Cała prawda o ograniczeniu pracy w nocy do 10h
ID: 66653

W dniu 28 czerwca 2009 roku "weszła" w życie nowelizacja Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców. W odróżnieniu od kilkunastu poprzednich zmian ta przyniosła wręcz niespotykany oddźwięk w mediach i w branży transportowej. Czemu zawdzięczamy niezwykłą popularność tego aktu prawnego? Mianowicie wprowadzono dość istotne zmiany dotyczące sposobu dokumentacji pracy (ewidencji czasu pracy - o czym mowa w innym artykule z dnia 19. 05. 2009) oraz ograniczenia pracy w nocy. Ta ostatnia zmiana przyniosła wiele kontrowersji, ponieważ pozornie ogranicza znacząco czas pracy w godzinach nocnych. Pojęcie "pozornie" zostało tu dodane celowo, gdyż część czytelników nowej ustawy zapomina, iż ustawa o czasie pracy kierowców nie składa się wyłącznie z nowego artykułu 21, ograniczającego pracę w nocy do maksymalnie 10 godzin. Na niektórych stronach internetowych opublikowano mylące informacje, jakoby kierowca, który "zahaczy" np o 5 minut godziny nocne, jest kierowcą pracującym w nocy... Co to oznacza? Posłużmy się przykładem:

W firmie transportowej ustalono w regulaminie pracy porę nocną w godzinach 21:00 - 5:00. Kierowca rozpoczyna pracę o godzinie 11:00 i ma następujące aktywności:
● 11:00 - 12:30 - jazda - 1, 5 godziny
● 12:30 - 13:00 - przerwa - 0, 5 godziny
● 13:00 - 17:00 - jazda - 4 godziny
● 17:00 - 18:00 - postój - 1 godzina (przerwa)
● 18:00 - 21:30 - jazda - 3, 5 godziny
● 21:30 -... - odpoczynek dzienny.
Interpretacja przepisów czyniona przez część osób wypowiadających się na forach transportowych prowadziłaby do konkluzji, że kierowca, który realizował w ciągu dnia wyżej wskazane aktywności - pracował faktycznie w nocy! Nawet najbardziej niezorientowana osoba w przepisach zauważy, że coś tu nie gra (nie tylko prawnie, ale także "na zdrowy rozum").

Jak więc należy interpretować nowy przepis? Przedstawmy to po kolei:
1. Nowy artykuł 21 ustawy o czasie pracy kierowców brzmi: W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie;
2. Należy przypatrzeć się treści art. 3 lit "h" i "i" dyrektywy 2002/15/WE (do pobrania TU), aby zrozumieć o co chodziło ustawodawcy:
h) „ pora nocna” oznacza okres co najmniej czterech godzin, w rozumieniu prawa krajowego, między godziną 00. 00 i godziną 07. 00;
i) „ praca w porze nocnej” oznacza każdą pracę wykonywaną w porze nocnej.
Oczywiście dyrektywa nie ma mocy bezpośredniej (stanowi wyłącznie wytyczne odnośnie zasad tworzenia ustaw w państwach UE) - zatem powyższe definicje nie obowiązuję. Co z tych definicji wynika? Mianowicie, wg dyrektywy za kierowcę pracującego w nocy uznaje się takiego, który pracuje co najmniej 4 godziny pomiędzy godziną 0:00 a 7:00. Wyjście logiczne - dlaczego zatem pominięto w nowelizacji zapis, który jest tak istotny? Dlatego, że podobny zapis w naszych przepisach już istnieje!
3. Idźmy zatem do pomijanego (z niewiadomych przyczyn, a to jeden z najważniejszych przepisów) art. 4 Ustawy o czasie pracy kierowców - wynika z niego wprost, że w kwestiach nieuregulowanych w ustawie o czasie pracy kierowców posiłkujemy się przepisami Kodeksu pracy (przecież nie dyrektywy - przyczyny powyżej).
4. Tu niespodzianka! Art. 151 z indeksem 7 pkt 2 stanowi, iż Pracownik, którego rozkład czasu pracy obejmuje w każdej dobie co najmniej 3 godziny pracy w porze nocnej lub którego co najmniej 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną, jest pracującym w nocy. Czy ten zapis czegoś nie przypomina? Oczywiście jest to "zaostrzony zapis" z dyrektywy 2002/15/WE. Takie podejście wynika wprost z art. 10 dyrektywy, który stanowi, iż poszczególne Państwa UE mogą wprowadzić bardziej zaostrzone normy (tak jak w PL) odnośnie czasu pracy - inaczej mówiąc: w Niemczech kierowcą pracującym w nocy będzie osobnik który będzie pracował co najmniej 4 godziny pomiędzy godziną 0:00-7:00, w Polsce co najmniej 3 godziny w godzinach 21:00 - 5:00 (lub 22:00 - 6:00, lub 23:00 - 7:00, nasze ustawodawstwo daje wybór pracodawcom, ustala się w regulaminie pracy, w układzie zbiorowym bądź w umowie o pracę).
5. Nie popadajmy w paranoję - to że kierowca jedzie w nocy, nie oznacza, że będzie miał 10 godzin pracy! Przerwy w jeździe wliczają się do czasu dyżuru (tylko 15 minut jednej przerwy do czasu pracy), dłuższe przestoje w zależności od ich przyczyn mogą być nieewidencjonowane, lub zaliczane do dyżuru (a to nie czas pracy) lub dyspozycyjności.
Konkludując, proponuję schłodzić atmosferę wokół nowego przepisu i nie dramatyzować - dla większości firm transportowych nowy przepis nie przynosi jakiejkolwiek konieczności zmian w pracy przedsiębiorstwa. Ponadto warto przypomnieć (co nie jest bez znaczenia), iż taryfikator do ustawy o transporcie drogowym nie przewiduje nakładania kar za przekroczenia czasu pracy, tylko za czas jazdy (nowe przepisy będą bardziej kontrolowane przez inspektorów PIP).
UWAGA! Nowe przepisy wynikające z dyrektywy 2002/15/WE są bardzo rygorystycznie przestrzegane przez służby kontrolne Francji, Hiszpanii i Belgii. Tam kary za przekroczenie czasu pracy w nocy osiągają wysokość ponad 4000 Euro.

© Sebastian Paluch

Posty (10)

~xxxxxx
2014-11-08 08:07:43
pip jest malo skuteczny
~Hmmm
2017-02-10 23:30:18
No dobra zaczelem prace o 15:00 i jezdze z przerwami do 3:00 w nocy to pracuje w nocy czy nie
~Zakręcony
2017-02-11 03:10:30
Podoba mi się stwierdzenie: "dłuższe przestoje mogą być nieewidencjonowane". Klasyka polskiego transportu podczas długotrwających załadunków.
~sid
2017-02-11 09:16:43
w nocy to sie spi
~sid
2017-02-11 09:18:27
-panie PALUCH [ to chyba ten co w PRL lu wozem wegiel po stolycy wozil ]
~obserwator
2018-01-12 13:48:49
zaczynam o 19:15, jade bez przerwy 4, 5h do 23:45, robie pauze 2h, wyjazd o 1:45, jazda 4, 5h do 6:15. Czy przekraczam czas pracy w porze nocnej wg tych przepisów?
~Licznik
2018-01-12 14:55:33
A pracujesz więcej niż 4 godziny w okresie od 24:00 do 7:00?
~obserwator
2018-01-12 15:01:22
Tak, pracuje od 15 do 45min dłużej niż 4 godziny w tym przedziale, który podałeś.
~Licznik
2018-01-12 15:07:06
To se teraz przepisy ustawy o czasie pracy kierowców przeczytaj
barracuda
2018-01-12 16:53:09
Nie wdając się w szczegóły. Do CZASU PRACY zalicza się jazdę, inną pracę (zarejestrowane przez tacho) i 15 minut pierwszej przerwy. Załóżmy że było 7 godzin jazdy, 1 godzina innej pracy.
CZAS PRACY to 7+1+0, 15=8, 15. Gdzie kto widzi przekroczenie CZASU PRACY?

Problem tkwi w mentalności. Większość-z uporem maniaka-myli czas pracy, z czasem aktywności i stąd nieporozumienia w rozliczaniu czasu.

1

REKLAMA
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 54.82.57.154

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2018
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Kierowca do zabrania - Potrzebujesz się dostać do auta? A może masz wolne miejsce i możesz podrzucić drugiego kierowcę gdzieś na Twojej trasie?
Kierowca Do Zabrania

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce