Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wymogi testów powodują chaos i kolejki na granicach

Utworzona: 2021-02-15


Nowe ograniczenia wprowadzone przez Niemcy, a następnie Tyrol (Austria) i Czechy, są przyczyną chaosu w drogowym transporcie towarów w całej Europie, w szczególności na ważnym szlaku handlowym z Włoch na północ przez przełęcz Brenner, a także w korytarzach transportowych na osi Wschód-Zachód.

Jak informuje IRU, Niemcy nie zwalniają kierowców ciężarówek od nowego wymogu przedstawiania wyniku testów na COVID. Z kolei Tyrol i Czechy nałożyły podobne ograniczenia na kierowców przejeżdżających przez ich terytorium w kierunku Niemiec. Akceptowane są szybkie testy antygenowe ale tylko te wykonane przez autoryzowane laboratoria, co stanowi trudny wymóg do spełnienia dla kierowców samochodów ciężarowych pracujących poza granicami własnego kraju.

W liście skierowanych do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen w zeszłym miesiącu IRU ostrzegła przed szkodliwą reakcją łańcuchową, którą mogą wywołać nowe kontrole graniczne, wzywając Komisję do natychmiastowych działań, które zapobiegną tworzeniu barier w swobodnym przepływie towarów, a w szczególności zwolnienia zawodowych kierowców ciężarówek z obowiązku wykonywania testów COVID. Rządy UE muszą szanować swoje zobowiązanie do utrzymania otwartych granic.

Kierowcy ciężarówek oraz obywatele Europy i firmy, które są zależne od przewożonych towarów, po raz kolejny muszą płacić wysoką cenę za nieprzemyślane ograniczenia, które nie uwzględniają wyjątków dla pracowników transportu powiedział Sekretarz Generalny IRU Umberto de Pretto.

Te szkodliwe jednostronne decyzje zapadają pomimo powtarzających się wezwań IRU i sektora przemysłu kierowanych do przywódców UE, wbrew zobowiązaniom podjętym przez poszczególne kraje w sprawie zielonych pasów oraz pomimo zaburzeniom w łańcuchu dostaw, jakie spowodowały zablokowane granice we wcześniejszej fazie pandemii. Supermarkety, placówki medyczne i fabryki w całej UE są obecnie zagrożone, w tym także kluczowe niemieckie branże zależne od międzynarodowych łańcuchów dostaw, takie jak sektor motoryzacyjny.

Codziennie przez korytarz północ-południe w austriackim Tyrolu przejeżdża ponad 7000 ciężarówek wiozących różne towary, czyli mniej więcej tyle samo ile korzysta z przeprawy przez kanał La Manche, gdzie doszło do grudniowego chaosu z powodu ograniczeń wprowadzonych przez Francję, z których nie byli wyłączeni zawodowi kierowcy ciężarówek. Dziesiątki tysięcy ciężarówek korzysta z korytarza wschód-zachód w drodze do Niemiec przez Czechy, który stanowi główną oś transportową logistyki w Europie Środkowej.

Kierowcy zamknięci w kabinie swoich ciężarówek nie są narażeni na wirusy i przestrzegają surowych środków ochrony przed infekcją wprowadzonych przez pracodawców i klientów, obejmujących m.in. brak kontaktu fizycznego w miejscach odbioru i dostawy. Umożliwienie kierowcom wykonywania pracy i swobodnego przejazdu przez granicę jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem powiedział Umberto de Pretto.

Komisja Europejska odpowiedziała na pismo IRU w zeszłym tygodniu, stwierdzając, że ich stanowisko nie zmieniło się od początku pandemii. W liście podkreśla się potrzebę utrzymania zielonych pasów ruchu dla ciężarówek oraz zasadę, zgodnie z którą indywidualne środki podejmowane przez kraje muszą być proporcjonalne i nie powodować zakłóceń logistyki i transportu.

Wzywam przewodniczącą Komisji Europejskiej von der Leyen i jej zespół do działań, które zapewnią swobodny przepływ towarów. UE musi zająć twarde stanowisko w tej sprawie, a poszczególne kraje muszą ustąpić. Niemcy, Tyrol i Czechy powinny natychmiast przywrócić zwolnienia z testów dla zawodowych kierowców ciężarówek; w przeciwnym razie ich działania zaburzą funkcjonowanie istotnych łańcuchów dostaw, jednolitego rynku i utrudnią życie milionów obywateli UE – i to bez żadnych wyraźnych korzyści jeżeli chodzi o ograniczanie rozprzestrzeniania się wirusa powiedział Umberto de Pretto.


Zmiany dla kierowców wjeżdżających do Niemiec

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels