Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pauza dwu tygodniowa - Kiedy zrobić?

ID: 222952


Witam, zrobiłem rozpoczęcie pierwszego tygodnia w Niedzielę o północy 0:00 w Sobotę o godz. 23. 59 zrobiłem zakończenie pracy (tygodnia) Rozpoczęcie drugiego tygodnia zrobiłem w Poniedziałek o godzinie 18:00 (42h odpoczynku miałem) i o której i w który dzień musze najpóźniej zacząć pauze 45h, bo rozumiem, że wcześniejsza pauza 42h zaliczyła mi się do pauzy skróconej, tak jakbym zrobił 24h?

Posty (92)

wwwgitdgovpl
1.
Rozporządzenie WE 561/2006 Art. 6 poz. 2
"2. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE. "

DYREKTYWA 2002/15/WE
Artykuł 4 Maksymalny tygodniowy czas pracy
"Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne w celu zapewnienia, że:
a) średni tygodniowy czas pracy nie może przekraczać 48 godzin. Maksymalny tygodniowy czas pracy może być przedłużony do 60 godzin jedynie wówczas, gdy w ciągu czterech miesięcy nie została przekroczona średnia 48 godzin na tydzień. Art. 6 ust. 1 akapit czwarty i piąty rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 lub, w miarę potrzeb, art. 6 ust. 1 akapit czwarty Umowy AETR mają pierwszeństwo przed niniejszą dyrektywą w zakresie, w jakim odnośni kierowcy nie przekraczają 48 godzin średniego tygodniowego czasy pracy w ciągu czterech miesięcy; "

-
2.
Rozporządzenie WE 561/2006 Art. 8 poz. 6
"6. W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej:
8211; dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku, lub
8211; jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. "

Czyli przed końcem 3-ciego tyg. 45+21, lub 9+21.

-

Jakieś pytania? :gitd. gov. pl/dyzur-telefoniczn y
Są telefony, można zadzwonić, wyjaśnić, popytać.
wwwgitdgovpl
Prawdę mówiąc w rozmowie tel. z inspektorem oddziału siedlce, niejakim Eugeniuszem Kublikiem, dowiedziałem się że dyrektywa 2002/15/WE nie ma zastosowania do rozporządzenia WE 561/2006. Ten Pan się bardzo zmieszał, nie dokończył wyjaśnień i rzucił słuchawką.
Musiałem dzwonić ponownie aby wypytać o stopień oraz imię i nazwisko. To na pewno tak nie zostanie że inspektorzy są niekompetentni z zakresu czasu pracy.

Naprawdę, co za bajzel w tym kraju. Jeden inspektor mówi 48h/tydz a drugi że dyr. 2002/15/we się nie tyczy rozporządzenia.

Na dodatek Pan Eugeniusz powiedział że mylę pojęcia bo dyrektywa ta dotyczy warunków socjalnych, a w dyrektywie grubym drukiem:DYREKTYWA 2002/15/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 marca 2002 r.
w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie
transportu drogowego.

Nie wiedzą ile prąd kosztuje, co to 1 kWh, czytać nie umieją, nic wiedzieć nie potrzebują, żeby piniądze były.
~maro
W czym masz problem?
Chyba duży, skoro na trzech wątkach wklejasz to samo chui wie po co.
wwwgitdgovpl
Łódź też poległa, problem jest w tym proszę Pana aby się określić co do ustaw i zyć jak w cywilizowanym kraju. Już jestem znużony ispektorami i kierowcami nie wiedzący co i jak...
~maro
W czym problem zapytam raz jeszcze?
wwwgitdgovpl
RE:maro
Pytania:

1.
a)
Rozporządzenie WE 561/2006 Art. 6 poz. 2
"2. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE. "

DYREKTYWA 2002/15/WE
Artykuł 4 Maksymalny tygodniowy czas pracy
"Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne w celu zapewnienia, że:
a) średni tygodniowy czas pracy nie może przekraczać 48 godzin. Maksymalny tygodniowy czas pracy może być przedłużony do 60 godzin jedynie wówczas, gdy w ciągu czterech miesięcy nie została przekroczona średnia 48 godzin na tydzień. Art. 6 ust. 1 akapit czwarty i piąty rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 lub, w miarę potrzeb, art. 6 ust. 1 akapit czwarty Umowy AETR mają pierwszeństwo przed niniejszą dyrektywą w zakresie, w jakim odnośni kierowcy nie przekraczają 48 godzin średniego tygodniowego czasy pracy w ciągu czterech miesięcy; "

b)

Powyższa dyrektywa określa w art. 3 okres gotowości do pracy jako czas pracy tj. dla przykładu: towarzyszenie transportowanemu pojazdowi promem lub pociągiem (z dostępem do kuszetki) wlicza się do czasu pracy, z wyjątkiem sytuacji kiedy transport pojazdu trwa 3 godz. lub na tyle długo, że kierowca jest w stanie wykorzystać dzienny okres odpoczynku.

c)

Konkludując, czas pracy 1 osoby w podwójnej obsadzie wynosi 21h dziennie, co jest równoznaczne z tym, że załoga 2-osobowa może pracować tylko nieco ponad dwa, 30-godzinne okresy rozliczeniowe w tygodniu.


2.
DYREKTYWA 2002/15/WE
Art. 3 poz. 2 b).

8222; b) 8222; okresy gotowości8221; oznaczają:

- okresy inne niż te odnoszące się do przerw i okresów odpoczynku, podczas których pracownik wykonujący pracę w trasie nie jest zobowiązany pozostawać na swoim stanowisku pracy, ale musi być dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy. W szczególności, do takich okresów gotowości należą okresy, w których pracownik wykonujący pracę w trasie towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub koleją, jak również okresy oczekiwania na granicy lub wynikające z zakazu ruchu. Okresy te i ich przewidywalna długość będą z góry znane przez pracownika wykonującego pracownika w trasie, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed właściwym rozpoczęciem odnośnego okresu, lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich,

- dla pracowników wykonujących pracę w trasie, którzy jeżdżą w zespole, czas spędzony na siedzeniu obok kierowcy lub na kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu; 8221;

Pytanie:
W rozmowie z inspektoratem usłyszałem, że w 2-gi kierowca powinien być zapięty pasami przez cały czas gdy inspektorat w innym mieście stwierdził przeciwnie. Z drugiej jednak strony 21h bez spania jest niebezpieczne dla bezpieczeństwa a dyrektywa wspomina o kuszetcy gdy pojazd jest w ruchu. Proszę o wyjaśnienie zapisów ustawy.

-
Zatem poproszę o odpowiedź.
wwwgitdgovpl
jakoś chyba nie widzisz co jest napisane w ustawie, jak ja jestem cwokiem to kim ty jestes? daruj sobie biedny czlowieczku, czytac nie umiesz, i oglaszasz jakies swoje biedne pomysly jako objawiona jedyna prawde.

-1

wwwgitdgovpl
a pozatym nie udzielil pan odpowiedzi na pozostale pytania, zatem prosze przestac smiecic w temacie i lepiej udzielic glosu innym, ktorzy moga miec cos do powiedzenia. nikt cie tu o wierzenia nie pyta a jedynie piszemy tu poto aby stwierdzic fakty. prosze przestac hanbic temat

-1

~maro
Do gitd...
Zapoznaj się ze znaczeniem słowa "dyrektywa" Gdy je poznasz i zrozumiesz, to może przestaniesz wklejać teksty, które formalnie nie mają żadnego znaczenia.
wwwgitdgovpl
maro, prosze oswiec nas.
~Zakręcony
wwwgitdgovpl... Istnieje wielu ludzi, którzy żyją z kruczków, a raczej z powikłań. Chełpią się znajomością prawa komplikując proste rzeczy. Szkoda czasu na dłuższą polemikę. Do takich ludzi zaliczyłbym osobę o nicku "maro".
wwwgitdgovpl
zakręcony, dzięki za odp. wracam do zawodu i odświeżając wiedzę oraz nierozwikłane wątpliwości natknołem się na pewne nieścisłości.

To prawda, już odczułem negatywne skutki pisania na tym forum.

Wysłałem zapytanie do gitd. Odpowiedzą to wkleje to w tych tematach aby nikt nie miał wątpliwości.
wwwgitdgovpl
Oto odpowiedź GITD, tak jak obiecałem:
Co prawda zajeło ok 6 miesięcy, w tym odpowiedź po ponad 4, 5 miesiąca od odebrania listu poleconego, niemniej zakończone sukcesem.

Oto treść:
-

W związku z pismem z dnia 30. 10. 2017 r., którym Pan Tomasz Dulak zwrócił się z prośbą o interpretację przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, na wstępie Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje, że odpowiedzi udzielane
na zapytania prawne nie stanowią wiążących wykładni przepisów prawa, lecz są informacją na ich temat oraz wyjaśnieniem w zakresie ich stosowania.

Odnosząc się do pytania podniesionego we wskazanym piśmie należy przede wszystkim odróżnić tygodniowy czas pracy kierowcy od tygodniowego czasu jazdy kierowcy.
Zgodnie z art. 6 Ustawy o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1155) czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
1) prowadzenie pojazdu;
2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4) czynności spedycyjne;
5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
7) niezbędne formalności administracyjne;
8) utrzymanie pojazdu w czystości.
2. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.
3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 i 3-5.

Zgodnie z art. 12 ustawy o czasie pracy kierowców tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Wymiar czasu pracy określony w ust. 1 i 2 obowiązuje także kierowcę zatrudnionego u więcej niż jednego pracodawcy.

Stosownie do art. 3 Dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego z dnia 11 marca 2002 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 80, str. 35)
8222; czas pracy8221; oznacza:
1) w przypadku pracowników wykonujących czynności związane z przewozem: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący czynności związane
z przewozem znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności, to znaczy:
- czas poświęcony wszelkim czynnościom związanym z przewozem w transporcie drogowym. Czynności te, w szczególności, obejmują:
i) kierowanie;
ii) załadunek i rozładunek;
iii) pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu;
iv) sprzątanie i konserwację techniczną;
v) każdą inną pracę (8230; ).

Przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu przez wszystkich kierowców (nie tylko związanych z pracodawcą stosunkiem pracy) są uregulowane w Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz Umowie Europejskiej sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) (Dz. U. z 2014 r. poz. 409).

Zgodnie z powyższymi przepisami kierowca dzienne może przejechać 9 godzin, natomiast okres ten może w ciągu jednego tygodnia przedłużyć do 10 godzin. Po sześciu kolejnych okresach prowadzenia pojazdu kierowca musi bezwzględnie wykorzystać odpoczynek tygodniowy, w ciągu jednego tygodnia pojazd przez kierowcę może być prowadzony przez okres 56 godzin natomiast w ciągu dwóch tygodniu okres prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 90 godzin.
Odnosząc się do kwestii czasu pracy kierowcy wskazać należy, ze jest to czas od rozpoczęcia przez danego kierowcę pracy do jej zakończenia. Obejmuje on normy wynikające z rozporządzenia (WE) nr 561/2007 jaki i ustawy o czasie pracy kierowców oraz Dyrektywy 2002/15/WE.
Organ podziela stanowisko zaprezentowane w wyroku Sądu Najwyższego z dnia w którym wskazano, że czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę jest dla niego czasem pracy od chwili wyjazdu z miejsca stałego postoju, co oznacza, że w niektórych przypadkach kierowca już od wyjazdu z domu (raczej z garażu lub z podwórka) może wykonywać pracę, jeśli parkuje pojazd służbowy w miejscu zamieszkania (por. wyr. SN z 19. 2. 2007 r., I PK 232/06, OSNP 2008, Nr 78211; 8, poz. 95).

Tak więc planując rozkład pracy dla danego kierowcy należy respektować zarówno maksymalne normy prowadzenia pojazdu jak normy odnoszące się do czasu pracy. Oznacza to, że maksymalny dopuszczalny czas jazdy kierowcy w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego nie może przekroczyć 56 godzin a jednocześnie nie jest możliwym przekroczenie maksymalnego tygodniowego czasu pracy wynoszącego co do zasady 48 godzin, które mogą zostać pod warunkiem określonym w art. 12 ustawy o czasie pracy kierowców wydłużone do 60 godzin w danym tygodniu. Oznacza to, że przykładowo, jest możliwa sytuacja w której w danym tygodniu kierowca prowadzi pojazd 56 godzin a 4 godziny zostały zużyte na inną pracę lub oczekiwanie na załadunek lub rozładunek. Łączny czas pracy tego kierowcy nie przekroczy wtedy 60 godzin. Jednakowoż w kolejnych tygodniach zawierających się w okresie rozliczeniowym wynoszącym 4 miesiące tygodniowy czas pracy kierowcy winien zostać odpowiednio skracany do normy 48 godzin lub krótszej aby zrekompensować poprzednio wykorzystane 60 godzin pracy w uprzednim tygodniu. Maksymalny tygodniowy czas jazdy kierowcy winien być w tych tygodniach odpowiednio krótszy.
Tytułem uzupełnienia organ wyjaśnia, że wymiar okresów rozliczeniowych ( czyli 24 godziny lub 30 godzin) dla odpoczynków dziennych określonych przepisami rozporządzenia nr 561/2006 WE nie jest powiązany bezpośrednio z wymiarem tygodniowego czasu pracy oraz tygodniowym maksymalnym czasem jazdy.

Na marginesie organ wskazuje, że w obecnym stanie prawnym organy Inspekcji Transportu Drogowego nie mają możliwości sankcjonowania podczas kontroli naruszeń związanych z czasem pracy kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy.

Odnośnie kwestii użytkowania przez kierowcę siedzącego w miejscu pasażera pasów bezpieczeństwa, organ wyjaśnia, że muszą one być zapięte gdy kierowca przebywa w kabinie pojazdu a sam pojazd znajduje się w ruchu wykonując przejazd po drodze publicznej.
~Zakręcony
maro... wypada się ustosunkować. Jeżeli tego nie zrobisz co niektórzy uznają cię za tego, który próbuje z innymi stosunki uprawiać.
~maro
Ostatnia kwestia o zapinaniu pasów mnie rozbroiła.
Każdy zwykły kierowca zna i stosuje się do Art 39 kodeksu drogowego A ten as pyta pisemnie o to ITD
~maro
Odnośnie czasu kierowcy nic nowego nie odkrył.
Wszystko znane od lat.
~Sanitariusz ku-ku
No to kurna facio wdepnoł w niezłe głoowno tera!
~Sanitariusz ku-ku
I jak tera z tego wyjść jak całe buty w goownie!
~Sanitariusz ku-ku
Cheba sie nie da!
~Sanitariusz ku-ku
Wiszo dziady na płocie to wyjdzie kurna!
~Zakręcony
maro... ile w takim razie godzin może pracować kierowca w przeciągu doby (24H) zakładając, że jest pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i nie pracuje w równoważnym systemie.
Proszę o konkretną odpowiedź, a nie o paragrafy. Pod pojęciem praca mam na myśli czas jazdy i wszelakie inne czynności wykonywane w związku z pracą.
~Sanitariusz ku-ku
Rozkreńć sie kurna wreszcie!Ile bedziem czekać!
wwwgitdgovpl
Odpowiedź otrzymałem późno jako, że za powód przyjęto nieodebranie przeze mnie listu, który został zwrócony.
Ja z kolei nie wiedziałem o żadnym liście. W prawdzie brak było odpowiedzi na moje wiadomości e-mail przez co byłem już pogodzony z niemożnością uzyskania odpowiedzi...

Jeżeli chodzi o pasy:

DYREKTYWA 2002/15/WE
Art. 3 poz. 2 b).

8222; b) 8222; okresy gotowości8221; oznaczają:

-...

- dla pracowników wykonujących pracę w trasie, którzy jeżdżą w zespole, czas spędzony na siedzeniu obok kierowcy lub na kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu; 8221;

I stąd pytanie. Dlaczego powinienem był się krępować zadając to pytanie GITD?

Nie zrobiłem tego na przekór panu panie Maro. Nie jestem wyśmiewnym czy mściwym człowiekiem. Teraz już sprawa do zamknięcia.

Powodzenia wszystim.
~wwwgitdgovpl
Pana zachowanie oraz wpisy panie ~Sanitariusz ku-ku sa co najwyżej naganne. Ponizanie nie jest potrzebne.
~Zakręcony
2018-03-20 13:53:13 Oto odpowiedź GITD, tak jak obiecałem:
Co prawda zajeło ok 6 miesięcy, w tym odpowiedź po ponad 4, 5 miesiąca od odebrania listu poleconego, niemniej zakończone sukcesem.

Oto treść:
-

W związku z pismem z dnia 30. 10. 2017 r., którym Pan Tomasz Dulak zwrócił się z prośbą o interpretację przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, na wstępie Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje, że odpowiedzi udzielane
na zapytania prawne nie stanowią wiążących wykładni przepisów prawa, lecz są informacją na ich temat oraz wyjaśnieniem w zakresie ich stosowania.

Odnosząc się do pytania podniesionego we wskazanym piśmie należy przede wszystkim odróżnić tygodniowy czas pracy kierowcy od tygodniowego czasu jazdy kierowcy.
Zgodnie z art. 6 Ustawy o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1155) czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
1) prowadzenie pojazdu;
2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4) czynności spedycyjne;
5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
7) niezbędne formalności administracyjne;
8) utrzymanie pojazdu w czystości.
2. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.
3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 i 3-5.

Zgodnie z art. 12 ustawy o czasie pracy kierowców tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Wymiar czasu pracy określony w ust. 1 i 2 obowiązuje także kierowcę zatrudnionego u więcej niż jednego pracodawcy.

Stosownie do art. 3 Dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego z dnia 11 marca 2002 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 80, str. 35)
8222; czas pracy8221; oznacza:
1) w przypadku pracowników wykonujących czynności związane z przewozem: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący czynności związane
z przewozem znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności, to znaczy:
- czas poświęcony wszelkim czynnościom związanym z przewozem w transporcie drogowym. Czynności te, w szczególności, obejmują:
i) kierowanie;
ii) załadunek i rozładunek;
iii) pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu;
iv) sprzątanie i konserwację techniczną;
v) każdą inną pracę (8230; ).

Przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu przez wszystkich kierowców (nie tylko związanych z pracodawcą stosunkiem pracy) są uregulowane w Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz Umowie Europejskiej sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) (Dz. U. z 2014 r. poz. 409).

Zgodnie z powyższymi przepisami kierowca dzienne może przejechać 9 godzin, natomiast okres ten może w ciągu jednego tygodnia przedłużyć do 10 godzin. Po sześciu kolejnych okresach prowadzenia pojazdu kierowca musi bezwzględnie wykorzystać odpoczynek tygodniowy, w ciągu jednego tygodnia pojazd przez kierowcę może być prowadzony przez okres 56 godzin natomiast w ciągu dwóch tygodniu okres prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 90 godzin.
Odnosząc się do kwestii czasu pracy kierowcy wskazać należy, ze jest to czas od rozpoczęcia przez danego kierowcę pracy do jej zakończenia. Obejmuje on normy wynikające z rozporządzenia (WE) nr 561/2007 jaki i ustawy o czasie pracy kierowców oraz Dyrektywy 2002/15/WE.
Organ podziela stanowisko zaprezentowane w wyroku Sądu Najwyższego z dnia w którym wskazano, że czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę jest dla niego czasem pracy od chwili wyjazdu z miejsca stałego postoju, co oznacza, że w niektórych przypadkach kierowca już od wyjazdu z domu (raczej z garażu lub z podwórka) może wykonywać pracę, jeśli parkuje pojazd służbowy w miejscu zamieszkania (por. wyr. SN z 19. 2. 2007 r., I PK 232/06, OSNP 2008, Nr 78211; 8, poz. 95).

Tak więc planując rozkład pracy dla danego kierowcy należy respektować zarówno maksymalne normy prowadzenia pojazdu jak normy odnoszące się do czasu pracy. Oznacza to, że maksymalny dopuszczalny czas jazdy kierowcy w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego nie może przekroczyć 56 godzin a jednocześnie nie jest możliwym przekroczenie maksymalnego tygodniowego czasu pracy wynoszącego co do zasady 48 godzin, które mogą zostać pod warunkiem określonym w art. 12 ustawy o czasie pracy kierowców wydłużone do 60 godzin w danym tygodniu. Oznacza to, że przykładowo, jest możliwa sytuacja w której w danym tygodniu kierowca prowadzi pojazd 56 godzin a 4 godziny zostały zużyte na inną pracę lub oczekiwanie na załadunek lub rozładunek. Łączny czas pracy tego kierowcy nie przekroczy wtedy 60 godzin. Jednakowoż w kolejnych tygodniach zawierających się w okresie rozliczeniowym wynoszącym 4 miesiące tygodniowy czas pracy kierowcy winien zostać odpowiednio skracany do normy 48 godzin lub krótszej aby zrekompensować poprzednio wykorzystane 60 godzin pracy w uprzednim tygodniu. Maksymalny tygodniowy czas jazdy kierowcy winien być w tych tygodniach odpowiednio krótszy.
Tytułem uzupełnienia organ wyjaśnia, że wymiar okresów rozliczeniowych ( czyli 24 godziny lub 30 godzin) dla odpoczynków dziennych określonych przepisami rozporządzenia nr 561/2006 WE nie jest powiązany bezpośrednio z wymiarem tygodniowego czasu pracy oraz tygodniowym maksymalnym czasem jazdy.

Muszę przyznać, że jest to ciekawostką dla wielu kierowców.
~Nowa
Witam. Może ktoś prostym językiem powie mi czy przekroczenie tygodniowego czasu pracy o 4 godziny (tydzień wcześniej wykręcona była 24) na podwójnej obsadzie można podciągnąć pod jakieś odstępstwa i jaki mandat można dostać za to wykroczenie na zachodzie...
~Don Ordynatore!
Nowa mogo cię za to wydymać!
~czytales?
Nowa - najpierw zastanow sie czy chodzi ci o czas pracy, czy czas prowadzenia.
potem o ktory zachod ci chodzi, bo kazdy kraj ma swoj taryfikator
mozesz opisac art12 i liczyc na cud.
~kiero
Nowa
2020-08-18 21:02:32
Witam. Może ktoś prostym językiem powie mi czy przekroczenie tygodniowego czasu pracy o 4 godziny


Najpierw określ dokładnie co jest przekroczone
Czas pracy tygodniowy czyli 64 godziny z 60
Czy 6 okresów 24 godz innych między dwoma odpoczynkiem tygodniowymi
~Nowa
Chodzi o czas pracy nie prowadzenia. O 14 powinno być zakończone tacho po 6 okresie a zakończone zostało ok 18.. jazda jeszcze była.. Po tym nastąpił tygodniowy odpoczynek. A zachód to chodzi o Niemcy ew Holandię.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.147.89.85

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels