiej branży transportowej. Od produkcji wodoru po budowę stacji tankowania – BP ma duże możliwości wpływania na transformację transportu i tworzenia lepszej przyszłości w dziedzinie energii
– skomentowała Emma Delaney, Executive Vice President ds. klientów i produktów w BP.
Firma BP chce uruchomić sieć stacji tankowania wodoru w Europie i już realizuje plany ich budowy w Niemczech. W podpisanym protokole ustaleń spółka po raz pierwszy zadeklarowała zaangażowanie na rzecz zastosowania wodoru w branży transportowej. BP zamierza odgrywać wiodącą rolę w produkcji i dostawach wodoru. W Teesside w Wielkiej Brytanii planuje budowę zakładu wytwarzania tzw. niebieskiego wodoru z gazu ziemnego z jednoczesnym wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla. Firma analizuje również potencjał zielonego wodoru w tym regionie, m.in. pod kątem ewentualnego wsparcia dla Teesside jako pierwszego w Wielkiej Brytanii węzła transportowego dla wodoru. Działania te wspierają cel rządu brytyjskiego, jakim jest rozwój produkcji wodoru o mocy 5 GW do 2030 r.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels