Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Flota w ciągłym ruchu

Utworzona: 2020-11-23


Transport tylko wtedy sprawnie funkcjonuje, gdy flota jest w ciągłej gotowości. Goodyear doskonale to rozumie. Nie tylko dostarcza flotom nowoczesne ogumienie do zastosowań w transporcie drogowym, ale i inteligentne rozwiązania dla zapewnienia przewoźnikom niezakłóconej mobilności. To kompleksowa oferta Goodyear Total Mobility, którą można dostosować do indywidualnych potrzeb firmy transportowej.

Wymagania użytkowników opon ciężarowych są duże: oczekują długich przebiegów, niskich oporów toczenia zapewniających wysoką efektywność paliwową, optymalnej trakcji na różnego rodzaju nawierzchniach oraz ograniczonej emisji hałasu. Wszystkie te wymogi spełnia, obecne na rynku od około półtora roku, ogumienie Goodyear serii KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2, czyli opony szosowe drugiej generacji do zastosowań w transporcie regionalnym, międzyregionalnym i długodystansowym.

Druga generacja

Bieżnik ogumienia KMAX D GEN-2 (głównie przewozy regionalne) na oś napędową wykonano z dwóch mieszanek gumowych, które zapewniają bardzo dobrą trakcję w różnych warunkach pogodowych, zwiększają przyczepność na mokrej nawierzchni, mają niskie opory toczenia, co oznacza oszczędności paliwa, a także dużą odporność na ścieranie, co wiąże się z uzyskiwaniem długich przebiegów. Niemała w tym zasługa konstrukcji bieżnika, w którym zastosowano żebra IntelliMax z głębokimi lamelami Flexomatic i dużymi rowkami barkowymi – w efekcie uzyskano, oprócz zalet wymienionych wyżej, zoptymalizowaną wytrzymałość na uszkodzenia, możliwość łatwego usuwania kamieni, mniejszą podatność na zużycie bieżnika oraz bardzo dobrą ochronę karkasu. Wszystkie te zalety oznaczają możliwość obniżenia kosztów operacyjnych przez właścicieli flot. Symbol 3PMSF oznacza, że seria KMAX GEN-2 spełnia wymagania stawiane oponom zimowym. Wbudowany wewnątrz opony moduł identyfikacji radiowej (RFID – Radio Frequency Identification) umożliwia jej identyfikację i łączność z systemami zarządzania ogumieniem i pozycjonowania.

Linia FUELMAX GEN-2 (głównie transport dalekobieżny) ma podobny potencjał korzyści: poprawiona trakcja, również na mokrych nawierzchniach, wydłużone przebiegi w każdych warunkach pogodowych, a także mniejsza emisja hałasu. Przy czym duży nacisk położono na utrzymanie wysokiej wydajności paliwowej, jaka charakteryzowała produkt poprzedniej generacji. Technologia żeber IntelliMax i lamele Flexomatic zastosowane w oponach FUELMAX S GEN-2 na oś prowadzącą i napędową zapewniają precyzyjne prowadzenie, długie przebiegi, krótką drogę hamowania (także na mokrej nawierzchni) przez cały okres eksploatacji i niskie opory toczenia we wszystkich warunkach pogodowych, z czego w prostej linii wynikają oszczędności paliwa. Mieszanka bieżnika została opracowana w taki sposób, aby nie tylko zapewnić wysoką efektywność paliwową, ale i odporność na ścieranie. Co ciekawe, nowy wzór bieżnika opony na oś napędową pozostaje wyraźnie widoczny nawet wtedy, gdy jest zużyta w 75%. Ta seria również spełnia wymagania dotyczące opon zimowych (oznaczenie 3PMSF), a technologia RFID ułatwia zarządzanie oponami i ich pozycjonowanie.

Goodyear Proactive Solutions

Wysokiej jakości ogumienie, którego wybór sam w sobie oznacza bezpieczeństwo użytkowania i ponoszenie niskich kosztów eksploatacyjnych, jest wsparte kompleksową ofertą dla flot pojazdów użytkowych – Goodyear Total Mobility. Jak wskazuje nazwa, chodzi o utrzymanie wszystkich środków transportu w ciągłym ruchu, bo zarabiają tylko te pojazdy, które pracują. Ważną częścią tego programu jest pakiet usług o nazwie Goodyear Proactive Solutions, zapewniających możliwość monitorowania opon w czasie rzeczywistym i identyfikowania potencjalnych problemów zanim się pojawią.

Jednym z elementów programu Goodyear Proactive Solutions jest TPMS, czyli system umożliwiający stały pomiar ciśnienia i temperatury w każdej z opon zestawu ciężarowego. Parametry te są na bieżąco rejestrowane przez czujnik wbudowany w obręcz koła, a następnie przekazywane za pośrednictwem pokładowego systemu telematyki do chmury obliczeniowej Goodyear, gdzie są analizowane, a operatorzy flotowi powiadamiani o potencjalnych problemach. Na podstawie tych informacji można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować działania konserwacyjne. Korzyści z wykorzystania systemu to minimalizacja przestojów, oszczędność paliwa, wydłużona trwałość opon oraz zwiększony potencjał ich bieżnikowania.

Składnikiem programu Goodyear Proactive Solutions jest również wbudowany w podłoże czytnik najazdowy Drive-Over-Reader mierzący automatycznie głębokość bieżnika, ciśnienie w oponach, obciążenie osi i całkowitą masę pojazdu, który najechał na płytę wyposażoną w czujniki. Dodatkowo tablice rejestracyjne pojazdu są identyfikowane przy pomocy kamer.


Pozyskane dane są analizowane przez specjalne algorytmy, a system w ciągu kilku sekund generuje raport z najważniejszymi informacjami i ewentualnie ostrzeżeniami, który jest automatycznie przesyłany osobie odpowiedzialnej w firmie za zarządzanie oponami. Korzyści są oczywiste – możliwe jest m.in. precyzyjne zaplanowanie zabiegów konserwacyjnych (nacinanie, bieżnikowanie), ograniczeniu ulega liczba awarii ogumienia, a tym samym przymusowych przestojów, zwiększa się trwałość opon i zmniejsza zużycie paliwa poprzez unikanie jazdy na oponach o zbyt niskim ciśnieniu.

Elementem usługi Goodyear Proactive Solutions jest również Fleet Tracker – zasilane bateriami, niewielkich rozmiarów urządzenie monitorujące, przeznaczone do zamontowania w pojeździe (zwłaszcza w naczepie), które rejestruje trasę przejazdu poprzez GPS i przesyła dane do chmury Goodyear za pośrednictwem sieci komórkowej.


Dane z podglądu floty oraz dotyczące historii przebiegu trasy każdego pojazdu są prezentowane upoważnionej osobie za pośrednictwem konfigurowalnego raportu. Może ona prześledzić wszystkie ruchy floty na ekranie komputera lub urządzenia mobilnego za pomocą przejrzystego panelu kontrolnego. Monitorowanie tras przejazdu oznacza nie tylko większe bezpieczeństwo ładunków i pojazdów, ale także – po uwzględnieniu danych dotyczących przebiegu – pomaga określić właściwy czas na wymianę opon, pogłębianie bieżnika lub bieżnikowanie.

TruckForce

Użytkownik pojazdów z ogumieniem Goodyear otrzymuje wsparcie autoryzowanej sieci serwisowej TruckForce, która liczy ponad 2000 punktów zlokalizowanych w 32 krajach Europy. Usługi świadczone przez serwisy oponiarskie zrzeszone w sieci stanowią integralną część oferty Goodyear Total Mobility. Klienci mogą tam zaopatrzyć się w nowe opony, a także zlecić kompleksowe zarządzanie cyklem życia ogumienia do samochodów ciężarowych i autobusów (prewencyjne czynności konserwacyjne, rowkowanie, bieżnikowanie, wymiana opon, sprawozdawczość techniczna i pomoc drogowa).


W nagłych przypadkach menedżer floty lub kierowca mogą skorzystać z usług pomocy drogowej ServiceLine24h, która trzyma się standardu, że unieruchomiona na drodze ciężarówka wraca do realizacji zlecenia transportowego najpóźniej po 120 minutach od zgłoszenia awarii do centrum telefonicznego (tel. +32 11 30 76 07). Po przyjęciu zgłoszenia niezwłocznie wysyłany jest do akcji mobilny serwis oponiarski należący do jednego z ponad 6500 europejskich partnerów marki Goodyear. Centrum zgłoszeniowe działa 24 godziny na dobę, a jego personel posługuje się wieloma językami, co ułatwia komunikację.

FleetOnlineSolutions

Internetowy system do zarządzania flotą FleetOnlineSolutions przechowuje informacje na temat opon poszczególnych firm, zawiera Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI) klientów oraz narzędzia do opracowywania raportów w celu zwiększenia wydajności przewozów i rentowności firmy transportowej. Jej przedstawiciel ma ciągły dostęp do szczegółowych informacji i rozbudowanego raportowania, które dają pełną kontrolę nad zarządzaniem oponami we flocie - z komputera, laptopa, tabletu lub smartfona.

Baza danych FleetOnlineSolutions zawiera informacje o każdym pojeździe i jego oponach, lokalizacje poszczególnych środków transportu (śledzenie dostaw), politykę w zakresie ogumienia oraz uzgodnione warunki współpracy z Goodyearem – począwszy od pomocy drogowej przez okresową kontrolę ogumienia, a skończywszy na bieżnikowaniu opon i udzielonej na nie gwarancji. Oznacza to, że w razie zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń serwis dysponuje pełnym dossier klienta i informacjami, które wykorzystuje do tego, aby maksymalnie skrócić czas przymusowego postoju pojazdu.

Jest wiele zalet tego rozwiązania: efektywne zarządzanie oponami, mniej roboty papierkowej, proste fakturowanie, pełny przegląd kosztów oraz szybkie świadczenie usług po uzgodnionych cenach. Co ważne, wszystkie działania podejmowane przez serwisy spełniają wcześniej określone wymagania klienta i są zgodne z rygorystycznymi standardami firmy Goodyear – nawet jeśli dostawca usług działa w innym kraju niż ten gdzie mieści się siedziba firmy transportowej.

Koncepcja Wielu Żyć

Transport drogowy nie może obyć się bez opon, które powinny pracować ciężko, wydajnie, oszczędnie, ale i jak najdłużej. Korzyści z maksymalnie wydłużonego cyklu eksploatacji ogumienia odnoszą nie tylko floty (całkowity koszt użytkowania opon – TCO – obniżony nawet o 30%), ale i środowisko naturalne (m.in. mniejsza emisja dwutlenku węgla związana z produkcją nowych opon). To założenie legło u podstaw Koncepcji Wielu Żyć opracowanej przez Goodyeara.

W tym celu karkasy wykonane zgodnie z technologią Goodyear Max Technology zostały zoptymalizowane pod kątem możliwości bieżnikowania przywracającego wysokie walory użytkowe oponie używanej, która staje się porównywalna z nową. Podczas bieżnikowania wykorzystywane są bowiem te same materiały i odtwarzany oryginalny wzór bieżnika opony nowej. Zanim jednak "używka" trafi do bieżnikowania, poddawana jest procedurze pogłębienia bieżnika, który przedłuża trwałość opony i okres jej eksploatacji. Dzięki temu, że opony Goodyear zyskują nowe życie, przewoźnik może utrzymać niski poziom zużycia paliwa pojazdów floty bez konieczności inwestowania w nowe ogumienie.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels