REKLAMA
Truck & Van

Truck & Van wydanie listopadowe
Utworzona: 2017-11-14

Sprawdźcie, co znajdziecie w najnowszym numerze.

RYNEK – Technologie

Elektryzujące wieści
Volkswagen Truck & Bus, którą powołano do życia w 2015 r. demonstruje jedność. Okazję stwarzają przyszłościowe rozwiązania, o których była mowa podczas Dnia Innowacji zorganizowanego 11 października 2017 r. w Hamburgu. Nie tak często można publicznie zobaczyć stojących ramię w ramię szefów firm składających się na spółkę Volkswagen Truck & Bus. Wszyscy zasiadają zarazem w jej zarządzie. Andreas Renschler odpowiada za pojazdy użytkowe w Volkswagen AG, Joachim Drees jest dyrektorem generalnym MAN SE, a Henrik Henriksson piastuje analogiczne stanowisko w Scanii. W Hamburgu, w związku ze światową premierą elektrycznego wariantu e-Delivery nowej, brazylijskiej lekkiej ciężarówki Volkswagen Delivery obecny był również Antonio Roberto Cortes, dyrektor generalny MAN Latin America Ltda, spółki, która w 2009 r. przejęła tamtejszą Volkswagen Caminhoes e Ônibus.

DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja

Czysta moc
Iveco nie poddaje się w kwestii pojazdów zasilanych gazem. A nawet idzie o krok dalej i zapewnia, że nie tylko można, ale warto zainwestować w gazowy pojazd długodystansowy. Włosi właśnie zaprezentowali nowy, 13-litrowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 460 KM przy 1900 obr/min, który może być zasilany tylko gazem ziemnym: LNG, CNG lub obydwoma naraz. Wszystko zależy od specyfiki transportu. Maksymalny moment obrotowy 2000 Nm jednostka osiąga w zakresie 1100÷1600 obr/min. Dzięki dużej pojemności i mocy silnik ten może być montowany zarówno w pojazdach długodystansowych, jak i przeznaczonych do ciężkiej dystrybucji. Zakres stosowania zaczyna się od ciągników typu lowdeck, przez pojazdy z wymiennym nadwoziem, transport ADR po logistykę budowlaną – ostatnia nowość – Starlis X-Way NP. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie duży nacisk kładzie się na ochronę środowiska.

DŁUGODYSTANSOWE – Test

Wielka wygrana
Scania S500 zwyciężyła w jednym z najtrudniejszych, europejskich testów porównawczych. W bezpośrednim kontakcie pokazuje dlaczego. „T est 1000 punktów” jest organizowany przez niemieckie wydawnictwo ETM Verlag we współpracy z redakcjami z kilku innych krajów Europy. Scania S500 pokonała w nim Volvo FH500 Globetrotter XL, Mercedesa Actrosa 1848 GigaSpace i DAF-a XF510 Super SpaceCab – kolejność wskazuje pozycję uzyskaną przez dany model po zakończeniu próby. Jak widać test był elitarny i zgromadził jedne z najwygodniejszych ciężarówek na rynku z wysokimi kabinami i silnikami „klasy 500 KM”. Scania zawsze celowała w nabywców, którzy z różnych powodów chcą mieć wyjątkowy pojazd, bardzo dobrze wyposażony i mocny. Jest to więc niejako jej „terytorium”.

MIEJSKIE – Postęp

Nowe środowisko naturalne
Coraz więcej ludzi mieszka w miastach i tendencja ta ma utrzymać się w możliwej do przewidzenia przyszłości. Troska o środowisko oznacza więc już nie tyle nieszkodzenie faunie i florze, co sobie nawzajem. Pojazdy miejskie tworzone są z pasją od zarania dziejów motoryzacji. Przykładem amerykańskie samochody elektryczne z początków XX wieku, lubiane przez panie, czy praskie taksówki Velox z miejscem kierowcy przesuniętym do przodu, co zapewniało doskonałą widoczność i pozwalało zachować kompaktowe wymiary auta. Silnik był pod przednim siedzeniem. Pomimo skromnych gabarytów (rozstaw osi 205 cm) Velox mógł przewieźć nawet 6 osób w mocniejszej, 30-konnej wersji.

AUTOBUSY – Technologie

Non stop w godzinach szczytu
Podczas tegorocznych targów Busworld, które odbyły się pod koniec października w belgijskim Kortrijk, Volvo zaprezentowało najnowszą wersję miejskiego autobusu 7900 Electric. Większy zasięg oraz więcej opcji ładowania poszerzą możliwości jego wykorzystania w transporcie publicznym. W porównaniu z poprzednią wersją zwiększono pojemność baterii. Nowe Volvo 7900 Electric jest dostępne w wersjach z akumulatorami o pojemności 150, 200 oraz 250 kWh. Oznacza to, że autobus może poruszać się dłużej pomiędzy ładowaniami, co sprawia, że może być wykorzystywany w komunikacji miejskiej bardziej efektywnie.

Elektryczny napęd do „bliźniaków”
„Zapoznaliśmy się z sugestiami przedsiębiorstw zajmujących się transportem lokalnym oraz przewoźników autobusowych i postanowiliśmy je wdrożyć w nowej wersji napędu ZAwheel” – powiedział Peter Fenkl, prezes zarządu firmy Ziehl-Abegg, podczas targów autobusowych w Kortrijk (Belgia), gdzie firma zaprezentowała obecnie drugą generację napędu elektrycznego kół do autobusów miejskich. Nowa generacja napędu ZAwheel przynosi ze sobą wiele nowych rozwiązań. Firma Ziehl-Abegg wyszła tym samym naprzeciw oczekiwaniom przewoźników autobusowych w zakresie rozwiązań dla ogumienia bliźniaczego. „Podczas projektowania napędu ZAwheel skupiliśmy się na aspekcie minimalnego zużycia energii, dlatego też wybraliśmy w sposób oczywisty wariant opony super single” – wyjaśnia Ralf Arnold, prezes Ziehl-Abegg Automotive.

POJAZD – Prezentacja

W komplecie
Po wiosennej prezentacji linii Pure Excellence w długodystansowych wersjach CF i XF, teraz przyszła pora na jej wdrożenie w najlżejszej serii LF oraz w specjalistycznych podwoziach i ciągnikach CF i XF. Na miejskie drogi wyjechał też LF z nowym, niespełna 4-litrowym silnikiem. Wiosną DAF zaprezentował nową odsłonę swoich najpopularniejszych ciągników i podwozi serii CF oraz XF, głównie tych do zastosowań długodystansowych. Pod mianem Pure Excellence kryje się dalece zmodernizowany układ napędowy z nową skrzynią biegów, ulepszonymi silnikami i ich nowym oprogramowaniem. W połączeniu z udoskonaloną aerodynamiką, nowym układem oczyszczania spalin i kilkoma dalszymi modyfikacjami inżynierom DAF udało się uzyskać kilkuprocentową oszczędność w zużyciu paliwa.

Szlifowanie
Poszerzenie oferty modelowej, nowości techniczne i usprawniona ergonomia – tak w skrócie można opisać zmiany zaproponowane przez MAN-a na kolejny rok modelowy. Co to oznacza w praktyce? Producentów samochodów ciężarowych można podzielić na dwie podstawowe grupy. Pierwsza skupia się na produkcji modeli o średnich i dużych tonażach (Scania, Volvo, DAF), do drugiej można zaliczyć tych, którzy dodają do tego mniej lub bardziej rozbudowaną gamę samochodów dostawczych (Mercedes, Renault, Iveco). W ten sposób ich oferta jest o wiele bardziej uniwersalna i dostosowana do większej liczby potencjalnych klientów, którzy nie muszą składać swojej floty z samochodów kilku firm, bo mogą zaopatrzyć się u jednego dostawcy. Ułatwia to negocjacje cenowe, ale i wszelkie kwestie związane z serwisem.

KOMUNALNE – Pol-Eco-System 2017

Bardziej kompaktowo
Na targach Pol-Eco System w Poznaniu zaprezentowano sporo innowacyjnych, a niekiedy wręcz prekursorskich na naszym rynku pojazdów komunalnych. Najnowsze śmieciarki, zamiatarki i posypywarki są bardziej efektywne i mniej zanieczyszczają środowisko. Klasycznym napędom spalinowym przybywa konkurencja w postaci silników elektrycznych. Coraz większa jest oferta sprzętu kompaktowego, zdolnego pracować w ciasnej miejskiej zabudowie. W tegorocznej edycji poznańskich targów, zorganizowanych w dniach 17–19 października, swoją ofertę zaprezentowało ponad 300 firm.

PRODUKT – Naczepy

Wzajemne uzupełnianie
Na wybranych rynkach, w tym polskim, naczepy Kraker i D-Tec są reprezentowane przez TrailerTec, wspólną organizację sprzedaży. To dobry sposób, aby niszowymi pojazdami zainteresować szerokie grono odbiorców. Kraker specjalizuje się w naczepach z ruchomą podłogą. D-Tec to głównie pojazdy podkontenerowe oraz cysterny. Część oferty obu firm stanowią pojazdy dla przedsiębiorstw komunalnych i rolnictwa. Gama produktów wzajemnie uzupełnia się pod każdym niemal względem. Trailer-Tec Polska jest związany z sieradzką spółką SPC Naczepy, wyłącznym przedstawicielem Kraker Trailers, zajmującym się również dystrybucją produktów D-Tec.

ELEKTRONIKA – Zarządzanie flotą

Na odległość czy stacjonarnie?
Goodyear ma nowy pomysł na to, jak wspierać, tak dzisiaj zapracowane przedsiębiorstwa transportowe. Firma właśnie zaprezentowała nowy system zarządzania taborem pod nazwą Goodyear Proactiv Solution. Dysponując flotą 284 pojazdów, trzeba sprawdzić 1708 kół. Ile potrzeba na to czasu? 3366 minut – jeżeli inspekcji ma dokonać człowiek. Korzystając z dobrodziejstw techniki – wystarczy jedna minuta. Możliwości oszczędzania nie tylko czasu daje Proactiv Solution. System składa się z dwóch modułów: Proactive Tire oraz Proactive Fleet. Pierwszy zawiera systemy TPMS i Drive – over – Reader, a drugi Track & Trace i Driver Behavior.

DOSTAWCZE – Prezentacja

M jak „maluch”
Podczas targów Inter Cars swoją premierę miało Isuzu M21. Ciężarówkę wyposażono w całkowicie zmodernizowany układ napędowy. Zastosowano w niej nowy silnik RZ4E-TC Euro 6b, który może współpracować z nową, 6-biegową skrzynią manualną lub zautomatyzowaną NEES II. Zmiany miały przede wszystkim zredukować koszty obsługi poprzez wyeliminowanie wtrysku AdBlue, poprawić efektywność pracy silnika oraz znacznie zredukować masę podwozia, co w efekcie istotnie zwiększyło nośność pojazdu. Najlżejszy, nowy model M21 Ground ma masę własną równą 1747 kg. Modele Isuzu M21 już z zabudową mogą przewieźć od 1100 do 1200 kg ładunku.

Przód, tył i 4Motion
Tytuł „International Van of the Year 2017” zobowiązuje. Nowy Crafter ciągle się doskonali. Od momentu debiutu w 2016 powiększyła się liczba wersji tonażowych, silników i nadwozi. Teraz do napędu na przód doszedł tył i wersja 4×4. Craft er jest dostępny jako furgon, kombi, w wersjach z kabiną pojedynczą i podwójną (model skrzyniowy, wywrotka i podwozie do zabudowy) oraz jako podwozie do zabudowy kontenerowej. Do wyboru są dwa rozstawy osi (3,64 i 4,49 m). Furgon może mieć nadwozie o długości 5,9, 6,8 i 7,4 m oraz o wysokości 2,3, 2,6 i 2,8 m. Wersja skrzyniowa może mieć długość: 6,2, 7,0 lub 7,4 m. Długość podwozia pod zabudowę może wynosić 5,9, 6,8 oraz 7,2 m.

DOSTAWCZE – Test

Zmiana i fajrant
Citan Mixto jest z założenia samochodem uniwersalnym. Czy z każdej roli wywiązuje się tak samo dobrze? Najmniejszy z dostawczych modeli Mercedesa jest na rynku od 5 lat. Mimo to nadal ma posmak nowości, gdyż niewiele tych aut widuje się na ulicy. Częściowo producent sam jest sobie winien. Citan nie różni się istotnie ceną czy dostępnym wyposażeniem od pokrewnego mu Renault Kangoo. Jednak koszt opcji jest wyższy, a niektóre z nich ułatwiają pracę i nabywcy mogą niechętnie z nich rezygnować.

WARSZTAT – Modernizacje

Terenowe cywilne i wojskowe
Technologia Stara, wygaszona przez MAN-a na początku tego wieku, jest wciąż obecna w okręgu starachowickim. Jej, jak się okazuje ciągle żywy potencjał kadrowy i techniczny, twórczo wykorzystują firmy remontowe i modernizacyjne. Firma Star San Duo ze Starachowic powstała w 2002 r., rozwijając niejako tradycje rodzinne – w latach 90. ubiegłego wieku ojciec jej właściciela prowadził hurtownię części zamiennych do Stara i Autosana pod nazwą Star San. Firma stopniowo budowała swoją renomę, przechodząc od napraw głównych zespołów i podzespołów do zaawansowanych modernizacji oraz budowy i dostawy pojazdów specjalistycznych.

TECHNOLOGIE – Akcesoria

Inteligentne wsparcie
Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem zyskuje popularność. Jako niezbędny element systemów wspomagania kierowcy, takich jak utrzymanie pasa ruchu czy pomoc w parkowaniu, jest coraz częściej oferowany w ramach standardowego wyposażenia. Bosch mając pełną wiedzą w zakresie układów kierowniczych do samochodów osobowych, przenosi opracowane rozwiązania do pojazdów użytkowych.

Więcej informacji na www.truck-van.pl.
Do ulubionych Truck & Van