Jak czytamy w dokumencie, trwająca pandemia COVID-19 wpłynęła na dotychczasowe trendy dotyczące kradzieży ładunków. Lokalne i krajowe ograniczenia w przemieszczaniu się utrudniły złodziejom niezauważone działanie, zmuszając ich do zmiany taktyki. Ekonomiczne skutki pandemii wpłynęły też na funkcjonowanie rynku, a tym samym na rodzaje ładunków, które stały się głównym celem przestępców. Ogólna liczba zarejestrowanych incydentów spadła w porównaniu z rokiem poprzednim o około 35%, pomimo 10% wzrostu całkowitej wartości rynku usług drogowego transportu towarowego. Spadła również średnia wartość straty z prawie 43.000 dolarów w roku 2019 do 39.000 dolarów w roku 2020.
Podobnie jak w roku ubiegłym, w raporcie dotyczącym roku 2020 wskazano najczęściej stosowane metody oszustw stosowanych przez złodziei, występujące w około 83% incydentów. Zdecydowanie najczęstszym sposobem była kradzież towarów z zaparkowanych pojazdów. Najczęściej kradzionym rodzajem towarów była żywność i napoje. Choć liczba incydentów spadła o prawie jedną trzecią, towary te nadal stanowiły 28% ogółu strat. Co ciekawe, średnia wartość skradzionych towarów spadła o 22%, co wskazuje na to, że przestępcy częściej wybierali produkty podstawowe, a nie bardziej atrakcyjne towary o wyższej wartości.
Drugą co do wielkości kategorią ładunków pozostają metale, ale ich udział jest znacznie ograniczony, 13% w roku 2020 w porównaniu z 24% rok wcześniej. Tu także odnotowano zmianę zainteresowania złodziei, ale tym razem ładunkami bardziej wartościowymi: średnia wartość kradzieży wzrosła z 28.000 do 44.000 dolarów. W innych kategoriach odnotowano wzrosty w stosunku do ubiegłego roku m.in. w elektronice, częściach samochodowych, artykułach gospodarstwa domowego i odzieży.
Kiril Berezovi, dyrektor zarządzający firmy Panditrans, partnera sieciowego TT Club w Rosji, podkreśla dominującą rolę, jaką w ogólnych stratach odgrywają różne formy oszustwa.
W przeciwieństwie do wielu innych krajów, dane z raportu z 2020 r. pokazują, że złodzieje w Rosji w dużym stopniu posługują się oszustwami, aby uzyskać dostęp do ładunku. Organizacje przestępcze korzystają z innych sposobów działania, które można podzielić na dwie podstawowe kategorie: 1) kierowca otrzymuje polecenie telefoniczne, aby zjechać z trasy i dokonać rozładunku w nieautoryzowanym miejscu oraz 2) wykorzystywanie fałszywych tożsamości w celu uzyskania dostępu do ładunku. Pomysłowość oszustów nie zna granic. Posiadają doskonałą wiedzę o tym, jak działa łańcuch dostaw powiedział Kiril Berezovi.
Źródło: TAPA