REKLAMA

Pięćdziesięciolatek ciągle na chodzie
Utworzona: 2018-12-05

DAF znalazł najstarszą wyprodukowaną przez siebie ciężarówkę wykorzystywaną nadal w celach komercyjnych. Jest to 50-letni, pięknie utrzymany i użytkowany niemal codziennie model A1600 będący własnością Fritsa i Nicky’ego Hoefnagelsów. Rodzinna firma używa go do przewożenia po drogach Holandii konstrukcji wykorzystywanej w wesołym miasteczku.

W związku z obchodami swojego 90-lecia DAF ogłosił na początku tego roku poszukiwania najstarszego pojazdu ciężarowego tej marki, będącego ciągle w normalnym użytkowaniu. Zaczęło się od opublikowania w portalach społecznościowych filmu z udziałem handlarza bydłem, jeżdżącego po Irlandii ciężarówką DAF od początku lat osiemdziesiątych. Film wyświetlono niemal pół miliona razy, co wywołało lawinę komentarzy, sugestii i zgłoszeń pretendentów do tytułu wywodzących się z wielu krajów świata.

Do organizatorów konkursu napłynęły liczne zgłoszenia pojazdów, z których najstarsze użytkowane były od końca lat 50. i początku lat 60. ubiegłego wieku. Były wśród nich takie "zabytki', jak wóz strażacki wyprodukowany w 1963 roku i nadal używany do przewożenia turystów, a także wiekowy DAF bez tablic rejestracyjnych, który wciąż służy do przewożenia plonów podczas żniw. Wiele ze zgłoszonych ciężarówek nie spełniało jednak wszystkich kryteriów: zwyciężyć mógł pojazd nie tylko eksploatowany w ramach transportu komercyjnego na drogach publicznych, ale również użytkowany regularnie.


Weteran szos odnalazł się niemal na zapleczu fabryki DAF w Eindhoven, a dokładniej w pobliskiej wiosce Bakel. Dumnymi jego użytkownikami są ojciec i syn — Frits i Nicky Hoefnagels — prowadzący firmę rodzinną związaną z wesołymi miasteczkami. DAF-a A1600, rocznik 1968, używają do transportu urządzeń rozrywkowych na terytorium Holandii. Co ciekawe, nie jest to jedyny zabytkowy pojazd tej marki będący w posiadaniu firmy Hoefnagels. Na zdjęciu przesłanym do producenta za pośrednictwem serwisu Facebook uwieczniono aż cztery klasyczne ciężarówki DAF, wszystkie pozostające w idealnym stanie dzięki stałej trosce właścicieli.

Naszą atrakcją jest ruchomy mostek. Pojazdy DAF służą nam do przewozu jego elementów konstrukcyjnych. Były nowe, gdy weszły w skład naszej floty. Lunapark trafia do magazynu w okresie zimowym, ale poza nim, od wczesnej wiosny do późnej jesieni, jesteśmy w trasie i przewozimy tę potężną konstrukcję od jednego wesołego miasteczka do drugiego. Ciężarówki nie mają u nas taryfy ulgowej. Może i nasz najstarszy DAF ma 50 lat, ale zostało mu jeszcze sporo czasu do przejścia na emeryturę
— żartuje Frits Hoefnagels.
Firmową flotę tworzą dwa "młodziaki": DAF 2800 z 1975 roku i model 1600 z 1971 r. Największą dumą właścicieli są jednak dwa egzemplarze modelu A1600. Jeden z „kikkersów” DAF-a — określanych tak w języku niderlandzkim ze względu na podobieństwo do żaby — pochodzi z 1968, a drugi z 1969 roku.



Źródło: DAF
Do ulubionych