Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Gazoport w rozbudowie

Utworzona: 2021-02-15


Portowy terminal LNG w Świnoujściu powstał z zamiarem stworzenia w Polsce bałtyckiego centrum gazowego dla państw środkowej i wschodniej Europy, konkurencyjnego wobec rosyjskich dostaw błękitnego paliwa.

Stanowi także element planu inwestycyjnego Grupy Kapitałowej Gaz-System, tzw. Bramy Północnej, w ramach której polski system gazowy ma zostać przygotowany do odwrócenia kierunku dostaw z relacji wschód-zachód na kierunek północny. W skład tego przedsięwzięcia wchodzą również projekty Baltic Pipe oraz Korytarz Północ-Południe, a także szereg inwestycji towarzyszących.

Pomysłodawcy i inicjatorzy polskiej polityki energetycznej wiążą prowadzone inwestycje w ramach Bramy Północnej z dążeniem do uzyskania większej niezależności od rosyjskich dostaw surowca dla Polski i państw Europy Środkowo-Wschodniej i wzrostem dla nich bezpieczeństwa energetycznego. Takie działanie uzyskało poparcie przede wszystkim Ukrainy i USA, oraz niektórych małych państw nadbałtyckich.

Jednak polska Brama Północna ma poważnego konkurenta. Niemcy, preferując kierunek wschodni dla dostaw gazu, konsekwentne promują budowę gazociągu Nord Stream 2, będącego rozbudową istniejących już 2 nitek gazociągu Nord Stream 1. Rosja natomiast konsekwentnie dąży do jego kończenia. Do ułożenia pozostało tylko ok. 120 km rur w ekonomicznej strefie Danii, która wydała zezwolenie na prowadzenie prac od 15 stycznia 2021 r. Nic nie wskazuje na to, że nawet groźby i najostrzejsze sankcje nałożone przez USA na podmioty związane z budową gazociągu zdołają powstrzymać jego dokończenie. Niemcy i Rosja są zdeterminowane, aby inwestycję tę zakończyć.

Zdeterminowany do przeprowadzenia rozbudowy gazoportu w Świnoujściu jest z kolei polski rząd. Obecnie bowiem oddany do eksploatacji w 2016 r. terminal posiada potencjał regazyfikacyjny na poziomie 5 mld Nm³ (normalnych metrów sześciennych) rocznie oraz 2 kriogeniczne zbiorniki o pojemności 160 tys. m³ każdy. Powstanie gazoportu miało zapewnić możliwość odbioru skroplonego gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Obecnie jego jedynym kontrahentem jest PGNiG, które zakontraktowało 100% dostarczanego tam gazu z Kataru i z USA.

Przyjęty plan rozbudowy gazoportu obejmuje 3 współzależne projekty inwestycyjne. Pierwszy z nich nosi nazwę SCV, czyli submerged combustion vaporiser i obejmuje wzmocnienie istniejącej już infrastruktury regazyfikacyjnej (5 regazyfikatorów) o 2 kolejne. Oddanie do eksploatacji nowych urządzeń zwiększy nominalną moc regazyfikacyjną terminalu z obecnych 5 mld Nm³ do 7,5 mld Nm³ rocznie.

Urządzenia te zostały zamówione przez spółkę Polskie LNG jeszcze jesienią 2019 r., a wybór ich wykonawcy oraz podpisanie umowy z konsorcjum firm Porr SA i TGE Gas Engineering GmbH nastąpiło w lutym 2020 r. Natomiast latem 2020 r. Polskie LNG przekazało wykonawcy część terenu gazoportu na zaplecze budowy inwestycji objętych projektem SCV, a jesienią ub.r. ruszyły prace związane z budową fundamentów dla dodatkowych regazyfikatorów. W połowie listopada 2020 r. Gaz-System odebrał pierwszą dostawę kluczowych urządzeń do nowych regazyfikatorów SCV – wężownice, w których przepływający skroplony gaz ziemny zmienia stan skupienia w lotny. Kolejne partie dostaw urządzeń obejmują dmuchawy, palniki czy zbiorniki ciśnieniowe. Termin zakończenia prac związanych z rozbudową systemu regazyfikacji zaplanowano na koniec 2021 r.

Kolejny projekt inwestycyjny nosi nazwę „Zbiornik”. Obejmuje on budowę nowego, trzeciego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m³ wraz z towarzyszącymi instalacjami i urządzeniami oraz połączeniem technologicznym z istniejącą infrastrukturą. Zwiększy on elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewni optymalną zdolność składowania surowca. Wykonawcą tego projektu, podobnie jak w pierwszym przypadku, będzie konsorcjum Porr SA i TGE Gas Engineering GmbH, z którymi Polskie LNG podpisało umowę w czerwcu ub.r. Rozpoczęcie fazy budowlanej planowane jest na I kwartał przyszłego roku. Prace powinny się zakończyć w grudniu 2023 r.

Po rozbudowie zwiększy się elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu. Dzięki temu wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. Zostaną także udostępnione nowe usługi, które będą stanowić impuls do rozwoju rynku gazu w naszym regionie Europy – powiedział Tomasz Stępień, prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System.
Z kolei trzecią z przewidzianych inwestycji zajmie się Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Będzie to budowa nowego nabrzeża przeznaczonego do przeładunku LNG wraz z punktem bunkrowania paliwa gazowego na statki. Inwestycja obejmuje też budowę estakady przesyłowej. Część technologiczna inwestycji to wyposażenie nowego stanowiska i estakady w urządzenia i systemy do rozładunku, załadunku, bunkrowania oraz przesyłu LNG (rurociągi, zawory, ramiona podłączane do statków). Natomiast część hydrotechniczna dotyczy stanowiska statkowego, konstrukcji morskiej estakady przesyłowej i infrastruktury cumowniczej. Prace te również przeprowadzi konsorcjum Porr SA i TGE Gas Engineering GmbH. Dotyczą one wykonania rozbudowy części lądowej, a także części morskiej terminalu LNG, prowadzonej w kooperacji z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), wykonanie prac budowlano-montażowych oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń.

Rozbudowa terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku ze wrastającą dbałością sektora morskiego o środowisko naturalne zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem – wskazał Krzysztof Urbaś, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Łącznie wartość tych umów opiewa na kwotę ok. 1,9 mld zł. Rozbudowa objęta jest dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w ramach projektu pod nazwą „Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu”, w kwocie do 461 mln zł.

Dodatkowo w planach Polskiego LNG jest stworzenie infrastruktury kolejowej terminalu przeznaczonej do załadunku LNG na cysterny kolejowe i kontenery ISO, w tym także bocznica kolejowa. Budowa kolejowej instalacji przeładunkowej LNG miałaby rozszerzyć zakres świadczonych usług oraz umożliwić dotarcie do nowych potencjalnych klientów. Natomiast 21 października ub.r. Gaz-System oraz należąca do niego spółka Polskie LNG, będąca operatorem terminalu, podpisały porozumienie w sprawie planu połączenia. Jego celem jest „zwiększenie efektywności zarządzania procesami inwestycyjnymi, które do czasu połączenia były odrębnie realizowane przez spółki”.

Według założeń program rozbudowy terminalu, oprócz poprawy bezpieczeństwa energetycznego i zwiększenia dywersyfikacji źródeł dostaw gazu, umożliwić ma większy import do Polski gazu, o co najmniej 2,5 mld Nm³ rocznie z różnych kierunków świata, zwiększyć ma nominalną zdolność przesyłu, do 856 tys. Nm³/h, do Krajowego Systemu Przesyłowego (docelowa maksymalna zdolność regazyfikacyjna instalacji – 984 tys. Nm³/h), poprawić elastyczność pracy terminalu poprzez zwiększenie możlowści składowania do ok. 500 tys. m³, wzrost przychodów z tytułu świadczenia nowych usług bunkrowania statków, załadunku LNG na jednostki pływające small, mid i large scale, LNG, przeładunku LNG ze statku na statek, jak również rozwój infrastruktury dającej możliwość większego wykorzystania LNG na Bałtyku.

Źródło: Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels