Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niczym skrzydlaty koń z mitologii greckiej

Utworzona: 2021-02-14


Po 75 latach od powstania marki Pegaso w Hiszpanii, jej dziedzictwo wyrażające się w pasji, pionierskim duchu i sile jest nadal żywe w marce IVECO.

Marka Pegaso została założona przez firmę Empresa Nacional de Autocamiones (ENASA) w 1947 roku, przyjmując nazwę skrzydlatego konia z mitologii greckiej, która symbolizowała siłę i lekkość. Do roku 1955 linia produkcyjna Pegaso znajdowała się w dawnej fabryce Hispano Suiza w Barcelonie, skąd została przeniesiona do nowej fabryki w Madrycie - gdzie do dziś budowane są ciężarówki producenta.

Ten rok to kamień milowy IVECO, który stanowi okazję, aby przypomnieć i uczcić imponującą spuściznę innowacji, przełomowych osiągnięć i pionierskiego ducha legendarnej marki Pegaso powiedział Luca Sra, dyrektor operacyjny IVECO Truck Business Unit.

Pierwsze dwa modele ciężarówek, Pegaso I i Pegaso II, były wyposażone w nowoczesną płaską kabinę znaną z modelu Hispano Suiza 66-D, która zyskała taką popularność, że przez wiele lat ciężarówki z tego rodzaju kabiną były określano po prostu jako „Pegaso”. Od samego początku ciężarówki te wyróżniały się wyjątkowymi osiągami i oszczędnością paliwa.

Pionierski duch Pegaso widoczny był już w pierwszym prototypie ciężarówki elektrycznej z roku 1952. Baterię Pegaso II można było naładować w ciągu zaledwie 5 godzin, aby uzyskać zasięg 75 km. Promocyjne informacje o prototypie czyta się jak opis dzisiejszych pojazdów: podkreśla się w nich doskonałe przyspieszenie, niskie zużycie energii, cichą pracę i niższe koszty podatkowe. Choć prototyp elektryczny nigdy nie wszedł do produkcji, Pegaso II posłużył jako podstawa do rozwoju trolejbusów. Pojazd ten zrobił duże wrażenie na targach motoryzacyjnych w Barcelonie w 1989 roku prezentując pierwszą ciężarówkę koncepcyjną w Europie. SOLO 500 był zapowiedzią wielu technologii, z których korzystamy obecnie, takich jak GPS, kamery cofania, radar zbliżeniowy i inne systemy wsparcia kierowcy.

Pierwsza faza budowy fabryki Pegaso Madrid zakończyła się w 1955 roku. Przez wszystkie lata swojej historii obiekt przechodził modernizacje i dziś jest jednym z najnowocześniejszych zakładów na świecie. Była to pierwsza fabryka należąca do CNH Industrial, która w roku 2017 osiągnęła poziom Gold w systemie World Class Manufacturing (WCM), którego celem jest zapewnienie produkcji klasy światowej. W roku 2008 z taśmy produkcyjnej zjechała milionowa jednostka. Dziś fabryka mieści linie produkcyjne i centrum badawczo-rozwojowe dla najmocniejszych ciężarówek IVECO.

W 1957 roku marka Pegaso przejęła firmę SAVA produkującą lekkie i średnie samochody dostawcze w fabryce w Valladolid. W 1990 roku w zakładzie tym uruchomiona została linia produkcyjna furgonu Daily. Fabryka jest dziś pionierem przemysłu 4.0 i legitymuje się certyfikatem na poziomie Gold w systemie WCM. Zakład produkuje wersję Daily z podwoziem kabinowym, a także modele Hi-Matic wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Tam też powstają i są lakierowane kabiny, które trafiają do fabryki w Madrycie.

Pegaso zajmował się również produkcją samochodów osobowych i jest jedną z nielicznych marek, które mogą się pochwalić startami w mistrzostwach, takich jak GP Monako (1952), 24-godzinny wyścig Le Mans (1953) czy Carrera Panamericana (1954). Podobnie jak IVECO, marka Pegaso brała również udział w wyścigach ciężarówek w roku 1989 i 1990, odniosła 4 kolejne zwycięstwa na torze Jarama i uczestniczyła w kilku edycjach Rajdu Paryż-Dakar.

Źródło: Iveco
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels