Prawo przewozowe odpowiedzialność przewoźnika
Odpowiedzi na pytanie odnoszące się do zakresu odpowiedzialności przewoźnika za opóźnienia w dostawie należy szukać w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe.- Odpowiedzialność cywilna przewoźnika drogowego jest regulowana w art. 65 ust. 1. Zgodnie z jego treścią: „Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki”.
- ✅ występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy,
- ✅ niewywołanych winą przewoźnika,
- ✅ z właściwości towaru,
- ✅ wskutek siły wyższej.
Limity odszkodowania
Kwestię należnego odszkodowania za nieterminową dostawę określono w art. 83 ust. 1 i 2.„Jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała szkoda inna niż w przesyłce, przewoźnik jest obowiązany do zapłacenia odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego. Jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała również szkoda w przesyłce, odszkodowanie ustalone według przepisów art. 81 przysługuje niezależnie od odszkodowania określonego w ust. 1”. Na przewoźnika mogą zostać nałożone także kary umowne, które nie powinny jednak przekroczyć podwójnej kwoty przewoźnego.
Przedawnienie
Roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia przesyłki, przedawniają się z upływem 2 miesięcy od dnia wydania przesyłki. Okres przedawnienia z tytułu zwłoki w dostarczeniu liczy się od dnia wydania przesyłki.Konwencja CMR odpowiedzialność przewoźnika
Podczas wykonywania przewozów drogowych międzynarodowych w celach zarobkowych zastosowanie znajdą przepisy konwencji CMR.Konwencja doprecyzowuje sytuacje, w której dochodzi do opóźnienia w przewozie. Zgodnie z art. 19: „Opóźnienie terminu dostawy ma miejsce wówczas, kiedy towar nie został dostarczony w umówionym terminie lub, o ile nie umówiono terminu, jeżeli faktyczny czas trwania przewozu, uwzględniając okoliczności, a zwłaszcza przy przesyłkach drobnych czas niezbędny dla skompletowania pełnego ładunku w normalnych warunkach przekracza czas, jaki słusznie można przyznać starannym przewoźnikom”.
Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienie w transporcie międzynarodowym reguluje art. 17 ust. 1. Treść tego artykułu jest zbliżona do zapisu krajowego: „Przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru, lub za jego uszkodzenie, które nastąpiło w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy”.
Co jednak ważne, chcąc zwolnić się z powyższej odpowiedzialności, nie może on powołać się na wady pojazdu, którym się posługuje dla wykonania przewozu, ani na winę osoby lub pracowników osoby, u której pojazd wynajął.
Dalsza część materiału TUTAJ 📌
Autor: Kancelaria Transportowa Legaltrans