REKLAMA

Trzy w jednym – żadnej pracy się nie boi
Utworzona: 2019-06-12

Koncepcyjny, samobieżny pojazd miejski Scania NXT o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może służyć do realizacji różnych zadań. Jego elastyczne wykorzystanie oznacza możliwość obsługi transportu pasażerskiego lub realizacji dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy – zbierania odpadów.

Potrzeby współczesnych miast wymuszają zmiany w transporcie, zwłaszcza w kontekście ograniczenia emisji szkodliwych związków do atmosfery i zmniejszenia natężenia ruchu ulicznego. Według firmy Scania, postęp techniczny w konstrukcji pojazdów elektrycznych i autonomicznych będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającym miastom przejście na zrównoważony system transportowy. Inżynierowie szwedzkiego koncernu opracowali, wykorzystując system modułowy, pojazd koncepcyjny NXT, który może zmieniać bryłę i funkcje, w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej.

Scania NXT to wizja przyszłości transportu miejskiego. Niektóre z tych technologii nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale dla nas ważne jest pokazanie pomysłów, których realizacja leży w zasięgu ręki. NXT został zaprojektowany z myślą o celach 2030 roku i kolejnych lat, a jednocześnie zawiera kilka nowatorskich funkcji, które są już dostępne
– komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny firmy Scania.
W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb użytkownika, który chciałby mieć autobus, ciężarówkę dystrybucyjną lub śmieciarkę. Zdaniem specjalistów, należy bowiem całościowo rozpatrywać całodobowy przepływ osób i towarów w miastach, nie traktując ich jako odrębnych problemów. Dodatkowo niezbędny jest znaczny rozwój infrastruktury, aby zaspokoić potrzeby użytkowników zarówno pojazdów zelektryfikowanych, jak i autonomicznych.


Transport komercyjny to puls miasta. Ludzie docierają do zakładów pracy i szkół, żywność trafia do sklepów i restauracji, leki – do szpitali, a odpady są zbierane i usuwane. Niestety, przepływy transportowe w miastach są dalekie od optymalnych, ponieważ towary dostarcza się w godzinach porannego szczytu, gdy większość ludzi również jest uczestnikami ruchu. Natomiast transport handlowy jest w centrach wielu miast zabroniony w porze ciszy nocnej. Te aspekty uwzględnia koncepcja NXT, kładąca duży nacisk na współużytkowanie pojazdów.

Znakiem rozpoznawczym naszej marki było ciągłe doskonalenie metodą małych kroków. Obecnie robimy ogromny skok w przyszłość. NXT zapewni nam dostęp do realnych danych, nieocenionych w dalszym rozwoju autonomicznych pojazdów elektrycznych. Jest to coś nowego, coś zupełnie innego, a u podstaw naszego podejścia leży elastyczna, modułowa konstrukcja
– podkreśla Robert Sjödin, kierownik projektu Scania NXT.
Moduł autobusowy na bazie koncepcji NXT został zaprezentowany na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, który odbył się w dniach 10–12 czerwca. Pojazd o długości 8 metrów został zbudowany jako jeden element kompozytowy, dzięki czemu udało się znacznie zmniejszyć jego masę własną (poniżej 8 ton). Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, co pozwoliło maksymalnie wykorzystać przestrzeń wewnętrzną i zapewniło optymalne rozłożenie obciążeń. Pojazd ma szacunkowy zasięg 245 km.



Źródło: Scania
Do ulubionych