Szersza swoboda w wynajmie pojazdów zapewni firmom transportowym większą elastyczność, gdy wzrośnie zapotrzebowanie lub konieczny będzie pojazd zastępczy. Zarazem swoboda ta zagwarantuje przedsiębiorstwom wynajmującym pojazdy do użytku profesjonalnego równe warunki działania i więcej możliwości. Ponieważ pojazdy najmowane często emitują mniej zanieczyszczeń, znowelizowane przepisy pomogą nam także zrealizować wspólny cel, jakim jest ekologizacja gospodarki Jernej Vrtovec, słoweński minister infrastruktury i przewodniczący Rady.
Co się zmieni?
Obecnie dyrektywa gwarantuje przedsiębiorstwom transportowym dostęp do najmowanych pojazdów tylko wtedy, gdy są one zarejestrowane w państwie członkowskim, w którym dane przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę.Zgodnie z osiągniętym porozumieniem państwa członkowskie nie będą mogły ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdów najętych przez firmy transportowe mające siedzibę w innym państwie członkowskim, o ile spełnione są odnośne wymogi w tym państwie.
Ponieważ poziom podatków od transportu drogowego jest bardzo zróżnicowany w obrębie UE, państwa członkowskie będą nadal mogły w pewnym stopniu ograniczać użytkowanie pojazdów najmowanych w innym państwie członkowskim przez ich własne firmy. Ograniczenia te dotyczą głównie odsetka najmowanych pojazdów należących do floty danej firmy transportowej i zarejestrowanych w innym państwie członkowskim, a także długości okresu, na jaki pojazd zostaje wynajęty za granicą. Minimalny gwarantowany okres najmu indywidualnego pojazdu zarejestrowanego w innym państwie członkowskim to dwa miesiące. Przewidziano także możliwość zastosowania rozwiązania awaryjnego: będzie to maksymalny okres 30 dni, jeżeli takie są krajowe wymogi dotyczące rejestracji pojazdów.
Aby poprawić egzekwowanie przepisów, właściwe organy będą musiały odnotowywać w swoich krajowych rejestrach elektronicznych numery rejestracyjne pojazdów wynajętych w innym państwie członkowskim.
Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?
Państwa UE muszą włączyć nowe przepisy do swojego ustawodawstwa w ciągu 14 miesięcy po wejściu w życie dyrektywy.Jest to zgodne z harmonogramem wprowadzania dodatkowych środków kontrolnych wymaganych w ramach pierwszego pakietu na rzecz mobilności.
Procedura i kolejne kroki
Projekt dotyczący pojazdów najmowanych jest częścią pakietu na rzecz mobilności, który Komisja przedstawiła w maju 2017 r. z myślą o czystszym, bardziej konkurencyjnym i społecznie sprawiedliwym transporcie. Swoje stanowisko negocjacyjne Rada uzgodniła w czerwcu 2021 r.Wstępne porozumienie musi jeszcze zatwierdzić Rada. Zostanie ono teraz przedłożone Komitetowi Stałych Przedstawicieli (Coreperowi) do zaaprobowania.
Źródło: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej