REKLAMA

Scanie z nosem przyklejonym w Holandii
Utworzona: 2018-10-11

Holenderska firma Vlastuin Truckopbouw zajmuje się przebudowywaniem ciężarówek marki Scania - z wagonowych kabin powstają klasyczne z wysuniętą do przodu maską silnika.

Miłośnicy ciężarówek szwedzkiej marki jak gorzką pigułkę przełknęli hiobową wieść o wycofaniu z produkcji ciągników serii T z klasyczną kabiną - od września 2005 roku. Dzięki takim firmom jak Vlastuin Truckopbouw te urodziwe pojazdy z "nosem" nie przeszły do historii - można ciągle je zamawiać.

Holenderska firma od lat zajmuje się przebudową kabin wagonowych na bardziej "rasowe" konstrukcje typu Torpedo. Zaczynała od przeróbek Scanii serii R. Do jej warsztatu trafiały pojazdy zarówno fabrycznie nowe, jak i używane. W zależności od życzenia klienta, podczas adaptacji korzystano z nowych części zamiennych lub elementów używanych pochodzących z pojazdów powypadkowych.

Jedną z najważniejszych czynności było, i jest do dzisiaj, przygotowanie ramy – jeśli pojazdem bazowym jest podwozie to nie wymaga zmian, natomiast w przypadku ciągnika siodłowego ramę trzeba wydłużyć, bo oryginalna kabina zostaje przesunięta do tyłu żeby zrobić miejsce na osłonę silnika. Oczywiście modyfikacja pojazdu to dużo bardziej skomplikowany proces - trzeba zmienić rozstaw osi i układ kierowniczy, a także w przypadku mechanicznej skrzyni przekładniowej przerobić wybierak zmiany biegów. Nadwozie wymaga natomiast m.in. zainstalowania nowych drzwi i stopni wejściowych do kabiny, nadkoli i osłon międzyosiowych.


Nadal można kupować nowe Scanie serii T. W tym celu należy się skontaktować z holenderską firmą, która od jakiegoś czasu bierze na warsztat Scanie S - przerabia je używając oryginalnych części i wyposażając w akcesoria zgodnie z życzeniami odbiorców. Mogą być to dodatkowe reflektory, oświetlenie tylne wykorzystujące diody LED, orurowanie, pionowe rury wydechowe, fanfary, skrytki wmontowane w osłony międzyosiowe, a także malowanie z wykorzystaniem wskazanych przez klienta elementów graficznych. Jak podkreśla wytwórca, konstrukcja jest opracowana w taki sposób, aby nie rezygnować z żadnej oryginalnej funkcji wspomagania kierowcy.


W ten sposób do odbiorcy trafia pojazd, który wygląda jak fabrycznie nowa seria T. Firma Vlastuin określa ją jako Scanię NextGen. Chętnych na podrasowane ciężarówki legendarnej marki nie brakuje i nie odstraszają ich niebagatelne koszty przeróbki i długi okres oczekiwania na odbiór pojazdu. Nie są to tylko holenderscy przedsiębiorcy, ale również firmy z innych krajów, m.in. skandynawskich. Czego się nie robi żeby zwracać uwagę na drodze...

Na pierwszych dwóch zdjęciach prezentujemy żółtą Scanię NextGen 650 6x2, dostarczoną latem firmie Hardeman Isolatie BV z miejscowości Kootwijkerbroek w zachodniej Holandii.

Źródła: France Routres, Vlastuin Truckopbouw
Do ulubionych