PROBLEM PIERWSZY: Płaca minimalna we Francji.
Firma transportowa zatrudniająca 23 kierowców.
DZIAŁANIA OCRK: Przygotowanie dokumentacji pracowniczej, wprowadzenie rekomendowanego sposobu rozliczania czasu pracy kierowców, zapewnienie reprezentanta na terenie Francji oraz usług tłumaczeniowych.
EFEKT: Zabezpieczenie firmy przed ewentualną kontrolą służb francuskich i zapewnienie poprawności rozliczeń.
PROBLEM DRUGI: Kontrola MiLoG.
Firma transportowa zatrudniająca 10 kierowców.
DZIAŁANIA OCRK: Rozliczanie płacy minimalnej kierowców, zaliczając wynagrodzenie zasadnicze i należności za podróże służbowe.
EFEKT: Przygotowanie i przesłanie wymaganej dokumentacji w terminie. Uzyskano odpowiedź kontrolującej niemieckiej służby celnej potwierdzającą poprawność rozliczeń.
PROBLEM TRZECI: Duża ilość nadgodzin kierowców.
Firma transportowa zatrudniająca 80 kierowców.
DZIAŁANIA OCRK: Stworzenie indywidualnego sposobu rozliczania czasu pracy, polegającego na porównywaniu danych z systemu GPS z kartami kierowców.
EFEKT: Znaczące zmniejszenie ilości godzin nadliczbowych poprzez wyeliminowanie sytuacji, w której kierowcy celowo zawyżają ilość przepracowanych godzin pracy.
PROBLEM CZWARTY: Wysokie koszty pracownicze.
Firma transportowa zatrudniająca 600 kierowców.
DZIAŁANIA OCRK: Zoptymalizowanie rozliczania czasu pracy kierowców po audycie specjalistów OCRK.
EFEKT: Uzyskano ok. 30% oszczędności na kosztach pracowniczych.
PROBLEM PIĄTY: Postępowania w sprawie ryczałtów za noclegi.
Firma transportowa zatrudniająca 81 kierowców.
DZIAŁANIA OCRK: W ramach pomocy prawnej w sprawie ryczałtów za noclegi OCRK wystąpiło jako świadek, wyjaśniając ogólnie stosowane praktyki i metody dotyczące rozliczania podróży służbowych.
EFEKT: Uwiarygodnienie sposobu rozliczania czasu pracy przed organem kontrolnym i sądem.
PROBLEM SZÓSTY: Kontrola kierowcy na drodze za granicą i zagrożenie wysokim mandatem.
Firma transportowa zatrudniająca 600 kierowców.
Kontrola kierowcy miała miejsce na drodze w Hiszpanii - brak zaświadczenia, jedynie wpisy manualne. Zagrożenie karą w wysokości 1000 Euro.
DZIAŁANIA OCRK: Kierowca zadzwonił na telefon interwencyjny OCRK 24h/7. Ekspert OCRK przekazał opis, z podaniem podstawy prawnej (art. 34 rozp. 165) oraz adres strony internetowej w języku hiszpańskim, na której można sprawdzić przepis.
EFEKT: Odstąpienie od ukarania kierowcy, brak mandatu.
PROBLEM SIÓDMY: Naruszenia kierowców.
Firma transportowa zatrudniająca 9 kierowców.
Dnia 16.05.2015r. zostały wygenerowane dwa naruszenia kierowcy powstałe przez aktywność innej pracy w godzinach od 16:15 - 17:02.
W godzinach tych zamiast ustawienia innej pracy kierowca miał zaznaczyć odpoczynek, który wymagany był po maksymalnie 4,5h jazdy (Art. 7 Rozp. (WE) 561/2006) oraz zaraz po 6h pracy (Art. 13 Ustawy o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004r).
Zagrożenie karą dla kierowcy: 450zł i karą dla przedsiębiorcy: 850zł
DZIAŁANIA OCRK: OCRK w ramach usługi zaproponowało opis, który kierowca naniósł na wydruk z tachografu z podanego dnia:
Dnia 16.05.2015r. w godzinach od 16:15 do 17:02 błąd obsługi selektora tachografu, zamiast ustawienia „inna praca” powinno być "odpoczynek".
EFEKT: Po zaakceptowaniu opisu przez Inspektora - odstąpienie od nałożenia kary.