REKLAMA

Ciężarówka wie, kiedy zapali się zielone światło
Utworzona: 2019-04-15

Volvo Group wzięło udział w prezentacji technologii Eco-Drive w kalifornijskim mieście Carson położonym w hrabstwie Los Angeles. W czasie pokazu ciągnik siodłowy Volvo VNL poruszał się dwoma korytarzami transportowymi wyposażonymi w odpowiednią infrastrukturę informatyczną.

Zapotrzebowanie na transport drogowy stale rośnie, nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Rodzi to konieczność podejmowania działań związanych z ograniczeniem oddziaływania transportu na klimat, szczególnie jego wpływu na globalne ocieplenie. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, ograniczenie zużycia produktów naftowych, redukcja hałasu drogowego z korzyścią dla środowiska naturalnego i mieszkańców - to główne cele szeroko zakrojonego ekologicznego programu realizowanego w amerykańskim stanie Kalifornia. Jego częścią jest przedsięwzięcie pod nazwą Zero Emission Drayage Truck Demonstration Project, które ma na celu skonstruowanie demonstracyjnej ciężarówki z zerową emisją.

W ramach projektu zorganizowano jazdy testowe ciągnika Volvo VNL, który korzystał z systemu o nazwie Eco-Drive. Najprościej rzecz ujmując, łączy on informacje z przydrożnej sygnalizacji świetlnej z danymi pochodzącymi z pojazdu, a następnie przekazuje w czasie rzeczywistym zalecenia dotyczące prędkości jazdy. Wszystko po to, aby dostosować dynamikę jazdy do infrastruktury drogowej i natężenia ruchu w celu eliminacji nagłych przyspieszeń i hamowań. Innymi słowy chodzi o to, żeby ciężarówka poruszała się zgodnie z regułami eco-drivingu, czyli możliwie najbardziej ekonomicznie i ekologicznie.

Na tym etapie badań istnieją dwie koncepcje rozwiązań w ramach systemu Eco-Drive: pierwsza to tzw. zintegrowany wizualny system doradczy, a druga to dźwiękowe sprzężenie zwrotne oparte na smartfonie. Przydatność obu rozwiązań w rzeczywistym ruchu drogowym będzie oceniana przez najbliższe miesiące na głównych drogach w pobliżu portów zatoki San Pedro w Południowej Kalifornii. Cel jest jasno określony - ograniczenie emisji spalin i zużycia energii w celu poprawy jakości powietrza i komfortu życia społeczności dotkniętych wzmożonym ruchem ciężarówek.

Realizacja projektów ekologicznych, w tym dotyczących powstania w Kalifornii ekosystemu dla pojazdów połączonych ze sobą i z infrastrukturą drogową, jest możliwa dzięki współdziałaniu agencji publicznych (m.in. port Los Angeles, Metropolitalny Urząd Transportu, Okręgowy Departament Robót Publicznych hrabstwa Los Angeles) oraz firm prywatnych.

Wspólnie możemy zbudować inteligentny ekosystem transportowy, który pozwoli zmniejszyć emisję spalin, poprawić bezpieczeństwo na drogach i jakość życia okolicznych mieszkańców
- powiedział Pascal Amar, kierownik naukowy projektu w Grupie Volvo.
Źródło: Volvo Trucks North America
Do ulubionych