REKLAMA

Magnes czy nie magnes?
Utworzona: 2017-12-07

W toku czynności kontrolnych inspektorzy z oddziału terenowego w Byczynie ujawnili, iż kontrolowany kierowca w okresie objętym kontrolą nie rejestrował na karcie kierowcy wszystkich czynności, które wykonywał w trakcie dnia pracy. Początkowo kierowca wręczył kontrolującym magnes, przyznając iż przy jego pomocy fałszował zapisy zakłócając pracę tachografu.

Jednakże ustalenia poczynione w trakcie kontroli nie pozwalały uznać wyjaśnień kierowcy za wiarygodne, gdyż w pojeździe zamontowany był impulsator oporny na działanie magnesu. Ciekawostką okazało się również, iż impulsator aktywowany został, po dacie ostatniego sprawdzenia okresowego tachografu!

Ostatecznie kierowca przyznał, że posiada pilota, za pomocą którego steruje urządzeniem zakłócając prawidłową pracę tachografu zainstalowanego w pojeździe. Przeprowadzono więc próbę drogową sprawdzając działanie wyłącznika tachografu i jednoznacznie potwierdzono, że pilot skutecznie wyłączał prawidłowy tryb zapisu tachografu i podczas jazdy, rejestrował odpoczynek kierowcy.

Urządzenie zostało zamontowane w pojeździe, żeby fałszować dane o rzeczywistym wymiarze czasu pracy kierowcy, ale mogło mieć również wpływ na systemy kontroli trakcji, co dodatkowo wpływa na zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pojazd został doprowadzony do serwisu tachografów, gdzie przeprowadzono szczegółowe oględziny tachografu i odnaleziono a następnie zdemontowano nielegalne urządzenie, które ingerując w układy elektroniczne pozwalało wpływać na działanie tachografu.

Kierowca za używanie nielegalnego urządzenia został ukarany mandatem karnym. Natomiast wobec przedsiębiorcy oraz wobec osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie zostanie wszczęte postępowania administracyjne i wykroczeniowe.

Źródło: WITD Opole
Do ulubionych