REKLAMA

DAF Trucks: zaczęło się 90 lat temu!
Utworzona: 2018-04-15

Mały warsztat rzemieślniczy uruchomiony w holenderskim Eindhoven przed 90 laty dał początek firmie DAF, produkującej do pewnego momentu różnego typu pojazdy, w tym także auta osobowe, a później już tylko ciężarówki. Dzisiaj DAF Trucks N.V. – należący do amerykańskiego koncernu PACCAR – ma 4 zakłady produkcyjne i sieć ok. 1100 punktów dealerskich.

REKLAMA
Pierwszego kwietnia 1928 roku holenderski inżynier Hub van Doorne założył mały warsztat w Eindhoven. Na początku świadczył usługi spawania i cynkowania stalowych elementów na zlecenie lokalnych firm, m.in. znanego producenta oświetlenia i urządzeń radiowych - Philipsa. Wielki kryzys lat 30. ubiegłego wieku zainspirował Huba van Doorne’a, który prowadził biznes z bratem Wimem do rozszerzenia oferty. W 1932 roku bracia zajęli się produkcją przyczep i naczep, a nazwę firmy zmienili na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka naczep Van Doorne’a ), w skrócie DAF. Dzięki spawanemu podwoziu pojazdy opuszczające ten mały zakład produkcyjny wyróżniały się na rynku niską masą własną i dużą ładownością. Jedną z wyjątkowych konstrukcji tamtych czasów była przyczepa/naczepa podkontenerowa, która zadebiutowała na rynku w 1936 roku. Umożliwiała szybkie ładowanie i rozładunek kontenerów z wagonu kolejowego. DAF był jednym z pierwszych dostawców tego typu pojazdów na świecie. Miał zatem swój wkład w rozwój transportu intermodalnego w jego początkowej fazie.

Czas na ciężarówki

Na wprowadzenie do seryjnej produkcji ciężarówek trzeba było poczekać do roku 1949 (nie licząc próbnej serii pojazdów dla wojska w 1938 r.). Firma zmieniła w tym czasie nazwę na Van Doorne’s Automobiel Fabriek (skrót pozostał ten sam), co oznaczało przestawienie się na nowe tory w produkcji środków transportu. Rok później wybudowano pierwszą fabrykę samochodów, gdzie rozpoczęto produkcję podwozi do trzy-, pięcio- i sześciotonowych ciężarówek. W ten sposób ukształtował się profil działalności, który znamy do dzisiaj.

Pierwsze ciężarówki DAF, które opuszczały fabrykę składały się z podwozia, silnika wyposażonego w charakterystyczną kratę wlotu powietrza z siedmioma poziomymi, chromowanymi belkami, a także drewnianego, prowizorycznego fotela kierowcy. Podwozia DAF były dostarczane do różnych wytwórców zabudów, którzy montowali na nich własne, niestandardowe kabiny. Na fabryczną kabinę DAF-a nie trzeba było długo czekać - pojawiła się w 1951 roku. Miała zaokrąglone narożniki i pochyłą kratę wlotu powietrza, co zapewniło jej lepszą aerodynamikę niż konkurencyjnych konstrukcji. Producent nie zapomniał o komforcie kierowców - mogli wygodniej prowadzić pojazd siedząc na fotelu z zawieszeniem.

Kierowca się liczy

W latach 60. zrobiono kolejny krok na drodze ku zwiększaniu komfortu pracy kierowcy. Na rynku pojawiła się obszerna, wygodna kabina przystosowana do realizacji przewozów na długich trasach. Kabina modelu DAF 2600 została wyposażona w okna na wszystkich ścianach, zapewniające poczucie przestrzeni i optymalną widoczność drogi, a także wspomaganie układów hamulcowego i kierowniczego. Dwie leżanki umożliwiały odpoczynek podwójnej obsadzie. DAF 2600 okazał się rynkowym hitem i został uznany za pierwszą ciężarówkę przystosowaną do transportu międzynarodowego.

W 1969 roku DAF był jednym z pierwszych producentów, którzy wyposażyli pojazd z kabiną wagonową w mechanizm jej odchylania, co poprawiło dostęp do silnika podczas serwisowania. Wraz z wprowadzeniem na rynek kabiny Space Cab w 1988 roku DAF ustanowił nowy standard komfortu pracy kierowcy w transporcie międzynarodowym. W 1994 roku zadebiutowała jeszcze wyższa kabina Super Space Cab, która do dzisiaj jest punktem odniesienia w obszarze komfortu pracy i odpoczynku kierowcy.

Konstruktor silników

Na początku pod maski samochodów trafiały silniki benzynowe i wysokoprężne Hercules i Perkins. W 1957 roku opracowano i wdrożono do produkcji pierwsze jednostki napędowe własnej konstrukcji. Dwa lata później zmodernizowano silnik wysokoprężny DD575, dodając do niego turbosprężarkę, co w owym czasie było osiągnięciem spektakularnym. W 1973 roku DAF jako pierwszy w branży produkcji środków transportu opracował i wprowadził do swoich pojazdów turbosprężarkę z chłodzeniem międzystopniowym. Została opracowana po to, aby zaspokoić popyt na silniki o większej mocy i niższym poziomie zużycia paliwa, później jednak okazała się niezbędna w realizacji polityki niskiej emisji spalin.

W latach osiemdziesiątych wprowadzono do produkcji drugą generację silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza dolotowego. Pod skrótem ATi kryła się zaawansowana technicznie turbosprężarka z chłodzeniem międzystopniowym, co zapewniło poprawę osiągów silnika, zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję zanieczyszczeń w spalinach.

W 2005 roku właściciel firmy DAF, amerykański koncern PACCAR, zaprezentował silnik MX, który jest do dzisiaj montowany we wszystkich ciężkich pojazdach holenderskiej marki, a także w dużej części (ponad 40%) ciężarówek produkowanych w USA - Kenworth i Peterbilt. Jednostki MX-13 i MX-11 doczekały się już modernizacji - ich nowe wersje charakteryzuje m.in. wysoki moment obrotowy osiągany przy zaskakująco niskich obrotach silnika, co zapewnia niespotykany komfort jazdy przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Wszystkie innowacje techniczne wprowadzone do ciężarówek DAF XF i CF najnowszej generacji, w połączeniu z zaawansowanymi algorytmami oprogramowania silnika, doskonałą aerodynamiką i kompaktowym układem końcowego oczyszczania spalin, przyczyniają się do imponującego spadku zużycia paliwa o 7%, w porównaniu z poprzednikami. To technologiczny przełom w historii firmy.

Wielokrotnie nagradzane

DAF pięciokrotnie sięgnął po prestiżowy tytuł „International Truck Of The Year" (Międzynarodowa Ciężarówka Roku), przyznawany przez dziennikarskie jury. Otrzymały je następujące modele: 95 w roku 1988; 95XF - 1998, LF - 2002, XF105 - 2007. Zwycięstwo w ostatniej edycji konkursu było podwójne - wygrał duet ciężkich pojazdów DAF CF i XF. Ale po kolei...

W drugiej połowie lat 80. ukazała się nowość w postaci serii 95, którą specjaliści uznali za bardzo udaną. Później ofertę rozszerzono o modele 85, 75, 65, 55 i 45. W roku 1996 przedstawiono następcę modelu 95 – 95XF, który z czasem został nagrodzony tytułem „IOTY 1998”. W 1996 roku DAF stał się częścią koncertu PACCAR, co przyniosło m.in. intensyfikację działań badawczo-rozwojowych. Zaawansowane rozwiązania techniczne w jeszcze większym stopniu stały się specjalnością firmy.

W latach 2001/2002 wprowadzono na rynek nowe typoszeregi LF, CF i XF. W 2005 r. pojawił się w ofercie model XF105 (zastąpił 95XF), który znowu był bardzo udaną konstrukcją - zdobył tytuł „Międzynarodowej Ciężarówki roku 2007”. Rok 2006 przyniósł kolejne premiery - odnowionych pojazdów serii CF i LF, spełniających normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5. W 2013 r. rozpoczęto produkcję pełnej gamy nowych, wyjątkowo ekologicznych pojazdów Euro 6.

W 2017 roku nowe modele CF i XF otrzymały tytuł „Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2018”, głównie z powodu wyjątkowej wydajności transportowej i oszczędności paliwa na poziomie 7%. Nowy LF otrzymał w ubiegłym roku w Wielkiej Brytanii nagrodę dla najlepszej flotowej ciężarówki roku.

Ku przyszłości

Dzisiaj DAF Trucks N.V. – należący do amerykańskiego koncernu PACCAR – ma zakłady produkcyjne w holenderskim Eindhoven, belgijskim Westerlo, Leyland w Wielkiej Brytanii i Ponta Grossa w Brazylii, a firmowa sieć liczy 1100 punktów dealerskich umiejscowionych na pięciu kontynentach. Na rzecz marki DAF pracuje obecnie ponad 10 tys. osób, które projektują, budują, sprzedają i obsługują pojazdy. W Europie operatorzy flot są wspierani przez usługę pomocy drogowej International Truck Service (ITS) oraz zaawansowany system zarządzania flotą DAF Connect. Holenderski producent jest doceniany przez użytkowników pojazdów i branżowych specjalistów za tworzenie nowoczesnych, oszczędnych, wydajnych i proekologicznych środków transportu. Jego priorytetem jest zapewnienie przewoźnikom najwyższego zysku z kilometra i maksymalnej dostępności ciężarówek do wykonywania zadań transportowych.

DAF od lat podąża ścieżką prowadzącą do optymalizacji operacji transportowych. Temu służy jedna z ostatnich inicjatyw - tzw. Truck Platooning, co oznacza sprzężenie co najmniej dwóch pojazdów w jednej kolumnie. Pojazdy jadą w bliskiej odległości od siebie i są spięte tzw. elektronicznym dyszlem, co oznacza, że cała kolumna wykonuje automatycznie wszystkie manewry. Zapewnia to redukcję zużycia paliwa, ograniczenie emisji dwutlenku węgla i wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym. DAF nazwał to rozwiązanie EcoTwin i po raz pierwszy zaprezentował w 2015 roku. Później został wskazany jako dostawca pojazdów, które od ubiegłego roku uczestniczą w testach drogowych w Wielkiej Brytanii - celem jest wszechstronne sprawdzenie Platooningu.

Źródło: DAF Trucks

Kalendarium DAF-a


1928 założenie firmy Hub van Doorne Machinefabriek en Reparatie-inrichting
1933 rozpoczęcie produkcji przyczep i naczep
1949 z taśmy produkcyjnej zjeżdżają pierwsze ciężarówki
1955 wyprodukowanie 10-tysięcznego podwozia ciężarówki
1957 otwarcie fabryki silników DAF
1958 początek wytwarzania własnych osi
1959 wprowadzenie do produkcji pierwszego silnika z turbodoładowaniem
1964 fabrykę opuszcza 50-tysięczne podwozie
1965 otwarcie zakładu produkującego kabiny i osie w Westerlo (Belgia)
1972 pojawia się usługa międzynarodowej pomocy drogowej ITS (DAF jest pierwszy w Europie)
1973 DAF jako pierwszy wyposaża silniki w turbosprężarkę z chłodnicą międzystopniową
1979 zakończenie produkcji przyczep i naczep
1984 wyprodukowanie 250-tysięcznego samochodu ciężarowego
1985 pojawia się nowoczesna turbosprężarka z chłodnicą międzystopniową ATi
1987 nowy DAF 95 wybrany „Międzynarodową Ciężarówką Roku 1988”
1993 zmiana nazwy firmy z DAF na DAF Trucks N.V.
1994 pojawienie się pierwszej kabiny typu Super Space Cab
1996 DAF Trucks staje się spółką koncernu PACCAR
1997 debiut serii DAF 95XF wybranej „Międzynarodową Ciężarówką Roku 1998”
1999 wyprodukowanie 500-tysięcznego samochodu ciężarowego
2001 wprowadzenie na rynek serii CF i LF
2001 DAF LF wybrany „Międzynarodową Ciężarówką Roku 2002”
2002 debiut rynkowy serii XF
2005 wprowadzenie do oferty modelu XF105
2006 rozpoczęcie produkcji modeli LF i CF Euro 4 i Euro 5
2006 prezentacja prototypu hybrydowej ciężarówki dystrybucyjnej
2006 DAF XF105 wybrany „Międzynarodową Ciężarówką Roku 2007”
2007 prezentacja pojazdów spełniających normę EEV
2008 ofcjalne otwarcie centrum testowego silników DAF
2011 nowa fabryka w Brazylii rozpoczęła produkcję
2011 wyprodukowanie 2-milionowej osi w zakładzie w Westerlo
2012 wprowadzenie na rynek modeli LF, CF i XF Euro 6
2013 wyprodukowanie 2-tysięcznego pojazdu na Tajwanie
2015 fabrykę w Eindhoven opuszcza milionowa ciężarówka
2017 debiut nowych modeli LF, CF i XF
2017 oficjalne otwarcie nowej lakierni kabin w Westerlo
2017 DAF-y CF i XF nagrodzone tytułem „Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2018”
Do ulubionych