Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Oczekiwanie na załadunek a rejestracja na tacho

ID: 138135


Sytuacja:
Kierowca przyjechał do firmy i zatrzymał się na placu przed biurem o godzinie 13:00. Do godziny 13:10 pracował (zgłosił się w biurze, przedstawił numer załadunku i przedłożył formularz listu przewozowego CMR, a następnie otrzymał pager, którym miał zostać przywołany do biura w celu otrzymania numeru rampy, pod którą ma podstawić swój pojazd w celu załadunku. W magazynie było kilka ramp, kierowca miał poczekać na swoją kolej, a następnie podstawić się pod pierwszą rampę, która się zwolni.
Przed bramą na parkingu znajdowało się wiele innych pojazdów (z wielu różnych krajów) ; niektórzy kierowcy czekali w swoich kabinach na przywołanie pagerem, zaś inni korzystali z nieodpłatnego parkingu (odbierając przerwę, odpoczynek lub czekając po rozładunku na kolejne polecenie służbowe).
Po powrocie do kabiny - od 13:10 kierowca oczekiwał na sygnał przekazany przez pager i nie wykonywał w tym czasie żadnej pracy. Dowiadywanie się w biurze o dokładny termin przywołania było całkowicie bezcelowe, gdyż termin ten zależał od zakończenia czynności załadunkowych i formalnych przez poprzedników i nie był on znany przez osoby w biurze ("Masz pan pager, to pan czekaj. Może pół godziny, może dwie godziny - nie wiem, ile... "), zaś telefonowanie z biura do magazynu jedynie przedłużało czynności załadunkowe, odrywając magazynierów od pracy.
Pager zadzwonił o godzinie 14:30 i w tym momencie kierowca udał się do biura.

Pytanie:
Jaką aktywność (i dlaczego właśnie tę) kierowca powinien rejestrować na tachografie w okresie od 13:10 do 14:30?

Posty (120)

PrzPrz
Grzywka 22:46:28:
Możesz pójść do knajpy, biblioteki, kochanki czy gdziekolwiek chcesz - jeżeli będziesz dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy, to nadal będzie to "okres gotowości".
No i oczywiście musisz wrócić do pojazdu w podanym Ci z góry terminie zakończenia załadunku - chociażby po to, aby przełączyć tachograf na "młotki" po upływie tegoż terminu...

1

PrzPrz
Jeszcze odnośnie siedzenia w knajpie w "okresie gotowości"... Przepisy nie mówią nic o natychmiastowym rozpoczęciu lub kontynuowaniu jazdy lub wykonywania innej pracy po otrzymaniu wezwania - a jedynie o byciu "dostępnym, aby odpowiedzieć na wezwanie"...
Czyli: podczas konsumpcji obiadu w knajpie obok - masz obowiązek odebrać telefon z magazynu, aby np. dowiedzieć się, że uporali się z załadunkiem przed wskazanym na początku terminem, ale wówczas Twoja odpowiedź całkowicie zgodnie z prawem może brzmieć jak z "Misia" Barei:
"Jem... ! przecież... " :D

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
stwierdzenie ze "chlebak jak sama nazwa sluzy do noszenia granatow" jest jak najbardziej trafne do twojego toku rozumowania.

przepisow mi nie musisz wslejac, bardziej mnie interesuje twoja ich interpretacja a rzaczej nadinterpretacja i naciaganie do swoich potrzeb w danej chwili czego jest przykladem dyspozycjinosc-koper ta raz traktowana jako przerwa innym razen jako gotowosc.

Okresy pozostawania do dyspozycji oznaczają okresy, inne niż przerwy i czas odpoczynku

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
zastanawiam sie jak siedzisz w kabinie podczas zaladunku z wrzucona koperta i idziesz sprawdzic ile juz zaladowali to czy przelaczasz na ten czas na mlotki a po powrocie spowrotem na koperte?

1

PrzPrz
Grzywka: To działa tylko w jedną stronę...
Okresy przerw nie są okresami gotowości (nigdy nie twierdziłem, że są) - ale z tego nie wynika, że okresy gotowości nie mogą równocześnie spełniać warunków określonych dla przerw (skoro również w tych okresach kierowca nie prowadzi pojazdu ani nie wykonuje żadnej innej pracy).
Podobnie - prostokąty o bokach różnej długości nie są kwadratami - ale z tego wcale nie wynika, że kwadraty prostokątami nie są...

1

PrzPrz
Grzywka (23:45:48) : Tak, przełączam na "młotki". Czas poświęcony na nadzorowanie załadunku i rozładunku jest wprost określony jako "czas pracy" w art. 3 lit. a tiret pierwsze ppkt v Dyrektywy 2002/15/WE oraz w art. 6 ust. 1 pkt 2 Uocpk.
Z chwilą, gdy przestałem nadzorować i wróciłem do kabiny - kontynuuję "dyspozycyjność".

1

~ktosik
zrob wydruk i wrzuc na hosting

ciekaw jestem ile bicia biany w tym co piszesz

1

~ktosik
tfu.
piany, nie biany

1

PrzPrz
Hmmm...
Cały czas analizuję możliwość siedzenia w knajpie podczas załadunku - i wyszło mi, że Uocpk wdraża Dyrektywę 2002/15/WE, jednak wielka szkoda, że zupełnie przeinacza jej treść i sens. Art. 10 ust. 1 Uocpk jest inaczej sformułowany niż art. 3 lit. b tiret pierwsze D2002/15/WE...
Zamiast kierowca "musi być dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy" - w Uocpk postanowiono, że kierowca ma być "w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy"... : (
Czyli - przy odpowiedzi rodem z "Misia" (zgodnej z Dyrektywą 2002/15/WE) trudno byłoby uznać, że kierowca był "w gotowości do rozpoczęcia lub kontynuowania" pracy (czego wymaga Uocpk) - skoro nie podjął swoich czynności niezwłocznie po wezwaniu.
Wychodzi na to, że w świetle Uocpk można co najwyżej kręcić się w pobliżu samochodu...
Według Uocpk jest zatem możliwy taki myk: magazynier poda, że załadunek zajmie dwie godziny, ale jeżeli potem już po 45 minutach każe odjechać - to kierowca ma być gotowy natychmiast to wykonać...
W takiej sytuacji Ustawa o czasie pracy kierowców zupełnie wypacza sens Dyrektywy 2002/15/WE - dla kierowcy nie ma praktycznie żadnej różnicy, czy w ogóle nie wiedział, ile zajmie załadunek, czy z góry podano mu czas trwania tegoż załadunku - skoro i tak w dowolnym momencie oczekiwania na załadunek ma być gotowy - np. do odjazdu spod rampy...

1

barracuda
Typowy spór akademicki. Stosuję "młotki" i "kopertę", ale w takim zakresie, żeby np. nie złapał mnie zakaz weekendowy. Nie trzeba być pobożniejszym od papieża.

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
ciekawi mnie jak siedzisz w kabinie podczas zal i masz wrzucona koperte i idziesz sprawdzic ile juz zaladowali to na ten czs przelaczasz na mlotki a po powrocie spowrotem na koperte.

wklejanek przepisow mi nie musisz robic, bardziej mnie interesuje twoja ich interpretacja a raczej nad interpretacja do swoich potrzeb w danej chwili.

Okresy pozostawania do dyspozycji oznaczają okresy, inne niż przerwy i czas odpoczynku- czyli koperta.

a twoj tok myslenia ma zastosowanie do stwierdzenia " chlebak jak samoa nazwa mowi sluzy do naszenia granatow.

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
a twoje pouczanie wszystkich od nosnie prawidlowego stosowania przepisow zalatuje hipokryzja.

1

PrzPrz
barracuda: Na zakaz weekendowy może mieć wpływ:
- rejestrowanie pod rampą "łóżka" przez co najmniej 3 godziny - i to tylko w sytuacji, gdy od poprzedniego odpoczynku tygodniowego już zostały wykorzystane trzy odpoczynki dobowe skrócone;
- stosowanie magnesu (lub pstryka) podczas podstawiania się pod rampę.
Na moment rozpoczęcia odpoczynku dobowego lub tygodniowego moim zdaniem nie ma natomiast żadnego wpływu, czy już po rozpoczęciu dnia pracy - była rejestrowana "dyspozycyjność", czy "inna praca"...
Czy może masz inne doświadczenia w tym względzie... ?

1

PrzPrz
Grzywka: Wkleiłeś siebie, ale ja już Ci na to wszystko odpisałem...
Nie musisz mi wierzyć ani się ze mną zgadzać...
Ściągnij sobie jednak i przeczytaj oficjalne wyjaśnienia służb unijnych ( ://ec. europa. eu/transport/modes/r oad/social_provision s/doc/trace_explanat ory_text_pl. pdf )...

Fragment wstępu:
"Treść jest wynikiem prac grupy roboczej TRACE i uwzględnia konsultacje przeprowadzone z organami branżowymi, takimi jak IRU (Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego), UETR (Union Européenne des Transporteurs Routiers), oraz agencjami wykonawczymi reprezentowanymi w ramach ECR (Euro Control Route) i CORTE (Konfederacji Organizacji ds. Egzekwowania Przepisów w Transporcie Drogowym), z możliwością zgłaszania uwag przez organy egzekwowania prawa ze wszystkich 27 państw członkowskich. Wyjaśnienia zawarte w niniejszym dokumencie pochodzą więc częściowo z istniejących niebudzących sporów zastosowań, a częściowo, w przypadkach gdy konsultacje wykazały różnice w sposobie stosowania przepisów przez organy kontroli, odnoszą się do dostępnych wskazówek, takich jak wytyczne, objaśnienia i orzeczenia sądowe. "

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
znowu nie unikasz na konkretne zadane pytania, standart

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
braklo odpowiedzi

1

PrzPrz
Grzywka: Wiesz, hipokryzja byłaby wówczas, gdybym sam jeździł na magnesie, a oczekiwał przestrzegania przepisów wyłącznie od innych...
Sytuacja jest jednak zupełnie odmienna...

1

PrzPrz
Grzywka: Na co Tobie nie odpowiedziałem?
Prz Prz (2014-01-15 23:55:26) Tak, przełączam na "młotki".

1

barracuda
Akurat teraz mam czas bo mnie rozładowują. Twoje odpowiedzi, to teoria. Praktyka jest taka, że jak stoję pod rampą 2 godz, to ustawiam 45 pauzy i resztę innej pracy-nikt nigdy tego nie kwestionował, bo i tak było tej ostatniej 1, 15 i nieraz-dzięki temu, miałem weekend. KŁAMAĆ TEŻ TRZEBA UMIEĆ. A magnesów nie stosuję.

1

PrzPrz
barracuda: Ok, przekonałeś mnie - 45 minut może mieć kluczowe znaczenie dla weekendu...
Ale - jeżeli postanowiłeś w czasie czynności załadunkowych zrobić wymaganą przepisami przerwę i faktycznie w tym czasie nie pracowałeś (czas był wykorzystany wyłącznie do wypoczynku) - to przecież jest wszystko OK... ?

1

~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\
przprz
idzesz na mag za trzy min i przelaczasz, pewnie ci przelacza ten swistak w przerwie zawijania w sreberka.

1

PrzPrz
Grzywka: Siedzę w kabinie, czytam książkę... Na tachografie rejestruje się "dyspozycyjność", bo powiedziano mi, że załadunek potrwa co najmniej półtorej godziny. W pewnym momencie magazynier prosi o podpompowanie na poduchach, bo naczepa siadła pod obciążeniem. Przełączam tacho na młotki, odpalam silnik, idę do tyłu - podnoszę na poduchach, wracam do kabiny, gaszę silnik, przełączam tacho z powrotem na kopertę, wracam do książki.
Zwykła rzecz... W czym problem?

1

~grzechu
czekanie jest najgorsze ale to wszystko zalezy z kim sie wspolpracuje i jak szanują Twoją firmę, w której jeździsz. Ja się w końcu przeniosłem do M&W SPedition z okolic Poznania i jest dużo lepiej w koncu mam spokoj, ladunki caly czas nie mam niepotrzebnych przerw w miesiacu i na rozladunek / zaladunek nie czekam nie wiadomo ile

1

~Gasior
Hej. Mam pytanie.
Czy po rozladunku czekajac na nastepny ladunek i przlaczajac tacho na mlotki mija piec godzin od tego mometu juz minelo mi 4, 5 godz jazdy? Bo tacho pokazuje 000. I rejestruje mi jazde od nowa.

1

~Fiolet
Niektórzy tu są nadgorliwi, ja stosuje zwykłe metody jak stoję i oczekuję na załadunek lub rozładunek a ten moment wykorzystuję na jedzonko lub książkę to pauza zdobycz socjalna, jak zał. lub rozł to młotki ot proste. Tylko póżniej się nie zdziwcie się na kontroli jak będziecie mieli za dużo tych dyspozycji, pracy i jazdy jednym ciągiem. Nadgorliwość

1

~Fiolet
Nadgorliwość gorsza od faszyzmu.

1

PavelSPM
2020-01-31 09:44:17
"Tylko póżniej się nie zdziwcie się na kontroli jak będziecie mieli za dużo tych dyspozycji, pracy i jazdy jednym ciągiem. Nadgorliwość"

Pro sta zasada - po nie więcej niż 6 kolejnych godzinach aktywnej ("jazda" plus "młotki") i/lub pasywnej ("koperta") czynności powinna być przerwa ("łóżko") co najmniej 30 lub 45 minut (Uoczpk Art. 13).

Kierowca znajdujący się w pracy, pod warunkiem że nie odbiera, wymagane przepisami, przerwy lub odpoczynki ("łóżko"), do momentu otrzymania polecenia od pracodawcy, znajduje się w stanie dyspozycji lub dyżuru ("koperta"). Po otrzymaniu polecenia do momentu zaparkowania pojazdu w bezpiecznym miejscu, po wykonaniu polecenia, kierowca wykonuje konkretne czynności pracy ("jazda" i/lub "młotki") z odbieraniem wymaganych przepisami przerw i odpoczynków ("łóżko") a tak samo w odpowiednych przypadkach wykonuje dyżury ("koperta") podczas załog oraz wykonuje dyspozycji ("koperta") w czasie przepraw prom/pociąg (bez dostępu do koji lub do kuszetki), oczekiwań na przejściach granicznych i w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym (Uoczpk, Roz. (WE) nr 561/2006. ).
Dyspozycja w okresie zadaniowego czasu pracy przy nie wypracowaniu dobowego wymiaru czasu pracy zalicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin (100% wynagrodzenia), a ponad do czasu dyżuru. Za czas dyżuru kierowcy przysługuje się czas wolny od pracy a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego - 60% wynagrodzenia (Uoczpk Art. 9. pkt. 5. Art. 10. pkt. 3. ).
Przerwy i odpoczynki ("łóżko") spełniają swoje warunki tylko wtedy gdy znany jest czas ich trwania.

1

~przewoźnik
DYSPOZYCYJNOŚĆ. !!!

1

PavelSPM
"Oczekiwanie na załadunek a rejestracja na tacho"

Ustawa o czasie pracy kierowców.
Art. 6.
2. CZASEM PRACY kierowcy JEST RÓWNIEŻ czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas OCZEKIWANIA na ZAŁADUNEK lub ROZŁADUNEK, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.

1

~Breaker Breaker
Oprócz obowiązkowych przerw, wszystko jest pracą. Żeby oczekiwanie spełniło warunek przerwy, musielibyśmy znac jego ramy czasowe.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.144.26.83

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels