kto płaci za badania?
ID: 128059

psychotesty kierowca sam sobie robi i pilnuje czy firma go kieruje?

~kit
*.neoplus.adsl.tpnet.pl

Posty (45)

PrzPrz
2013-07-10 14:42:32
Jeżeli nie jesteś zatrudniony, to niestety raczej samodzielnie, bo zazwyczaj pracodawcy ogłaszają się, że warunkiem zatrudnienia jest "posiadanie ważnych badań lekarskich i psychologicznych" (chociaż badania takie są uznawane za spełnienie przez pracodawcę obowiązku wstępnych badań lekarskich nowo przyjmowanego pracownika).
Jeżeli jednak szczęśliwie jesteś pracownikiem, a Twoje badania kończą się w trakcie obowiązywania umowy o pracę, to sytuacja jest inna.
Zgodnie z art. 39l ust. 1 pkty 1-2 Ustawy o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1265 z późn. zm., dalej: Uotd) :
"Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
a) szkolenia okresowe,
b) badania lekarskie i psychologiczne;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych; (... ). "
Zgodnie z kolei z art. 39l ust. 2 Uotd "Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może pokryć koszty szkoleń okresowych kierowcy. "
Z powyższych przepisów wynika zatem jednoznacznie, że pracodawca ma obowiązek pokryć koszty badań lekarskich i psychologicznych, zaś nie musi jedynie pokrywać kosztu szkolenia okresowego (choć może być tak łaskawy i sfinansować również szkolenie).

A teraz pewnie co niektórzy "psiewoźnicy" mnie zminusują...
PrzPrz
2013-07-10 14:53:00
I jeszcze jedno:
Skoro na mocy Ustawy o transporcie drogowym pracodawca jest obowiązany do "przechowywania przez cały okres zatrudnienia kierowcy kopii (... ) orzeczeń lekarskich i psychologicznych" (art. 39l ust. 3 lit. b) oraz "prowadzenia dokumentacji dotyczącej badań lekarskich i psychologicznych" (art. 39l ust. 4), to na pracodawcy spoczywa obowiązek kierowania na badania we właściwym czasie, a nie dopiero po mandacie z ITD lub PIP za brak ważnych badań pracownika.
Więc, parafrazując kolegę patak - Prawko, pracownia i lekarz to brocha PRACODAWCY zeby tego pilnować.
Sergiej-TG
2013-07-10 15:15:01
~PrzPrz, masz rację. Myślę że na palcach jednej ręki można by policzyć firmy które działają w zgodzie z literą prawa. A pozostałe dziadtransy, gumofilce zaczęły przerzucać koszty na kierowcę...
~bubu
2013-07-10 15:31:52
Siergiej-TG to pracodawca kieruje na badania ale za nie nie placi (przypomina kierowcy ze kwity mu sie konczą albo juz wyszly) i to jest taki dupochron dla firmy
Sergiej-TG
2013-07-10 15:38:08
~bubu, widocznie nie doczytałeś dokładni co napisał PrzPrz, to Ci wkleję jeszcze raz:
"Przedsiębiorc a lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
a) szkolenia okresowe,
b) badania lekarskie i psychologiczne;
Sergiej-TG
2013-07-10 15:39:06
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych; (... ). "
PrzPrz
2013-07-10 15:48:32
~bubu: Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko kierowanie na badania, ale również pokrywanie kosztów tychże badań. Jeżeli jednak pracodawca nie płaci, łamie prawo.
Kierowca może śmiało wezwać pracodawcę do zapłaty poniesionych przez siebie kosztów badań, a w razie odmowy pozwać pracodawcę o zapłatę. Sprawa jest dla kierowcy oczywiście wygrana. Samo roszczenie przedawnia się po trzech latach - jak wszystkie roszczenia wynikające ze stosunku pracy.
Gdyby z kolei ta sprawa wynikła w trakcie kontroli PIP, inspektor może (oczywiście oprócz nakazu natychmiastowego zwrotu na rzecz pracownika kosztów badań) dodatkowo nałożyć na pracodawcę karę grzywny za łamanie praw pracownika.
~kit
2013-07-10 16:08:42
nie ma znaczenia że to jest firma produkcyjna i ma transport na własne potrzeby, a nie firma transportowa czy inna tego pokroju?
PrzPrz
2013-07-10 16:21:30
~kit: Ustawa o transporcie drogowym dotyczy również niezarobkowego przewozu drogowego - przewozów na potrzeby własne. Jeżeli są to pojazdy o d. m. c. powyżej 3, 5 t, zaś kierowca jest zatrudniony na umowę o pracę - jak najbardziej art. 39l Ustawy ma zastosowanie.
BTW - "zatrudnienie" kierowcy na umowę o dzieło lub zlecenia w przypadku przewozów na potrzeby własne nie wchodzi w grę (przedsiębiorstwo naraża się na mandat za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, w kwocie 8 tysięcy złotych).
~cdn...
2013-07-10 17:06:34
kiedyś płaciły za to firmy od C wzwyż bo te pierwsze szkoła lub armia/też wszystkie ADR-y, dźwigi/a teraz jak nie pośredniak to mamusia i tatuś, nic nie ma za friko.
PrzPrz
2013-07-10 17:11:14
~cdn: Można prosić bardziej po polsku? Nie wiadomo, o co chodzi - kto, za co i kiedy płacił?
~kit
2013-07-10 17:17:21
senks, to wszystko jasne
~cdn...
2013-07-10 17:21:13
najprościej nikt za nic nie płacił, chciał mieć wyższą pensje to korzystał z tego, przeważnie kierowcy TRANSBUD czy DROMEX praca za granicą Irak i Libia.
PrzPrz
2013-07-10 17:28:59
~cdn: Zdaje się, że piszesz nie na temat. W tym wątku chodzi o pokrywanie kosztu okresowych badań psychologicznych (oraz lekarskich) kierowcy przez jego aktualnego pracodawcę - na podstawie art. 39l Ustawy o transporcie drogowym.
Nie mają do tego nic "wszystkie ADR-y, dźwigi", "Irak i Libia", "TRANSBUD czy DROMEX", "pośredniak" ani "mamusia i tatuś"...
wesolek
2013-07-10 17:32:43
PrzPrz
możesz ten artykulik 39 zacytować w całości, ponieważ nie wiemy o co w nim chodzi. :)
PrzPrz
2013-07-10 17:36:49
Ok. Oto całość art. 39l Ustawy o transporcie drogowym:
"Art. 39l.
1. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na:
a) szkolenia okresowe,
b) badania lekarskie i psychologiczne;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych;
3) przechowywania przez cały okres zatrudnienia kierowcy kopii:
a) świadectw kwalifikacji zawodowej,
b) orzeczeń lekarskich i psychologicznych;
4) prowadzenia dokumentacji dotyczącej badań lekarskich i psychologicznych;
5) przekazania kierowcy z chwilą rozwiązania stosunku pracy kopii orzeczeń i świadectw, o których mowa w pkt 3.
2. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może pokryć koszty szkoleń okresowych kierowcy.
3. Spełnienie przez przedsiębiorcę lub przez inny podmiot wykonujący przewóz drogowy obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, uznaje się za równo-znaczne ze spełnieniem obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych i okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy. "
Całą ustawę można pobrać np. z isap. sejm. gov. pl.
~cdn...
2013-07-10 17:38:37
przPrz, masz rację *ało mnie się w głowie od tego upału, kto za co czy badania czy kursy/na jedno wychodzi/ sorry.
wesolek
2013-07-10 17:45:07
PrzPrz
tak myslałem, że ma obowiązek..
są chyba jednak odstępstwa od tych przepisów.. :)
PrzPrz
2013-07-10 17:47:25
~cdn: Spoko, zdarza się... :) Swoją drogą, ciekawe, że koszty szkoleń okresowych (równie obowiązkowych, jak badania) pracodawca już tylko "może pokryć"... Podobnie, jak koszt kursu ADR czy obsługi urządzeń objętych dozorem UDT - niektórzy pracodawcy biorą na siebie te koszty, ale po podpisaniu tzw. "lojalki".
PrzPrz
2013-07-10 18:04:13
wesolek: Jest wiele odstępstw od różnych przepisów... Koszty badań, powszechne rejestrowanie odpoczynku zamiast pracy lub dyspozycji, jazda "na odcięciu" zamiast 70 lub 80, z bardziej drastycznych - zakładanie magnesów, tarczki za okno, jazda na dwie karty... I wszystko "ku chwale pracodawcy", a de facto na własną szkodę kierowcy, bo w razie "W" pracodawca zapewne powie "Ja jemu tak nie kazałem zrobić"...
~dan
2013-07-10 18:50:45
Kolego, jezeli robisz te badania, bo przyjmujesz sie do firmy, lub odnawiasz pracujac w firmie, to firma to pokrywa, przynosisz rachunek i firma zwraca ci kase
PrzPrz
2013-07-10 19:11:08
~dan: Nie do końca... To pracodawca ma obowiązek skierować kierowcę na badania, więc "samowolne" przeprowadzenie badań przez kierowcę może być problemem, jeżeli np. pracodawca ma podpisaną umowę z placówką wykonującą badania, a kierowca przebadał się gdzie indziej, nie pytając pracodawcy o zdanie.
Jeżeli kierowca samodzielnie odkrył, że kończą mu się badania, to powinien niezwłocznie poinformować o tym fakcie pracodawcę i poprosić o skierowanie - dopiero w razie udokumentowanej odmowy mógłby wykonać badania w dowolnie wybranej przez siebie placówce i post factum przedstawić pracodawcy rachunek z żądaniem zwrotu kosztów.
~dan
2013-07-10 19:58:02
No tez mowie, jezeli pracodawca cie kieruje na badania, czyli... jasiu idz do zdzisia on tam ci wszystko podbije, przyniesz mi tylko fakture to ci oddam, a jak kierowca przychodzi do. Pana i mowi, szefie, ja mam wszystkie badania, sam se zrobilem, to wiadomo, ze szef mu nie odda,
~dan
2013-07-10 20:05:44
Poza tam przprz, podoba mi sie konwersacja z toba, jezeli ciezarowka wymaga przegladu tech, kto odpowiada za to kierowca, ktory trzyma caly czas dowod rejestr, czy pracodawca ktory jest wlascicielem pojazdu, to samo z pracownikiem, po podpsaniu umowy to pracownik jest "wlasnoscia" pracodawcy i to pracodawca musi pamietac o terminach
PrzPrz
2013-07-10 20:44:28
~dan: Hmmm... Z dopilnowaniem badań technicznych, których termin jest uwidoczniony w dowodzie rejestracyjnym, moim zdaniem sprawa jest trochę skomplikowana. Oczywiście, że ostatecznie za wszelkie nieprawidłowości odpowiada pracodawca.
Jednak:
- kierowca ma obowiązek sprawdzenia, czy pojazd nadaje się do jazdy; obejmuje to obsługę codzienną (kontrola oświetlenia, poziomu płynów, braku wycieków itp. ), ale również, czy posiada wszelkie niezbędne dokumenty; poruszanie się pojazdem, którego dopuszczenie do ruchu wygasło, jest wykroczeniem, za który kierowca otrzyma mandat; niedopełnienie sprawdzenia wszystkich dokumentów jest zatem naruszeniem przez kierowcę jego obowiązków pracowniczych;
- pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi bezpiecznego miejsca pracy, więc dopilnowanie terminów przeglądów technicznych jest jak najbardziej obowiązkiem pracodawcy - w takiej sytuacji np. skutki wypadku przy pracy spowodowanego niewłaściwym stanem technicznym pojazdu co do zasady będą obciążały pracodawcę - chyba, że pracodawca udowodni, że było to wynikiem okoliczności, za które odpowiedzialności nie ponosi, i do których zaistnienia przyczynił się np. kierowca bądź siła wyższa). Termin przeglądu technicznego pojazdu jednak jest okolicznością, którą pracodawca musi znać i brać pod uwagę, więc wypadek na nieważnym dowodzie to potężny problem dla pracodawcy - zwłaszcza, że w takiej sytuacji ubezpieczyciel bez problemu może się wywinąć z wypłaty odszkodowania.
PrzPrz
2013-07-10 20:46:36
Tak więc - kierowca powinien pilnować papierów wespół z pracodawcą, ale za braki odpowiada pracodawca.
~dan
2013-07-10 20:55:13
Tak jak wspomnialem, milo mi sie z toba dyskutuje, nie znam przepisow polskich, gdyz pracuje za granica ale w ue, tak wiec myslalem, ze te przepisy dotycza wszystkich krajow czlonkowskich, a u mnie to pracodawca odpowiada za termin przegladu, sam nas wysyla na kursy, w moim jednym z ulubionych filmow "francuzki numer" byl tekst odnosnie polski "... dziwny kraj, dziwni ludzie... " moze cos w tym jest
PrzPrz
2013-07-10 21:23:32
~dan: Zdecydowanie z wzajemnością, nie mogę się odlepić od kompa... :)
Co do przepisów jest jeszcze jedna rzecz - zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 1071/2009
"utrzymanie i konserwacja pojazdów" oraz "sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem" to jedne z podstawowych, obowiązkowych zadań osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie, legitymującej się certyfikatem kompetencji zawodowych, której obecność w firmie (i wykonywanie obowiązków w sposób rzeczywisty i ciągły) jest jednym z warunków udzielenia licencji transportowej. Czyli już mamy de facto trzecią odpowiedzialną osobę (choć często się zdarza, że to przedsiębiorca osobiście posiada taki certyfikat) m. in. za terminy przeglądów pojazdów, jak również badań kierowców.
W kontekście badań lekarskich i psychologicznych do kręgu odpowiedzialnych można śmiało jeszcze dołożyć osobę odpowiedzialną w firmie za bezpieczeństwo i higienę pracy.
Można dołożyć również kadrową - skoro prowadzi teczki akt osobowych pracowników, to ma wgląd w terminy badań...
Można jeszcze włączyć w to np. zakładowego lekarza - w zależności od zakresu jego obowiązków; na pewno musi prowadzić np. rejestr wydanych zaświadczeń i orzeczeń, więc mógłby pilnować terminu wygaśnięcia.
Listę pilnujących można rozciągać...
Jedno jest pewne - kierowanie pracownika-kierowcy na badania lekarskie i psychologiczne oraz finansowanie tych badań jest obowiązkiem pracodawcy.
~dan
2013-07-10 21:33:50
Faktu nie zmienia, ze w polskiej rzeczywistosci i tak kierowca za to odpowie
PrzPrz
2013-07-10 21:46:24
Ech... Chciałbym w tym miejscu stanowczo zaprzeczyć... ale nie mogę... :/
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 54.205.89.199

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2016
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Kierowca do zabrania - Potrzebujesz się dostać do auta? A może masz wolne miejsce i możesz podrzucić drugiego kierowcę gdzieś na Twojej trasie?
Kierowca Do Zabrania

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce