Ninatrans to firma z siedzibą w pobliżu miasta Leuven, znanego ze swojej wielowiekowej tradycji uniwersyteckiej i piwowarskiej. To firma rodzinna od trzeciego pokolenia, specjalizująca się w transporcie ładunków wrażliwych na czas trwania przewozu, posiadająca przedstawicielstwa w Belgii, Niemczech i Czechach. Przewoźnik jest pionierem we wdrażaniu eko-ciężarówek i jako pierwsza belgijska firma wzięła udział w próbie pilotażowej przeprowadzonej w roku 2015. Od tego czasu Ninatrans eksploatuje jedną eko-ciężarówkę o długości 25,25 m, początkowo tylko na terenie północnego Regionu Flamandzkiego. W 2017 roku przewoźnik rozszerzył zakres stosowania tych pojazdów na Region Waloński, gdzie na początku wystąpiły pewne problemy z uzyskaniem pozwoleń.
Nie było to proste, ponieważ nasze flamandzkie zezwolenia nie były automatycznie uznawane przez władze francuskojęzycznej części Belgii wyjaśnia Benny.
Doświadczenie Ninatrans odzwierciedla problemy, z jakimi boryka się wielu operatorów chcących stosować eko-ciężarówki: brakuje zharmonizowanych przepisów regulujących wykorzystanie dłuższych pojazdów. Chociaż rządy zmieniły przepisy, aby umożliwić eksploatację większych samolotów, statków i pociągów, przepisy dotyczące masy i wymiarów pojazdów ciężarowych pozostają niezmienione od dziesięcioleci.
Zapotrzebowanie na transport drogowy towarów stale rośnie, a przy tym jako branża musimy zmniejszyć nasz ślad węglowy. Eko-ciężarówki to rozwiązanie dające szybkie efekty, które daje się wdrożyć w stosunkowo krótkim czasie. Eko-ciężarówka może przewieźć około 50% więcej towarów niż zwykły zestaw pojazdów, a ten wzrost wydajności w dużym stopniu rekompensuje większe zużycie paliwa, które wynika z przewożenia większej ilości ładunku. Takie rozwiązanie zapewnia zarówno korzyści ekonomiczne, jak i środowiskowe, ponieważ dwa zestawy eko-ciężarówek mogą zastąpić trzy zestawy standardowe, zmniejszając całkowitą liczbę pojazdów na drogach opowiedział na pytanie o powody wprowadzenia eko-ciężarówek Benny Smets.
Benny zwraca uwagę, że aby stosowanie eko-ciężarówek przyniosło wyraźne korzyści dla środowiska i przyczyniło się do redukcji zatorów drogowych, należy je wdrażać na szerszą skalę. Obecnie spośród prawie 100 000 zarejestrowanych w Belgii ciężarówek zaledwie 117 to tego typu pojazdy. Dla porównania w Holandii jeździ ponad 2000 eko-ciężarówek.
Według Międzynarodowego Forum Transportu korzystanie z nich zmniejsza zużycie paliwa w przeliczeniu na tkm nawet o 35%, znacznie poprawiając ekologiczną i ekonomiczną efektywność drogowego transportu towarów.
Korzyści te docenia główny klient Ninatrans, korzystający z przewozów wykonywanych za pomocą eko-ciężarówek – koncern browarniczy AB InBev. Zmniejszenie śladu węglowego w łańcuchu logistycznym jest kluczowym priorytetem dla AB InBev i innych klientów, którzy również wykazali zainteresowanie korzystaniem z przewozów realizowanych przy pomocy eko-ciężarówek firmy Ninatrans.
Jednym z głównych wyzwań we wdrażaniu eko-ciężarówek jest brak przepisów dotyczących użytkowania transgranicznego, co często skutecznie uniemożliwia realizację przewozów międzynarodowych. Ninatrans nie korzysta jeszcze z nich do przewozów transgranicznych, ale bada możliwość ich zastosowania na trasie między Belgią a Holandią. Z pewnością w tym wypadku przyda się ministerialna decyzja krajów Beneluksu w sprawie „prób z dłuższymi i cięższymi pojazdami przekraczającymi granicę wewnątrz Beneluksu”, chociaż do przekroczenia granicy nadal potrzebne jest oddzielne zezwolenie wydane przez w władze obu krajów i poszczególnych regionów.
Porozumienie to jest wielkim krokiem naprzód, ale nadal zawiera zbyt wiele ograniczeń administracyjnych, których liczbę dałoby się jeszcze bardziej zmniejszyć, zwłaszcza w zakresie wymogu zezwoleń i wzajemnego uznawania świadectw i kwalifikacji. Jednak umowa jest dobrą podstawą do dalszego rozwijania zharmonizowanych przepisów UE dotyczących korzystania z eko-ciężarówek mówi Benny Smets.
Patrząc w przyszłość, Benny Smets jest pełen optymizmu. Dzięki bardziej odpowiednim i zharmonizowanym przepisom korzyści z eko-ciężarówek można dodatkowo zmaksymalizować.
IRU apeluje o zezwolenie na transgraniczne, międzynarodowe wykorzystanie eko-ciężarówek na całym świecie, na podstawie ujednoliconych ram prawnych i wzajemnego uznawania norm i warunków. Ten prosty krok w znacznym stopniu przyczyni się do osiągnięcia globalnych celów dotyczących dekarbonizacji.
Politycy powinni być dużo bardziej otwarci na stosowanie eko-ciężarówek i uwzględnić możliwości, jakie one stwarzają w dużo bardziej konstruktywny sposób. Nasza branża, nasi klienci i partnerzy logistyczni powinni bardziej zdecydowanie informować decydentów o tym fantastycznym rozwiązaniu z myślą o jego szerszym zastosowaniu w całej Unii Europejskiej i poza nią podsumowuje Benny.
Źródło: IRU
grafika poglądowa