REKLAMA

Przewoźnicy nie objęci systemem Portbase nie będą mieli dostępu do terminalu promowego w Holandii
Utworzona: 2019-03-14

Został on stworzony przez operatorów promowych, Urząd Celny oraz zarząd portów w Amsterdamie i Rotterdamie w celu zapewnienia szybkiego i łatwego przepływu ładunków przez holenderskie porty, nawet w wypadku Brexitu.

13 marca holenderski minister spraw zagranicznych Stef Blok i minister ds. handlu zagranicznego Sigrid Kaag odwiedzili terminal promowy DFDS w Vlaardingen, który jest ważnym punktem tranzytowym w handlu z Wielką Brytanią. Celem wizyty było poznanie działania systemu Portbase stworzonego dla holenderskich portów i promów, który ma zmotywować przewoźników do przygotowań w związku ze zbliżającym się Brexitem.

Konieczne jest aby rozwiązania na wypadek Brexitu zostały przygotowane przez Londyn. Cały czas śledzimy rozwój sytuacji i kontynuujemy nasze przygotowania na wyjście bez umowy. To samo powinny robić firmy i reszta społeczeństwa, jeśli nie chcą, aby ta sytuacja ich zaskoczyła powiedział Blok.



Podczas wizyty ministrowie podkreślili jak ważne jest, aby przewoźnicy i firmy logistyczne kontynuowały swoje przygotowania do Brexitu. Zaleca się, aby wszyscy zainteresowani przedsiębiorcy jak najszybciej zarejestrowali się w systemie Portbase. Nawet w wypadku Brexitu, system ten ułatwi szybki przeładowanie ładunków na prom. Operatorzy promów już wkrótce wprowadzą obowiązek korzystania z systemu Portbase w celu zminimalizowania opóźnień w holenderskich portach. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, między obu obszarami przestaną obowiązywać zasady wolnego przepływu towarów i usług, co wymusi przywrócenie formalności celnych.

Holandia zrobiła wszystko, co było możliwe, aby przygotować się do Brexitu, jednak łańcuch logistyczny nie kończy się na granicy holenderskiej. Np. firmy transportowe w Polsce i Niemczech też muszą wiedzieć, jakie kroki należy podjąć, aby móc nadal bez problemów przewozić ładunki do i z Wielkiej Brytanii przez porty w Holandii powiedział Kaag.


Po Brexicie system Portbase będzie obowiązkowy

Został on stworzony przez operatorów promowych, Urząd Celny oraz zarząd portów w Amsterdamie i Rotterdamie w celu zapewnienia szybkiego i łatwego przepływu ładunków przez holenderskie porty, nawet w wypadku Brexitu. Podobnie jak systemy istniejące już w terminalach kontenerowych, Portbase umożliwia w pełni cyfrową i automatyczną obsługę formalności celnych, wykorzystując w sposób optymalny dostarczone wcześniej dane. Już wkrótce system ten stanie się obowiązkowy dla wszystkich klientów korzystających z terminali promowych. Przewoźnicy z siedzibą w Holandii oraz w innych krajach, którzy jeszcze nie zarejestrowali się w systemie, powinni zrobić to jak najszybciej. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.getreadyforbrexit.eu.

Czy twoja firma jest zabezpieczona na wypadek Brexitu?

Urząd Celny jest już przygotowany na Brexit, nawet w przypadku braku umowy wyjścia.

Dla nas Brexit będzie oznaczał większą ilość deklaracji celnych i firm podlegających obowiązkowi dopełnienia formalności. W tym celu zatrudniliśmy ponad 500 dodatkowych pracowników. Żeby zapobiec opóźnieniom, także same firmy muszą dopilnować, aby z ich strony wszystko było odpowiednio i na czas przygotowane. Rozesłaliśmy już ponad 72.000 listów z najważniejszymi informacjami a nasz specjalny zespół działający pod hasłem „Czy twoja firma jest zabezpieczona na wypadek Brexitu?” dociera bezpośrednio do kierowców w terminalach promowych. Kampania informacyjna potrwa do 29 marca powiedział dyrektor generalny administracji celnej Nanette van Schelven.

Zdjęcia: BZ | Aad Meijer
Źródło: Holenderskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Do ulubionych