Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Gigantyczne wyzwanie

Utworzona: 2021-07-04


W roku 2020 w Chinach zarejestrowano 1,6 miliona nowych ciężkich samochodów ciężarowych. To niewiarygodnie duży rynek stwarzający nowe możliwości dla największych producentów ciężarówek na świecie. Jednak chińscy producenci mają także ochotę na ekspansję na cały świat.

Chiny jako państwo istnieje od 2.200 lat, co oznacza, że jest to najstarsze państwo świata. Ten wielki kraj nigdy nie doświadczył demokracji w zachodnioeuropejskim pojmowaniu tego słowa, natomiast na jego historię miały wpływ różne dynastie cesarskie.

Historycy znaleźli dowody na to, że to właśnie w Chinach bardzo wcześnie używano techniki drukowania, czy wytapiano żelazo. Wielu słyszało także o statkach przywożących z Chin tak pożądaną porcelanę w XVIII wieku.

Kiedy na Zachodzie dokonywała się rewolucja przemysłowa, Chiny trwały w stagnacji ekonomicznej i jedną z przyczyn tego była niechęć ówczesnych cesarzy do współpracy międzynarodowej.

Od połowy XX wieku kraj rządzony jest przez partię komunistyczną. W 1949 roku Mao powołał do życia Chińską Republikę Ludową. Mao jest znanym na cały świecie chińskim przywódcą, ale to Deng Xiaoping, który przejął władzę w 1979 roku, uznawany jest za reformatora chińskiej ekonomii.

Choć komuniści utrzymali władzę, to Xiaoping otworzył kraj na współpracę ekonomiczną z pozostałą częścią świata. Dzisiaj wielkość ekonomiczna Chin porównywana jest z całą Unią Europejską, a wielu uważa, że to tylko kwestia czasu, jak Chiny wyprzedzą USA i będą ponownie największym mocarstwem na świecie.

Choć Chiny chroniły swoich interesów poprzez restrykcje, to jednak sporo międzynarodowych firm dokonało tam sporych inwestycji. Wielu przewoźników czy kierowców korzysta przecież z telefonów komórkowych marek premium, które są produkowane w Chinach.

Pytanie, ilu z nich gotowych byłoby zainwestować w ciężarówkę pochodzącą z Chin? I na ile producenci z Chin będą eksportować swoje pojazdy do Europy obu Ameryk?

Zmiana technologiczna, która nas czeka może oznaczać duże wyzwanie dla producentów ciężarówek, którzy zdominowali rynki w tych częściach świata. Na przykład BYD, o którym pisaliśmy w wydaniu 4/2020 TRAILER Magazine, sprzedał już sporo swoich elektrycznych autobusów na rynku europejskim. Producent ten miał plany pokazać swoją ciężarówkę na targach IAA w ubiegłym roku, ale koronawirus pokrzyżował te plany.

Jest bardzo prawdopodobne, że chińscy producenci umieją już produkować ciężkie pojazdy ciężarowe, mogące konkurować z pojazdami Volvo, Scanii, czy Mercedesa, jednak ci ostatni mają przewagę w postaci dobrze rozwiniętej sieci sprzedażowej i serwisowej.

Ale nawet jeśli chińscy producenci chcą zwiększyć eksport mogą uzyskać poziom produkcji potrzebny do rozłożenia kosztów rozwoju sprzedając jedynie na rynku wewnętrznym.

W 2020 roku zarejestrowano w Chinach 1,6 miliona nowych ciężarówek. W Europie w tym czasie zarejestrowano 240.000 sztuk…

Cały artykuł przeczytacie w TRAILER Magazine 6/2021
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels