Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Duży może więcej: 12 osi, 34 metry, 98 ton

Utworzona: 2021-10-10


Ten 12-osiowy zestaw składający się z podwozia Scania R 770 w konfiguracji osi 8x4, wózka dolly i dwóch naczep samowyładowczych z bocznym wywrotem przewozi zrębki drzewne na 20-kilometrowym odcinku autostrady E20 w Szwecji.

W 2013 r. spółka Söderenergi, lokalny dostawca energii w regionie Sztokholmu, oraz firma transportowa Foria rozpoczęły realizację wspólnego projektu mającego na celu optymalizację wydajności transportu i redukcję CO2. Do udziału w przedsięwzięciu została zaproszona Scania. Do zespołu projektowego dołączył również Skogforsk, centralny organ badawczy szwedzkiego sektora leśnego, w celu opracowania naukowej dokumentacji.

W 2014 roku uzyskano pozwolenie na poruszanie się po drogach publicznych zestawu ciężarowego o długości 25,25 m, składającego się z czteroosiowego podwozia Scania R 730, wózka dolly i trzyosiowej naczepy (łącznie 9 osi) o DMC 74 t. Wprowadzając zestaw na drogi uzyskano 30-procentową poprawę zdolności przewozowych oraz 10% redukcji zużycia paliwa. Ponieważ pojazd był zasilany paliwem FAME (estry metylowe kwasów tłuszczowych), a później uwodornionym olejem roślinnym (HVO), redukcja CO2 była jeszcze większa.



W lutym ubiegłego roku, po 6 latach bezwypadkowej eksploatacji poprzedniego zestawu, nadszedł czas na dopuszczenie do ruchu zespołu pojazdów o długości 34 m i DMC 98 t. Zestaw ma 12 osi, a jego środkową część stanowią wózek dolly i krótka naczepa (łącznik). Nowy pociąg drogowy zaczął obsługiwać tę samą trasę co poprzednik, obejmującą także przejazd przez ronda. Superzestaw sprawdził się równie dobrze, osiągając przy tym dalszy 30-procentowy wzrost wydajności. Wiosną 2021 roku z przodu zestawu pojawiła się mocniejsza, wydajniejsza ciężarówka – Scania R 770 V8 – w efekcie spadło zużycie paliwa.

Ten 34-metrowy zespół pojazdów wykonuje przejazdy ciągle na tej samej trasie wiodącej z terminala kolejowego do elektrowni w Södertälje, jednak wyniki jazd testowych zostaną udostępnione na zewnątrz. Chodzi o analizę możliwości wykorzystania wydłużonych, ciężkich zestawów do realizacji transportów na określonych trasach. Zajmuje się tym Henrik von Hofsten, naukowiec reprezentujący szwedzki sektor leśny, który korzysta z opracowanego przez Scanię systemu zarządzania flotą do monitorowania osiągów i zachowania pojazdów na drodze.

Uczestnicy projektu są zadowoleni z wyników, ale obiecują, że nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels