REKLAMA

Volvo FL Electric w sprzedaży w przyszłym roku
Utworzona: 2018-04-15

Volvo FL Electric to pierwsza w pełni elektryczna ciężarówka tej marki, zaprojektowana m.in. z myślą o dystrybucji towarów w miastach i wywozie odpadów. Produkcja seryjna i sprzedaż nowego modelu w Europie rozpocznie się w przyszłym roku.

REKLAMA
Napędzany elektrycznie samochód ciężarowy, o zerowej emisji spalin, może być użytkowany wewnątrz budynków magazynowych i w tzw. zielonych strefach. Z kolei niski poziom hałasu daje możliwość zwiększenia liczby operacji transportowych w nocy, co skutkuje odciążeniem infrastruktury drogowej w ciągu dnia. Nocą operacje transportowe realizowane są szybciej. W ramach projektu Off Peak City Distribution zbadano skutki nocnej dystrybucji towarów w Sztokholmie. Poza godzinami szczytu komunikacyjnego pojazdy ciężarowe potrzebowały na wykonanie zadania jedną trzecią czasu, jakiego wymagałyby za dnia.

Volvo FL to pojazd o DMC 16 t, przeznaczony dla transportu dystrybucyjnego, komunalnego i innych zastosowań na obszarach miejskich. Jego przewidywany zasięg wynosi do 300 km. Układ napędowy tworzą: silnik elektryczny o mocy maksymalnej 185 kW (moc ciągła 13 kW), dwubiegowa skrzynia przekładniowa, wał napędowy i tylna oś napędowa. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 425 Nm, a maks. moment na wyjściu z przekładni głównej – 16 kNm. Źródłem energii są akumulatory litowo-jonowe o wydajności 100–300 kWh, których może zostać zamontowanych od 2 do 6 sztuk. Ładowanie akumulatorów może się odbywać prądem przemiennym (AC) z sieci elektroenergetycznej (22 kW) lub prądem stałym (DC) za pośrednictwem urządzenia CCS/Combo2 (do 150 kW). Czas ładowania akumulatorów o wydajności 300 kWh, od zera do maksimum, wynosi: 1–2 godziny (prądem stałym) lub do 10 godzin (przemiennym).

Pierwsze lekkie ciężarówki z napędem elektrycznym właśnie wchodzą do regularnej eksploatacji w Goeteborgu, rodzinnym mieście Volvo Trucks. Dwa egzemplarze Volvo FL Electric będą użytkowane przez firmę komunalną Renova i transportową TGM.

Jak zawsze, naszym celem jest zapewnienie klientom dużej dyspozycyjności i wydajności, także z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Będziemy proponować kompleksowe rozwiązania, zależnie od indywidualnych potrzeb klientów w zakresie cykli roboczych, ładowności, dyspozycyjności, zasięgu i innych parametrów. Rozwiązanie takie może obejmować wszystko, od analizy tras i optymalizacji akumulatorów po obsługę serwisową i finansowanie. Volvo Trucks blisko współpracuje z kilkoma dostawcami urządzeń do ładowania akumulatorów
– mówi Jonas Odermalm, dyrektor ds. strategii produktowej Volvo FL i Volvo FE w Volvo Trucks.
Za tą ofertą stoi skumulowane doświadczenie Grupy Volvo dotyczące rozwiązań w zakresie zelektryfikowanego transportu. Od 2010 r. siostrzana firma – Volvo Buses – sprzedała ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów. Zastosowana w Volvo FL Electric technika napędu i magazynowania energii została od podstaw gruntownie przetestowana i jest objęta pełnym wsparciem rozległej sieci Volvo Trucks w obszarze sprzedaży, serwisu i dostaw części.

Z doświadczenia wiemy, jak ważna we wdrażaniu elektryfikacji na dużą skalę jest kooperacja miast, dostawców energii i producentów pojazdów. Dzięki atrakcyjnym zachętom finansowym, uzgodnionym standardom oraz długofalowej strategii dotyczącej urbanistyki i rozwoju infrastruktury ładowania akumulatorów, proces ten można znacznie przyspieszyć
– przekonuje Jonas Odermalm.
Zdaniem Volvo Trucks, żeby poradzić sobie z wyzwaniami, takimi jak wytwarzanie energii elektrycznej i akumulatory, do kwestii elektryfikacji transportu należy podchodzić całościowo.

Na przykład, aby zagwarantować odpowiedzialny sposób pozyskiwania surowców do produkcji ogniw elektrycznych, Grupa Volvo współpracuje z siecią Drive Sustainably, monitorującą ten problem. Ponadto angażujemy się w różnorodne projekty, w ramach których akumulatory pochodzące z elektrycznych pojazdów użytkowych otrzymują drugie życie jako magazyny energii. Nie na wszystkie pytania dotyczące akumulatorów znaleziono już odpowiedź, lecz aktywie działamy, zarówno w ramach Grupy, jak i w porozumieniu z innymi podmiotami, na rzecz rozwoju i opracowywania potrzebnych rozwiązań
– podkreśla Jonas Odermalm.
Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych