Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Myto dla Polaków?

ID: 149374


Władze niemieckich landów nadgranicznych obawiają się, że planowane opłaty za korzystanie przez kierowców samochodów osobowych z dróg w Niemczech odstraszą turystów z krajów sąsiednich. Saksonia domaga się zwolnienia z opłat Polaków.

~etransport.pl

Wątek dotyczy tej informacji prasowej

Posty (8)

pendelix
mam ponad 300km do Niemiec ale pomysł dobry
ese
Znając oszczędość Sąsiadów, mało w to wierzę, ale gest sympatyczny
g-a
Te opłaty na "landówkach" też mają obowiązywac?
ese
Zdaje mi się że też, choć pewności nie mam. Trzeba by wejść choćby na stronę BAG
~kierowca
wlasnie z tymi landowkami to przegięli i to mocno.
ese
Samorządowcy z Niemiec głośno sprzeciwiają się planowanemu od 2016 roku wprowadzeniu winiet dla kierowców z zagranicy. Obawiają się utraty turystów i klientów w rejonach przygranicznych.
Artykuł otwarty
Wprowadzeni e winiet dla kierowców z zagranicy za korzystanie z autostrad było w ubiegłym roku jednym z głównych postulatów bawarskiej CSU (siostrzanej partii CDU) przed wyborami do Bundestagu. Projekt od początku budził kontrowersje, bo opłatami nie mieli zostać objęci niemieccy kierowcy. Było jednak pewne, że zgody na to nie da Bruksela, bo takie przepisy oznaczałyby dyskryminację innych obywateli UE, dla których niemieckie prawo powinno być równe. Berlin wpadł więc na pomysł, by nałożyć na wszystkich kierowców opłaty, ale w zamian za to Niemcom ulżyć, zwalniając ich z dotychczasowego podatku drogowego. W ten sposób w rzeczywistości po 2016 roku niemieccy kierowcy mimo wprowadzenia winiet nie zapłaciliby więcej niż dotychczas.

Nowe przepisy miały początkowo dotyczyć tylko autostrad, ale niemieckie ministerstwo transportu postanowiło dołączyć do nich również drogi należące do landów i gmin. Dziury w niemieckich jezdniach to norma, a 15 proc. mostów nadaje się do wyburzenia. Wiadomo jednak, że dzięki pieniądzom z winiet wszystkich problemów nie uda się rozwiązać. Eksperci szacują, że na doprowadzenie niemieckiej infrastruktury do porządku potrzeba miliardów euro. Wpływy z winiet od obcokrajowców mają nie przekraczać rocznie 625 mln euro.

Wyłączenia dla rejonów przygranicznych?

Nieoczekiwanie w niedzielę pomysł Aleksandra Dobrindta, federalnego ministra transportu, skrytykował jego partyjny kolega Joachim Herrmann, który jest ministrem spraw wewnętrznych Bawarii. W wywiadzie dla "Welt am Sonntag" powiedział, że z całej ustawy powinny zostać wyłączone gminy przy granicach z Austrią, Czechami i ze Szwajcarią. - Dzięki temu udałoby się uchronić ruch przygraniczny - stwierdził Herrmann.

Ministra zaczął pospiesznie hamować Horst Seehofer, przewodniczący partii, ale było już za późno. Z podobnymi pomysłami jak Herrmann w poniedziałek zaczęli występować samorządowcy z innych przygranicznych landów. Wyjątków w przepisach chce teraz też Thomas Strobl, szef CDU w Badenii-Wirtembergii . Obawia się on odpływu turystów, przede wszystkim z Francji i ze Szwajcarii. - Jeśli myto będzie obowiązywać na wszystkich drogach, dojdziemy do absurdu: winiety będą musieli wykupywać obcokrajowcy, nawet wtedy, gdy będą chcieli przejechać tylko kilka kilometrów po lokalnej drodze, by zrobić zakupy czy odwiedzić restaurację - mówi Strobl.

To, że Strobl występuje przeciwko swoim partyjnym kolegom z Berlina, nie dziwi. W przygranicznych gminach Badenii-Wirtembergii na lokalnych targowiskach połowę obrotów generują Szwajcarzy, więc pomysł na wprowadzenie winiet od dawna spotykał się z krytyką. Podobnie wypowiadają się również politycy Nadrenii-Palatynatu i Dolnej Saksonii, którzy obawiają się odpływu klientów i turystów z Francji i krajów Beneluksu.

Nie inaczej jest też na wschodniej granicy Niemiec, gdzie handel kwitnie w obie strony. Niemcy przyjeżdżają za Odrę po paliwo i papierosy, ale również często Polacy robią zakupy po drugiej stronie i kupują głównie odzież, kosmetyki, sprzęt elektroniczny i alkohol. - Jak teraz wytłumaczymy Polakom, że muszą płacić myto tylko po to, żeby przejechać przez most ze Zgorzelca do Görlitz na zakupy? - zastanawia się Sven Morlok (FDP), minister transportu Saksonii, w rozmowie ze "Spieglem Online".

Jeszcze większe problemy przewiduje dla swojego landu Christian Pegel (SPD), minister transportu w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. - Ten projekt osłabi ruch przygraniczny. A brak wykwalifikowanych pracowników z Polski dotknie naszą branżę turystyczną - mówi Pegel.

Pomysły trudne w realizacji

Najpra wdopodobniej spełnienie żądań niemieckich samorządowców może się okazać niezwykle trudne z punktu widzenia prawnego. Zdaniem Kirsten Lühmann, rzeczniczki SPD ds. transportu w niemieckim Bundestagu, wprowadzenie wyjątków w ustawie oznaczałoby dyskryminację wobec pozostałych Niemców. Tak stałoby się zarówno, gdy z obowiązku winiet zwolnieni byliby obcokrajowcy odwiedzający rejon przygraniczny (wtedy koszt winiet nadal musieliby ponosić mieszkający tam Niemcy), jak i gdyby zwolnić z obowiązku przygraniczne gminy (wówczas wciąż koszt winiet musieliby ponosić Niemcy mieszkający wewnątrz kraju).

Lühmann przyznaje "Die Welt", że nowe prawo bez wątpienia uderzy gospodarczo w regiony przygraniczne.


Read more: ://wyborcza. biz/biznes/1, 100896, 16364180, Niemiecki_samorzad_b untuje_sie_przeciwko _drogowym. html#BoxBizTxt#ixzz3 8H5njX5e
~łaskawy szef
nieroby jak was nie stac to do ruskich jedzta tam za darmo ja swoim q7 tylko do niemiec jezdze
~Adam
Ludzie, czy 10 euro to majątek dla Polaka lub Czecha?Więcej kosztuje przejazd z Łodzi do Świecka. 10 euro za tydzień to chyba nie zawiele patrząc na cene tego odcinka.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 18.119.139.50

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels