REKLAMA

Jaki jest nowy Berlingo - każdy widzi
Utworzona: 2018-04-16

Citroën Berlingo trzeciej generacji ma atrakcyjny design, ale co ważniejsze jest jeszcze bardziej przyjazny kierowcy niż poprzednik. Do wyboru są auta o dwóch długościach nadwozia, oba w wersji 5- lub 7-miejscowej. Pojemny bagażnik pomieści ładunek o objętości 775 itrów (standardowe nadwozie M) lub 1050 l (wersja wydłużona XL).

Premiera nowego Berlingo odbyła się kilka tygodni temu w Genewie, a w Polsce samochód został zaprezentowany na zakończonych niedawno targach Poznań Motor Show. Na razie pokazano wersję osobową, a wkrótce przyjdzie czas na prezentację odmiany użytkowej. Samochód trafi do sprzedaży w drugiej połowie bieżącego roku.

Ponadczasowy kombivan


Jak podkreśla producent, Berlingo nie boi się upływu czasu. W 2017 r. sprzedano 165 tys. egzemplarzy wersji osobowych i użytkowych łącznie, pomimo tego, że produkcja modelu drugiej generacji rozpoczęła się w 2008 roku. W Europie Berlingo jest drugim najlepiej sprzedającym się modelem kombivana i należy do pierwszej trójki w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. W sumie od chwili wprowadzenia na rynek w 1996 r. wyprodukowano ponad 3,3 mln egzemplarzy tego modelu.

Po raz pierwszy klienci mają wybór długości nadwozia. Standardowa wersja M jest o 2 cm dłuższa od poprzednika: ma 4,40 m długości i rozstaw osi 2,78 m. Wydłużona odmiana XL ma 4,75 m długości przy rozstawie osi 2,97 m. W obu przypadkach można zamówić pojazd do przewozu pięciu lub siedmiu osób.

Geny Citroëna


Zmodernizowany Berlingo jest bardziej nowoczesny, komfortowy i pomysłowy niż jego poprzednik. Ma wyższą i krótszą maskę, poszerzony przód z dwupoziomowym układem reflektorów (typowym dla marki) i bardziej wysuniętą szybę przednią. Jest dodatkowo wyposażony w panele Airbump rozmieszczone w dolnej części drzwi, które podkreślają solidność auta i są elementem ochrony karoserii. Nabywca auta ma do wyboru 8 kolorów nadwozia.

Po otwarciu drzwi mamy do dyspozycji przestronne i dobrze doświetlone wnętrze, liczne możliwości jego aranżacji i wiele schowków o łącznej pojemności 186 litrów. Schowek górny na desce rozdzielczej (tzw. Top Box) po stronie pasażera powstał dzięki przeniesieniu poduszki powietrznej na dach. Projektantom udało się również umieścić schowki w przestrzeni pod dachem, która wcześniej nie była wykorzystana. Rozkładane stoliki typu lotniczego, umieszczone na oparciach przednich foteli, zostały umieszczone w zagłębieniach, dzięki czemu nie zajmują cennej przestrzeni na nogi.

Szyby boczne w drzwiach przesuwnych, umieszczonych po obu stronach nadwozia, są teraz sterowane elektrycznie. Deska rozdzielcza o wysmakowanej stylistyce zyskała na ergonomii m.in. dzięki lepszemu dostępowi do elementów sterujących klimatyzacją. Deska kryje też wiele schowków. Producent oferuje kilka nowych tapicerek i kompozycji kolorystycznych, które odpowiadają różnym wersjom wykończenia. We wnętrzu dominują odcienie szarości i stonowanej zieleni.

Wnętrze do modelowania


Trzy fotele tylnego rzędu są w prosty sposób składane i szybko można uzyskać niemal płaską przestrzeń bagażową. Służą do tego dźwignie Magic flat umieszczone w każdym fotelu, dostępne od strony bagażnika. Producent zaznacza jednak, że system przycisków Magic flat oferowany będzie dopiero wiosną 2019 r. Po złożeniu przedniego fotela pasażera można uzyskać miejsce do przewozu przedmiotów o długości 2,70 m w przypadku nadwozia M i 3,05 m – wersji XL.

Samochód 7-miejscowy wyposażony jest oczywiście w dwa demontowane fotele w trzecim rzędzie. W nadwoziu M nie mają one regulacji wzdłużnej, natomiast w wersji XL są zamontowane na szynach umożliwiających przesuw w zakresie 130 mm.To pozwala, w zależności od potrzeb, zwiększyć przestrzeń dla pasażerów trzeciego rzędu lub przedział bagażowy.

Układy napędowe


Zwolennicy silników Diesla mogą wybrać jeden z wariantów jednostki 1,5 BlueHDi o mocach 75, 100 lub 130 KM. Ten ostatni występuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną lub automatyczną EAT8. Silnik PureTech 130 S&S ze skrzynią EAT8 będzie dostępny w drugiej połowie 2019 r.

Gama silników benzynowych 1,2 PureTech obejmuje warianty: 110 S&S z 6-biegową skrzynią manualną oraz 130 S&S z przekładnią automatyczną EAT8. "Automat" zostanie wprowadzony do oferty w drugim półroczu 2019.

Wspomagacze jazdy


Konstrukcja nowego Berlingo, produkowanego w fabryce PSA w hiszpańskim Vigo, oparta jest na nowej płycie podłogowej. Dzięki jej zastosowaniu udało się poprawić zwrotność samochodu i zmniejszyć jego masę własną. Kombivan Citroëna może być wyposażony w łącznie 19 systemów wspomagania jazdy, z których większość trafi do wersji dostawczej, m.in. adaptacyjny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, czy przypominający o konieczności zrobienia przerwy w jeździe.


Oto niektóre z systemów dostępnych w nowym pasażerskim Berlingo.

Kolorowy wyświetlacz przezierny (Head-up display) – pokazuje ważne informacje w polu widzenia kierowcy, który nie musi odrywać wzroku od drogi. Dane są wyświetlane na wysuwanym, przeźroczystym ekranie.

Aktywne monitorowanie pasa ruchu – za pomocą kamery system rozpoznaje linie na jezdni i kontroluje jazdę. Działa przy prędkości wynoszącej od 65 do 180 km/h. Gdy system wykryje nieprawidłowość, układ kierowniczy stopniowo wykonuje skręt kołem kierownicy w przeciwnym kierunku, aby utrzymać samochód na dotychczasowym pasie ruchu. Przez cały ten czas miga kontrolka. Kierowca może zapobiec korekcie systemu, przytrzymując mocniej kierownicę. Kierunkowskaz wyłącza korektę toru jazdy.

System wykrywania zmęczenia kierowcy – ocenia stan jego czujności poprzez analizę odchylenia toru jazdy w stosunku do linii na jezdni. Do tego celu wykorzystuje kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby. W razie konieczności ostrzega kierowcę.

Adaptacyjny regulator prędkości – wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do utrzymywania prędkości jazdy zaprogramowanej przez kierowcę i automatycznej korekty odległości od samochodu jadącego z przodu w tym samym kierunku. Dostosowuje prędkość wykorzystując hamowanie silnikiem i działanie układu hamulcowego. Jeśli pojazd z przodu porusza się wolniej, system zmniejsza prędkość jazdy (do 30 km/h w wersjach z obsługiwaną manualnie skrzynią biegów) lub nawet zatrzymuje samochód (z przekładnią automatyczną EAT8).

System rozpoznawania ograniczeń prędkości – kamera wykrywa i odczytuje znaki ograniczenia prędkości i wyświetla je na kolorowym, przeziernym wyświetlaczu 3,5”. System uwzględnia także informacje o ograniczeniach prędkości zarejestrowane na cyfrowej mapie nawigacji.

Active Safety Brake – dźwiękowa i wizualna sygnalizacja ostrzegawcza zmniejsza ryzyko kolizji z przeszkodą pojawiającą się przed samochodem, którą wykrywa kamera. Jeśli auto jedzie z prędkością 5 do 85 km/h, a kierowca nie reaguje, system automatycznie włącza hamulce w przypadku ryzyka kolizji z innym pojazdem będącym w ruchu. Prędkość samochodu nie może przekraczać 80 km/h w chwili wykrycia innego, stojącego pojazdu i 60 km/h w przypadku pieszego.

Kamera cofania i funkcja Top Rear Vision – system wyświetla na ekranie dotykowym obraz najbliższego otoczenia samochodu (z tyłu i z góry) zarejestrowany za pomocą panoramicznej kamery 180°. Jego uzupełnieniem jest system wspomagania parkowania, który ostrzega kierowcę o przeszkodach znajdujących się w pobliżu przy użyciu sygnałów dźwiękowego i świetlnego.

Hill Holder – ułatwia start pod górę i zapobiega niepożądanemu zsuwaniu się auta na podjeździe po zwolnieniu pedału hamulca. Działa na wzniesieniach o kącie nachylenia powyżej 3%, zatrzymując samochód na około dwie sekundy.

Grip Control – poprawia właściwości trakcyjne w zależności od warunków drogowych. Pokrętło umieszczone na konsoli centralnej umożliwia kierowcy wybór jednego z pięciu trybów: standard, śnieg, błoto, piasek, ESP Off. Dodatkowa funkcja Hill Assist Descent pomaga w utrzymaniu odpowiedniej prędkości jazdy na drodze o dużym nachyleniu.

Coffee Break Alert – zaleca kierowcy przerwę w podróży po dwóch godzinach nieprzerwanej jazdy z prędkością przekraczającą 65 km/h.

Kontrola martwego pola – za pomocą piktogramów widocznych w lusterkach bocznych system informuje o obecności samochodu w martwym polu widzenia.

Elektryczny hamulec postojowy – system automatycznie aktywuje hamulce po wyłączeniu silnika oraz zwalnia je przy ruszaniu z miejsca (ustawienie domyślne). Można również włączyć go ręcznie za pomocą dźwigni.

Kontrola stabilności przyczepy (w samochodzie wyposażonym fabrycznie w hak holowniczy) – dodatkowa funkcja ESP, która wykrywa kołysanie przyczepy, uruchamia hamulce w celu jej stabilizacji i w razie potrzeby zmniejsza moc silnika. Obecność przyczepy jest wykrywana po jej podłączeniu do gniazda samochodu.

Źródło: Citroën
Do ulubionych