Chiny jako państwo istnieje od 2.200 lat, co oznacza, że jest to najstarsze państwo świata. Ten wielki kraj nigdy nie doświadczył demokracji w zachodnioeuropejskim pojmowaniu tego słowa, natomiast na jego historię miały wpływ różne dynastie cesarskie.
Historycy znaleźli dowody na to, że to właśnie w Chinach bardzo wcześnie używano techniki drukowania, czy wytapiano żelazo. Wielu słyszało także o statkach przywożących z Chin tak pożądaną porcelanę w XVIII wieku.
Kiedy na Zachodzie dokonywała się rewolucja przemysłowa, Chiny trwały w stagnacji ekonomicznej i jedną z przyczyn tego była niechęć ówczesnych cesarzy do współpracy międzynarodowej.
Od połowy XX wieku kraj rządzony jest przez partię komunistyczną. W 1949 roku Mao powołał do życia Chińską Republikę Ludową. Mao jest znanym na cały świecie chińskim przywódcą, ale to Deng Xiaoping, który przejął władzę w 1979 roku, uznawany jest za reformatora chińskiej ekonomii.
Choć komuniści utrzymali władzę, to Xiaoping otworzył kraj na współpracę ekonomiczną z pozostałą częścią świata. Dzisiaj wielkość ekonomiczna Chin porównywana jest z całą Unią Europejską, a wielu uważa, że to tylko kwestia czasu, jak Chiny wyprzedzą USA i będą ponownie największym mocarstwem na świecie.
Choć Chiny chroniły swoich interesów poprzez restrykcje, to jednak sporo międzynarodowych firm dokonało tam sporych inwestycji. Wielu przewoźników czy kierowców korzysta przecież z telefonów komórkowych marek premium, które są produkowane w Chinach.
Pytanie, ilu z nich gotowych byłoby zainwestować w ciężarówkę pochodzącą z Chin? I na ile producenci z Chin będą eksportować swoje pojazdy do Europy obu Ameryk?
Zmiana technologiczna, która nas czeka może oznaczać duże wyzwanie dla producentów ciężarówek, którzy zdominowali rynki w tych częściach świata. Na przykład BYD, o którym pisaliśmy w wydaniu 4/2020 TRAILER Magazine, sprzedał już sporo swoich elektrycznych autobusów na rynku europejskim. Producent ten miał plany pokazać swoją ciężarówkę na targach IAA w ubiegłym roku, ale koronawirus pokrzyżował te plany.
Jest bardzo prawdopodobne, że chińscy producenci umieją już produkować ciężkie pojazdy ciężarowe, mogące konkurować z pojazdami Volvo, Scanii, czy Mercedesa, jednak ci ostatni mają przewagę w postaci dobrze rozwiniętej sieci sprzedażowej i serwisowej.
Ale nawet jeśli chińscy producenci chcą zwiększyć eksport mogą uzyskać poziom produkcji potrzebny do rozłożenia kosztów rozwoju sprzedając jedynie na rynku wewnętrznym.
W 2020 roku zarejestrowano w Chinach 1,6 miliona nowych ciężarówek. W Europie w tym czasie zarejestrowano 240.000 sztuk…
Cały artykuł przeczytacie w TRAILER Magazine 6/2021
Utworzona: 2021-07-04