Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ekonomicznie i ekologicznie ku przyszłości

Utworzona: 2021-09-30


Podczas wydarzenia medialnego „Shaping the Now and Next 2021” reprezentanci firmy Mercedes-Benz Trucks przedstawili aktualne i przyszłe koncepcje pojazdów oraz usługi dla klientów. Ci, zamawiając pojazdy, muszą wybrać optymalne źródła ich napędu uwzględniając charaketr działalności firmy i cały okres eksploatacji.

Mercedes-Benz Trucks zaprezentował ostatnio dwa nowe modele w segmencie konwencjonalnych pojazdów z silnikiem Diesla: Actrosa F i Actrosa L, które spełniają wysokie wymagania klientów – z jednej strony w zakresie funkcjonalności i ekonomiczności, a z drugiej pod względem komfortu kierowcy. Elementami zwiększającymi bezpieczeństwo w Actrosie L, którego wyróżnikiem jest przestronna, doskonale wyposażona kabina z płaską podłogą, są liczne systemy wspamagania kierowcy dostępne w standardowym wyposażeniu, takie jak asystent hamowania awaryjnego piątej generacji (Active Brake Assist – ABA 5) z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu czy zastępujący lusterka system MirrorCam. Natomiast Actros F, wprowadzony na rynek w styczniu br., jest propozycją dla firm transportowych, które poszukują funkcjonalnego samochodu ciężarowego o atrakcyjnym stosunku ceny do jakości, ale nie potrzebują wszystkich najnowszych innowacji.

Jeszcze 18 lat z Dieslem

Spółka Mercedes-Benz Trucks zamierza do 2039 r. całkowicie przestawić swoje europejskie portfolio na ciężarówki elektryczne. Pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym i napędem na wodorowe ogniwa paliwowe będą się wzajemnie uzupełniały odpowiednio do rodzaju eksploatacji u poszczególnych klientów. Im lżejszy ładunek i mniejsza odległość, tym częściej zastosowanie znajdzie napęd akumulatorowy. W przypadku cięższych ładunków i większych odległości preferowane będą raczej ogniwa paliwowe.

eActros – na miarę nowej epoki

Pod koniec czerwca 2021 br. odbyła się światowa premiera eActrosa przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który wcześniej przeszedł trwające ok. dwóch lat testy z udziałem klientów. Technicznym sercem pojazdu jest jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba silniki zapewniają imponujący komfort oraz wysoką dynamikę jazdy, a cichy i bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia jednocześnie realizację dostaw w godzinach nocnych oraz pozwala na wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem Diesla.

Zależnie od wariantu, eActros czerpie energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych (każdy o pojemności ok. 105 kWh). Maksymalna pojemność akumulatorów na poziomie ok. 420 kWh umożliwia zasięg pojazdu do ok. 400 km. Naładowanie trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę. O poziomie naładowania, pozostałym zasięgu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii stale informuje standardowy wskaźnik interaktywnego kokpitu multimedialnego. Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje m.in. zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), zwiększający słyszalność pojazdu dla innych uczestników ruchu drogowego, asystenta martwego pola zwiększającego bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych.

eEconic – bezgłośnie i czysto w zastosowaniach komunalnych

Serię intensywnych testów, zanim zostanie sprawdzony w praktycznym działaniu przez klientów, przechodzi właśnie eEconic (będzie świętował premierę na targach IFAT 2022 w Monachium). Główne parametry techniczne eEconica są w dużej mierze identyczne z danymi eActrosa. Duńska firma działająca w sektorze gospodarki odpadami, Urbaser A/S, zamówiła 11 pojazdów przedprodukcyjnych.

Pojazd skonfigurowany jako śmieciarka ma w trybie jednozmianowym, bez przeładunku, obsługiwać zdecydowaną większość tras zbiórki odpadów, typowych dotąd dla konwencjonalnego Econica. Płaska podłoga kabiny ułatwia przechodzenie przez szoferkę, podobnie jak składane drzwi po stronie pasażera. Istotnym ulepszeniem w stosunku do konwencjonalnego Econica jest również nowoczesny i intuicyjny kokpit multimedialny. Kolejną atrakcję wyposażenia stanowi panoramiczne przeszklenie z powlekaną i podgrzewaną szybą przednią Thermocontrol, która nie ulega zaparowaniu i ogranicza nagrzewanie się wnętrza wskutek promieniowania słonecznego. Ciężarówka będzie seryjnie wyposażona w asystenta martwego pola S1R oraz asystenta hamowania awaryjnego ABA 5.

Zeroemisyjne – na dalekie trasy

Dostępny od 2024 r. eActros LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym ma umożliwić energooszczędną obsługę regularnych przejazdów możliwymi do zaplanowania trasami – przewidywany dla niego zasięg po jednokrotnym ładowaniu to ok. 500 km. Natomiast GenH2 Truck reprezentować będzie nową generację samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, które zapewnią zasięg powyżej 1000 km. Dzięki zastosowaniu wodoru ciekłego, charakteryzującego się znacznie większą gęstością energetyczną niż wodór w stanie gazowym, osiągi GenH2 Trucka dorównują konwencjonalnej ciężarówce. Po intensywnych jazdach testowych udoskonalonego prototypu, prowadzonych od kwietnia br., jeszcze przed końcem tego roku mają się rozpocząć pierwsze testy na drogach publicznych. Rozpoczęcie testów z udziałem klientów zaplanowano na rok 2023, a od 2027 r. pierwsze pojazdy seryjne GenH2 Truck powinny trafiać do użytkowników.

Mercedes-Benz Trucks postrzega ciężarówki z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na wodorowe ogniwa paliwowe jako klucz dla osiągnięcia neutralnego bilansu dwutlenku węgla w transporcie przyszłości.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels