Wszechobecne brązowe samochody dostawcze UPS realizujące dostawy na ostatniej mili są często widywane w miastach na całym świecie. Jednak długodystansowy transport paczek i innych przesyłek między centrami dystrybucji firmy wymaga korzystania z większych ciężarówek.
Od momentu założenia w Seattle w USA, 113 lat temu, UPS rozwija i udoskonala swoje metody multimodalnego transportu towarów. Firma korzysta z wielu różnych pojazdów użytkowych, aby codziennie dostarczać ponad 24 miliony paczek na całym świecie.
Wszystkie pojazdy UPS pokonują rocznie prawie 5 mld kilometrów i obejmują największą prywatną flotę pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w USA. Firma prowadzi wiodący w branży program szkoleń z zakresu bezpieczeństwa kierowców ciężarówek, a na całym świecie zatrudnia 10.779 aktywnych kierowców, którzy mają już na swoim koncie ponad 25 lat bezwypadkowej jazdy.
Różnorodność sieci transportu drogowego UPS wymaga stosowania pojazdów o różnej wielkości, aby bezproblemowo dostarczać paczki. Firma odkryła, że w przypadku działalności prowadzonej zarówno w USA, jak i w Europie, stosowanie eko-ciężarówek ma kluczowe znaczenie w dążeniu do poprawy wydajności i zmniejszania wpływu na środowisko. Z tego względu UPS wzywa rządy na całym świecie do wspierania projektów pilotażowych eco-truck, na które wydano zgodę jedynie w 18 krajach, w celu dalszej poprawy systemów transportu drogowego.
W USA UPS korzysta z zespołów pojazdów, w tym także z eko-ciężarówek. Ruch dłuższych zestawów ciężarowych jest ograniczony do niektórych autostrad w 17 stanach, głównie w zachodniej części kraju. Na tych trasach realizuje najbardziej wydajne i ekologiczne przewozy ciężarowe w całej swojej sieci transportu naziemnego. W roku 2020 UPS przejechał ponad 36 milionów mil korzystając z eko-ciężarówek, przy zaledwie 11 wypadkach wymagających oficjalnego zgłoszenia, osiągając w ten sposób najniższy wskaźnik zdarzeń spośród wszystkich konfiguracji ciężarówek w swojej flocie.
W UE UPS stopniowo zwiększa zakres korzystania z eko-ciężarówek. W latach 2006 i 2007 firma z powodzeniem uczestniczyła w projekcie pilotażowym w Nadrenii Północnej-Westfalii, osiągając zmniejszenie zużycia paliwa o 21 700 litrów na odcinku 70 000 kilometrów. Firmie udało się zmniejszyć o 26% emisję CO2 na trasach obsługiwanych przez tego typu pojazdy w porównaniu z transportem tej samej ilości ładunków zwykłymi ciężarówkami.
Obecnie UPS korzysta z 31 eko-ciężarówek w Niemczech, z 26 na terenie Skandynawii oraz rozpoczął ich stosowanie w Hiszpanii i Holandii. Oznacza to, że firma jest w stanie przewieźć tę samą ilość ładunków, przejeżdżając o 5,4 mln kilometrów mniej. Krótko mówiąc, eko-ciężarówki pozwalają firmie przewozić więcej towarów przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji CO2, uzyskując jednocześnie doskonałe wyniki w zakresie bezpieczeństwa. Gdyby stosowanie tych pojazdów zostało dopuszczone w większej liczbie państw członkowskich UE i poza jej granicami, korzyści byłyby ogromne.
Źródło: IRU
grafika poglądowa
Utworzona: 2021-07-09