Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pakiet Mobilności- wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu

Utworzona: 2021-10-04


Część piąta odpowiedzi na pytania przygotowane przez Komisje Europejską w celu rozwiązania najpilniejszych kwestii związanych z wdrażaniem, podniesionych przez sektor.

W jakich wyjątkowych okolicznościach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu? Jak kontrolować takie wyjątkowe okoliczności?

Art. 12, akapit 2 i 3
Przekroczenie dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu dozwolone jest wyłącznie w celu umożliwienia osiągnięcia przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju oraz w zakresie niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdów lub ładunku, lub w wyjątkowych okolicznościach, gdy kierowca musi dotrzeć do swojego miejsca zamieszkania lub do centrum operacyjnego pracodawcy w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku lub regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Te dwa nowe odstępstwa mogą być stosowane, jeżeli z powodu nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od woli kierowcy ani operatora (warunki pogodowe, zatory komunikacyjne itp.) kierowca nie jest w stanie dotrzeć do jednego z wyżej wymienionych miejsc na tygodniowy odpoczynek bez naruszenia przepisów
dotyczących dziennego lub tygodniowego odpoczynku. Na przykład kierowca z kraju peryferyjnego wykonujący długą podróż międzynarodową, który – ze względu na nieprzewidziane okoliczności, które opóźniły podróż – nie jest w stanie dojechać do swojego miejsca zamieszkania, nie musiałby, opierając się na tym przepisie, odbyć 45 godzin regularnego tygodniowego odpoczynku w innym miejscu, które nie jest oddalone od jego miejsca zamieszkania.

Jak wskazano w nowym akapicie 4 w art. 12 rozporządzenia, kierowca jest zobowiązany do wskazania powodu przekroczenia terminów prowadzenia pojazdu odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy. Zapis ten sprawia, że kierowca ponosi odpowiedzialność za wprowadzone informacje. Przedłużenie czasu prowadzenia pojazdu w wyjątkowych okolicznościach, o których mowa powyżej, nie może skutkować skróceniem okresu odpoczynku po tym przedłużeniu. Jak przewidziano w nowym akapicie 5 w art. 12 rozporządzenia, każdy wydłużony okres pracy przewidziany w tym artykule musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo wraz z dowolnym okresem odpoczynku, przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym zastosowano odstępstwo.

10. Czy przekroczenie przez kierowcę dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu ze względu na wyjątkowe okoliczności może również przekroczyć maksymalny dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynoszący 90 godzin?

Art. 12, akapit 2 i 3
Możliwość przekroczenia dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu przez kierowców w wyjątkowych okolicznościach w celu dotarcia do ich miejsca zamieszkania lub do centrum operacyjnego pracodawcy w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku lub regularnego tygodniowego okresu odpoczynku nie pozwala kierowcom na odstępstwo od maksymalnego dwutygodniowego okresu prowadzenia pojazdu wynoszącego 90 godzin, określonego w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

W nowym akapicie 2 w art. 12 rozporządzenia wyraźnie wymieniono przepisy, od których kierowca może odstąpić, a mianowicie art. 6 ust. 1 i 2 dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu oraz art. 8 ust. 2 dotyczący obowiązku wykorzystania przez kierowcę nowego dziennego okresu odpoczynku w każdym okresie 24 godzin po zakończeniu poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku. Kierowca musi we wszystkich przypadkach przestrzegać maksymalnego limitu 90 godzin jazdy w ciągu dwóch tygodni.

Na przykład kierowca, który przejechał 56 godzin w danym tygodniu (tydzień 1), może prowadzić dwie dodatkowe godziny po skorzystaniu z 30-minutowej przerwy w celu dotarcia do domu, aby wykorzystać regularny tygodniowy okres odpoczynku. W kolejnym tygodniu (tydzień 2) kierowca będzie musiał zadbać o to, że by nie prowadzić pojazdu dłużej niż 32 godziny. To wydłużenie okresu pracy o dwie godziny należy skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu 1.

Przewodnik dla kierowców i przewoźników

Pakiet Mobilności- powrót kierowcy

Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie

Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku

Zasada dotycząca przeprawy promowej

Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku

Załoga wieloosobowa

Przekraczanie granic

Powrót kierowcy cz.2

Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2

Skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku

Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu cz. 2

Załoga kilkuosobowa

Tachografy
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels