Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nie starzeje się od dwóch dekad

Utworzona: 2021-03-13


Do końca 2020 r. sprzedano na świecie ponad milion ciężarówek Volvo wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię biegów I-Shift. I chociaż mija 20 lat od wprowadzenia jej na rynek, wciąż rozwiązanie jest rozwijane z myślą o dalszych korzyściach.

Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie przekładniowe wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z I-Shift. Ta przekładnia stanowi dzisiaj standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX.


Sprzyja ekonomicznej jeździe

Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.

I-Shift była, i nadal jest, ważnym, przełomowym rozwiązaniem. Obecnie sprzedajemy ją na całym świecie. W Ameryce Północnej przeszliśmy od udziałów jednocyfrowych w 2007 r. do dzisiejszych ponad 90%, jeżeli chodzi o odsetek naszych samochodów ciężarowych wyposażonych w tę skrzynię biegów. Tak imponujący wzrost wyraźnie odzwierciedla zarówno wysoką sprawność, jak i atrakcyjność tego rozwiązania dla kierowcy
– mówi Pär Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks.

Skrzynia I-Shift wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu, dzięki czemu może działać w sposób najbardziej optymalny w poszczególnych zastosowaniach transportowych i konfiguracjach pojazdu. Źródłem jej sukcesu jest zdolność do współdziałania z resztą układu napędowego. Dzięki ciągłemu doskonaleniu na przestrzeni lat, I-Shift jest w stanie sprostać wymaganiom szerokiego spektrum zastosowań transportowych, nie tylko pod względem wysokich osiągów i sprawności, ale także – zapewnienia optymalnych właściwości jezdnych i komfortu.

Z podwójnym sprzęgłem

Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe, inteligentne funkcje, które zostały docenione zarówno przez kierowców, jak i przewoźników.


W 2014 r. zaprezentowano I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdów dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych. Kierowcy daje poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

Z biegami pełzającymi

Rok 2016 przyniósł innowację w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

I-See bazuje na mapach

I-Shift można uzupełnić o funkcję I-See przeznaczoną do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Funkcja I-See (zaktualizowana w 2017 r.) ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

Funkcja zmiany kierunku jazdy

W 2020 r. wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks dużej ładowności pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją zmiany kierunku jazdy, która pozwala na wykonanie tego manewru bez konieczności użycia pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.

To nie koniec innowacji

Skrzynia I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w obszarze elektromobilności. I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych
– konkluduje Pär Bergstrand.
Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels