etransport.pl > Forum > kto płaci za badania?
Grupa tematyczna: Pytania i porady
ID: 128059

kto płaci za badania?

  
~kit
*.neoplus.adsl.tpnet.pl
Eurotrailer Sp. z o.o.
Posty (45) »

skocz na koniec stronyskocz na koniec strony

« poprzedni ekran 1 z 2
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 14:42:32)
Jeżeli nie jesteś zatrudniony, to niestety raczej samodzielnie, bo zazwyczaj pracodawcy ogłaszają się, że warunkiem zatrudnienia jest "posiadanie ważnych badań lekarskich i psychologicznych" (chociaż badania takie są uznawane za spełnienie przez pracodawcę obowiązku wstępnych badań lekarskich nowo przyjmowanego pracownika).
Jeżeli jednak szczęśliwie jesteś pracownikiem, a Twoje badania kończą się w trakcie obowiązywania umowy o pracę, to sytuacja jest inna.
Zgodnie z art. 39l ust. 1 pkty 1-2 Ustawy o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1265 z późn. zm., dalej: Uotd) :
"Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
a) szkolenia okresowe,
b) badania lekarskie i psychologiczne;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych; (... ). "
Zgodnie z kolei z art. 39l ust. 2 Uotd "Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może pokryć koszty szkoleń okresowych kierowcy. "
Z powyższych przepisów wynika zatem jednoznacznie, że pracodawca ma obowiązek pokryć koszty badań lekarskich i psychologicznych, zaś nie musi jedynie pokrywać kosztu szkolenia okresowego (choć może być tak łaskawy i sfinansować również szkolenie).

A teraz pewnie co niektórzy "psiewoźnicy" mnie zminusują...
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 14:53:00)
I jeszcze jedno:
Skoro na mocy Ustawy o transporcie drogowym pracodawca jest obowiązany do "przechowywania przez cały okres zatrudnienia kierowcy kopii (... ) orzeczeń lekarskich i psychologicznych" (art. 39l ust. 3 lit. b) oraz "prowadzenia dokumentacji dotyczącej badań lekarskich i psychologicznych" (art. 39l ust. 4), to na pracodawcy spoczywa obowiązek kierowania na badania we właściwym czasie, a nie dopiero po mandacie z ITD lub PIP za brak ważnych badań pracownika.
Więc, parafrazując kolegę patak - Prawko, pracownia i lekarz to brocha PRACODAWCY zeby tego pilnować.
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta Sergiej-TGSergiej-TG
(2013-07-10 15:15:01)
~PrzPrz, masz rację. Myślę że na palcach jednej ręki można by policzyć firmy które działają w zgodzie z literą prawa. A pozostałe dziadtransy, gumofilce zaczęły przerzucać koszty na kierowcę... Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~bubu
(2013-07-10 15:31:52)
Siergiej-TG to pracodawca kieruje na badania ale za nie nie placi (przypomina kierowcy ze kwity mu sie konczą albo juz wyszly) i to jest taki dupochron dla firmyZagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta Sergiej-TGSergiej-TG
(2013-07-10 15:38:08)
~bubu, widocznie nie doczytałeś dokładni co napisał PrzPrz, to Ci wkleję jeszcze raz:
"Przedsiębiorc a lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
a) szkolenia okresowe,
b) badania lekarskie i psychologiczne;
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta Sergiej-TGSergiej-TG
(2013-07-10 15:39:06)
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych; (... ). "Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 15:48:32)
~bubu: Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko kierowanie na badania, ale również pokrywanie kosztów tychże badań. Jeżeli jednak pracodawca nie płaci, łamie prawo.
Kierowca może śmiało wezwać pracodawcę do zapłaty poniesionych przez siebie kosztów badań, a w razie odmowy pozwać pracodawcę o zapłatę. Sprawa jest dla kierowcy oczywiście wygrana. Samo roszczenie przedawnia się po trzech latach - jak wszystkie roszczenia wynikające ze stosunku pracy.
Gdyby z kolei ta sprawa wynikła w trakcie kontroli PIP, inspektor może (oczywiście oprócz nakazu natychmiastowego zwrotu na rzecz pracownika kosztów badań) dodatkowo nałożyć na pracodawcę karę grzywny za łamanie praw pracownika.
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~kit
(2013-07-10 16:08:42)
nie ma znaczenia że to jest firma produkcyjna i ma transport na własne potrzeby, a nie firma transportowa czy inna tego pokroju?Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 16:21:30)
~kit: Ustawa o transporcie drogowym dotyczy również niezarobkowego przewozu drogowego - przewozów na potrzeby własne. Jeżeli są to pojazdy o d. m. c. powyżej 3, 5 t, zaś kierowca jest zatrudniony na umowę o pracę - jak najbardziej art. 39l Ustawy ma zastosowanie.
BTW - "zatrudnienie" kierowcy na umowę o dzieło lub zlecenia w przypadku przewozów na potrzeby własne nie wchodzi w grę (przedsiębiorstwo naraża się na mandat za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, w kwocie 8 tysięcy złotych).
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~cdn...
(2013-07-10 17:06:34)
kiedyś płaciły za to firmy od C wzwyż bo te pierwsze szkoła lub armia/też wszystkie ADR-y, dźwigi/a teraz jak nie pośredniak to mamusia i tatuś, nic nie ma za friko. Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 17:11:14)
~cdn: Można prosić bardziej po polsku? Nie wiadomo, o co chodzi - kto, za co i kiedy płacił?Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~kit
(2013-07-10 17:17:21)
senks, to wszystko jasneZagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~cdn...
(2013-07-10 17:21:13)
najprościej nikt za nic nie płacił, chciał mieć wyższą pensje to korzystał z tego, przeważnie kierowcy TRANSBUD czy DROMEX praca za granicą Irak i Libia. Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 17:28:59)
~cdn: Zdaje się, że piszesz nie na temat. W tym wątku chodzi o pokrywanie kosztu okresowych badań psychologicznych (oraz lekarskich) kierowcy przez jego aktualnego pracodawcę - na podstawie art. 39l Ustawy o transporcie drogowym.
Nie mają do tego nic "wszystkie ADR-y, dźwigi", "Irak i Libia", "TRANSBUD czy DROMEX", "pośredniak" ani "mamusia i tatuś"...
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta wesolekwesolek
(2013-07-10 17:32:43)
PrzPrz
możesz ten artykulik 39 zacytować w całości, ponieważ nie wiemy o co w nim chodzi. :)
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 17:36:49)
Ok. Oto całość art. 39l Ustawy o transporcie drogowym:
"Art. 39l.
1. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
a) szkolenia okresowe,
b) badania lekarskie i psychologiczne;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych;
3) przechowywania przez cały okres zatrudnienia kierowcy kopii:
a) świadectw kwalifikacji zawodowej,
b) orzeczeń lekarskich i psychologicznych;
4) prowadzenia dokumentacji dotyczącej badań lekarskich i psychologicznych;
5) przekazania kierowcy z chwilą rozwiązania stosunku pracy kopii orzeczeń i świadectw, o których mowa w pkt 3.
2. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może pokryć koszty szkoleń okresowych kierowcy.
3. Spełnienie przez przedsiębiorcę lub przez inny podmiot wykonujący przewóz drogowy obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, uznaje się za równo-znaczne ze spełnieniem obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych i okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy. "
Całą ustawę można pobrać np. z isap. sejm. gov. pl.
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~cdn...
(2013-07-10 17:38:37)
przPrz, masz rację *ało mnie się w głowie od tego upału, kto za co czy badania czy kursy/na jedno wychodzi/ sorry. Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta wesolekwesolek
(2013-07-10 17:45:07)
PrzPrz
tak myslałem, że ma obowiązek..
są chyba jednak odstępstwa od tych przepisów.. :)
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 17:47:25)
~cdn: Spoko, zdarza się... :) Swoją drogą, ciekawe, że koszty szkoleń okresowych (równie obowiązkowych, jak badania) pracodawca już tylko "może pokryć"... Podobnie, jak koszt kursu ADR czy obsługi urządzeń objętych dozorem UDT - niektórzy pracodawcy biorą na siebie te koszty, ale po podpisaniu tzw. "lojalki". Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 18:04:13)
wesolek: Jest wiele odstępstw od różnych przepisów... Koszty badań, powszechne rejestrowanie odpoczynku zamiast pracy lub dyspozycji, jazda "na odcięciu" zamiast 70 lub 80, z bardziej drastycznych - zakładanie magnesów, tarczki za okno, jazda na dwie karty... I wszystko "ku chwale pracodawcy", a de facto na własną szkodę kierowcy, bo w razie "W" pracodawca zapewne powie "Ja jemu tak nie kazałem zrobić"... Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~dan
(2013-07-10 18:50:45)
Kolego, jezeli robisz te badania, bo przyjmujesz sie do firmy, lub odnawiasz pracujac w firmie, to firma to pokrywa, przynosisz rachunek i firma zwraca ci kaseZagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 19:11:08)
~dan: Nie do końca... To pracodawca ma obowiązek skierować kierowcę na badania, więc "samowolne" przeprowadzenie badań przez kierowcę może być problemem, jeżeli np. pracodawca ma podpisaną umowę z placówką wykonującą badania, a kierowca przebadał się gdzie indziej, nie pytając pracodawcy o zdanie.
Jeżeli kierowca samodzielnie odkrył, że kończą mu się badania, to powinien niezwłocznie poinformować o tym fakcie pracodawcę i poprosić o skierowanie - dopiero w razie udokumentowanej odmowy mógłby wykonać badania w dowolnie wybranej przez siebie placówce i post factum przedstawić pracodawcy rachunek z żądaniem zwrotu kosztów.
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~dan
(2013-07-10 19:58:02)
No tez mowie, jezeli pracodawca cie kieruje na badania, czyli... jasiu idz do zdzisia on tam ci wszystko podbije, przyniesz mi tylko fakture to ci oddam, a jak kierowca przychodzi do. Pana i mowi, szefie, ja mam wszystkie badania, sam se zrobilem, to wiadomo, ze szef mu nie odda, Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~dan
(2013-07-10 20:05:44)
Poza tam przprz, podoba mi sie konwersacja z toba, jezeli ciezarowka wymaga przegladu tech, kto odpowiada za to kierowca, ktory trzyma caly czas dowod rejestr, czy pracodawca ktory jest wlascicielem pojazdu, to samo z pracownikiem, po podpsaniu umowy to pracownik jest "wlasnoscia" pracodawcy i to pracodawca musi pamietac o terminachZagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 20:44:28)
~dan: Hmmm... Z dopilnowaniem badań technicznych, których termin jest uwidoczniony w dowodzie rejestracyjnym, moim zdaniem sprawa jest trochę skomplikowana. Oczywiście, że ostatecznie za wszelkie nieprawidłowości odpowiada pracodawca.
Jednak:
- kierowca ma obowiązek sprawdzenia, czy pojazd nadaje się do jazdy; obejmuje to obsługę codzienną (kontrola oświetlenia, poziomu płynów, braku wycieków itp. ), ale również, czy posiada wszelkie niezbędne dokumenty; poruszanie się pojazdem, którego dopuszczenie do ruchu wygasło, jest wykroczeniem, za który kierowca otrzyma mandat; niedopełnienie sprawdzenia wszystkich dokumentów jest zatem naruszeniem przez kierowcę jego obowiązków pracowniczych;
- pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi bezpiecznego miejsca pracy, więc dopilnowanie terminów przeglądów technicznych jest jak najbardziej obowiązkiem pracodawcy - w takiej sytuacji np. skutki wypadku przy pracy spowodowanego niewłaściwym stanem technicznym pojazdu co do zasady będą obciążały pracodawcę - chyba, że pracodawca udowodni, że było to wynikiem okoliczności, za które odpowiedzialności nie ponosi, i do których zaistnienia przyczynił się np. kierowca bądź siła wyższa). Termin przeglądu technicznego pojazdu jednak jest okolicznością, którą pracodawca musi znać i brać pod uwagę, więc wypadek na nieważnym dowodzie to potężny problem dla pracodawcy - zwłaszcza, że w takiej sytuacji ubezpieczyciel bez problemu może się wywinąć z wypłaty odszkodowania.
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 20:46:36)
Tak więc - kierowca powinien pilnować papierów wespół z pracodawcą, ale za braki odpowiada pracodawca. Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~dan
(2013-07-10 20:55:13)
Tak jak wspomnialem, milo mi sie z toba dyskutuje, nie znam przepisow polskich, gdyz pracuje za granica ale w ue, tak wiec myslalem, ze te przepisy dotycza wszystkich krajow czlonkowskich, a u mnie to pracodawca odpowiada za termin przegladu, sam nas wysyla na kursy, w moim jednym z ulubionych filmow "francuzki numer" byl tekst odnosnie polski "... dziwny kraj, dziwni ludzie... " moze cos w tym jestZagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 21:23:32)
~dan: Zdecydowanie z wzajemnością, nie mogę się odlepić od kompa... :)
Co do przepisów jest jeszcze jedna rzecz - zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 1071/2009
"utrzymanie i konserwacja pojazdów" oraz "sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem" to jedne z podstawowych, obowiązkowych zadań osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie, legitymującej się certyfikatem kompetencji zawodowych, której obecność w firmie (i wykonywanie obowiązków w sposób rzeczywisty i ciągły) jest jednym z warunków udzielenia licencji transportowej. Czyli już mamy de facto trzecią odpowiedzialną osobę (choć często się zdarza, że to przedsiębiorca osobiście posiada taki certyfikat) m. in. za terminy przeglądów pojazdów, jak również badań kierowców.
W kontekście badań lekarskich i psychologicznych do kręgu odpowiedzialnych można śmiało jeszcze dołożyć osobę odpowiedzialną w firmie za bezpieczeństwo i higienę pracy.
Można dołożyć również kadrową - skoro prowadzi teczki akt osobowych pracowników, to ma wgląd w terminy badań...
Można jeszcze włączyć w to np. zakładowego lekarza - w zależności od zakresu jego obowiązków; na pewno musi prowadzić np. rejestr wydanych zaświadczeń i orzeczeń, więc mógłby pilnować terminu wygaśnięcia.
Listę pilnujących można rozciągać...
Jedno jest pewne - kierowanie pracownika-kierowcy na badania lekarskie i psychologiczne oraz finansowanie tych badań jest obowiązkiem pracodawcy.
Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
~dan
(2013-07-10 21:33:50)
Faktu nie zmienia, ze w polskiej rzeczywistosci i tak kierowca za to odpowieZagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
Podgląd konta PrzPrzPrzPrz
(2013-07-10 21:46:24)
Ech... Chciałbym w tym miejscu stanowczo zaprzeczyć... ale nie mogę... :/Zagłosuj
Zagłosuj
Podgląd
« poprzedni ekran 1 z 2

skocz na początek stronyskocz na początek strony

Twój adres IP: 54.205.95.9 = ec2-54-205-95-9.compute-1.amazonaws.com

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa.


a co ty o tym myślisz ?

Ile jest 3+4 ?
Masz dość spamu w wątkach? My TEŻ!
Skoro nie masz konta to poproszę o odpowiedź na to proste pytanie. Udowodnij, że jesteś człowiekiem. Raz odpowiesz i masz spokój, na dziś.


Podpis:



Net4car Marcin Szymański Spółka Komandytowa
Moje konto
Zaloguj się Zarejestruj się
OSTATNIO KOMENTOWANE »
Wątek forumDużo wymagać - mało płacić - obraz DZIAT-TRANS (184) »
Wątek forumBiuro pracy - kat. C (3) »
Wątek forumCo zrobić żeby zostać kierowca tira w 2014 roku? (49) »
Wątek forumHL LOGISTIK GŁOGÓW GWIAZDZISTA 25 UWAGA!!! (4) »
Wątek tylko dla posiadaczy kontHolandia:Mechanik Maszyn (budowlanych, rolniczych) (1) »
Wątek forumszukam przewoźników 3, 5 DMC (2) »
Wątek forumpauzy 45min i 9h - chore przepisy (7) »
Wątek forumKlimatyzacja postojowa! (49) »
Wątek forumVOS Logistic (1182) »
Wątek forumFirmy Transportowe BDF (2) »
Wątek forumco powiecie o firmie Transpoland? (308) »
Wątek forumBus z Niemiec do Polski (11) »
Wątek forumPauza na promie. (5) »
Wątek forumPoszukujemy firmy transportowej do współpracy!!! (3) »
Wątek forumcwiczymy panowie dbamy o forme (12) »
Wątek forumBAP POLSKA Sp. z o. o. , Bartek Paczkowski, Gdynia (3) »
Wątek forumINDEKA SŁUPSK (116) »
Wątek forumPracodawca nie wypłacił wynagrodzenia. (151) »
Wątek forumADR Kurs w Łowiczu (20) »
Wątek tylko dla posiadaczy kontADR - Kurs w Błoniu woj. mazowieckie (1) »
Wątek powiązany z artykułem prasowymUT Jurewicz kontynuuje współpracę z DAF (14) »
Wątek powiązany z artykułem prasowymFrancja zaniepokojona nadużyciami w kabotażu (17) »
Wątek powiązany z artykułem prasowymS8 bramą dla regionu łódzkiego (1) »
Wątek powiązany z artykułem prasowymŁapówka na święta (6) »
Wątek forumUwaga na SofiTrans (2) »
Wątek forumWymiana kwalifikacji w UK (29) »
Wątek powiązany z artykułem prasowymFirma Batim odebrała 250 ciągnik marki Scania (642) »
Wątek forumSzukam pracy (11) »
Wątek forumPłaczący kierowca Batima ma godnego następcę. (70) »
Wątek forumRosja 3, 5t pozwolenia? wizy? (1) »
Wątek forumPodwyżki dla kierowców w 2014r (46) »
Wątek forumA2B online (71) »
Wątek tylko dla posiadaczy kontchłodnia 18 palet + winda nawiążę współpracę (1) »
Wątek forumTARGOR-TRUCK OSTROLEKA (20) »
Wątek tylko dla posiadaczy kontCLUB... SENIORA... ! ! ! ! 1 (9349) »
Wątek powiązany z artykułem prasowymByły minister transportu w sądzie (2) »
Wątek forummpk łódź (117) »
Wątek forumTG Trans, Viol, Husum (6) »
Wątek forumGdzie na podwójną obsadę? (kierowcy z doświadczeniem) (185) »
Wątek forumIle zarabia spedytor?? (423) »
ZOBACZ TEŻ »
Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2014
trafficban.com

Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Kierowca do zabrania - Potrzebujesz się dostać do auta? A może masz wolne miejsce i możesz podrzucić drugiego kierowcę gdzieś na Twojej trasie?
Kierowca Do Zabrania

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
© 2014 Novemedia Ltd, all rights reserved. etransport.pl logotype is registered trademark of Novemedia Ltd